آشنایی با خواص زردچوبه

آشنایی با خواص زردچوبه
زردچوبه

زردچوبه یا زرچوبه ادویه ای زرد رنگ بوده که بیشتر در هند و کشور های جنوب شرق آسیا رشد می کند. سالیان درازی است که زردچوبه به عنوان گیاه دارویی در هند استفاده می شود. در واقع زردچوبه یکی از گیاهان خانواده ی زنجبیل است که حاوی مقادیر بالایی ترکیبات خاصی به نام کورکومینوئید می باشد که مهمترین آنها کورکومین است، کورکومین ترکیب فعال زردچوبه بوده و دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد. زردچوبه دارای طبعی گرم و خشک است. مدت‌های زیادی است که زردچوبه در طب سنتی آیورودا برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد که شامل تسکین درد، رفع خستگی و مشکلات تنفسی می‌شود. در این مطلب با گوشه ای از خواص زردچوبه برای سلامتی بدن آشنا می شویم.

 

خواص زردچوبه

لاغری و کاهش وزن

براساس مطالعه صورت گرفته، کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. زردچوبه گرمای بدن را افزایش می دهد که می تواند متابولیسم را بهبود بخشد. در واقع کورکومین متابولیسم چربی را تنظیم می کند و باعث چربی سوزی و سم زدایی از کبد می شود و به این ترتیب باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

 

آشنایی با خواص زردچوبه
زردچوبه

 

دیابت و قند خون

زردچوبه یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کاهش قند خون، مقاومت به انسولین و درمان دیابت می باشد. یک مطالعه نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه 400 برابر قدرتمندتر از متفورمین بوده و برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 مفید می باشد.

بنر گل من و تو

در حقیقت، کورکومین موجود در زردچوبه  می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد در نتیجه به جلوگیری از دیابت کمک می کند. این ترکیب همچنین می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز تغییر دهد. همچنین می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را تقویت کند. در مطالعه ای دیگر، مکمل های کورکومین استرس اکسیداتیو تجربه شده توسط موش های دیابتی را کاهش داده بود. همچنین کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند برای درمان اختلالات کبد مرتبط با دیابت نیز مفید باشد.

 

کبد

کورکومین موجود در زردچوبه برای سم زدایی کبد از فلزات سنگین و دارو ها مفید می باشد و علاوه بر این به درمان کبد چرب کمک می کند.

کبد، سموم خود را با استفاده از صفرا بیرون می کند. بر اساس گفته مرکز پزشکی مریلند، کورکومین موجود در زرد چوبه، تولید صفرای کبد را تحریک می کند. همچنین کیسه صفرا، سلول هایی را که ترکیبات مضر را می شکنند، تولید می کند. اثرات سم زدایی کورکومین آن قدر خوب است که می تواند برای درمان مسمومیت جیوه ای هم استفاده شود.

 

آشنایی با خواص زردچوبه
اثر زردچوبه بر کبد

 

قلب

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد و خطر حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در مورد دیابت، تحت حفاظت قلبی قرار دارند. کورکومین موجود در زرد چوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

آرتروز و پوکی استخوان

کورکومین به عنوان یک ضد التهاب قوی برای التهاب مفاصل شناخته می شود که می تواند برای درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید باشد. مطالعات نشان داده که کورکومین حتی بهتر از داروهای ضد التهابی برای درمان بیماری ها عمل می کند.

علاوه بر این زرد چوبه می تواند به عنوان مسکن طبیعی عمل کند. به خصوص برای درد های آرتروز می تواند مفید باشد. هم چنین زردچوبه گردش خون را بهبود می بخشد که می تواند به حذف درد کمک کند. بدین منظور دو قاشق سوپ خوری زرد چوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیری را به دست آورید و این را به منطقه تحت تاثیر اعمال کنید.

 

معده و دستگاه گوارش

کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان معده درد، زخم معده، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر مفید است، همچنین زردچوبه به بهبود هضم غذا کمک می کند.

بر اساس یک مطالعه، بیماری های معده مانند بازگشت اسید معده می تواند به دلیل التهاب و استرس اکسیداتیو باشد و باید با ضدالتهاب ها و آنتی اکسیدان ها درمان شود. به همین دلیل است که زرد چوبه با دارابودن خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود می تواند یک گزینه عالی باشد. زرپچوبه همچنین می تواند حساسیت مری را به اسید کاهش دهند و باعث کاهش علائم رفلاکس معده را شود.

 

افسردگی

مطالعات نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به درمان افسردگی کمک کند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کورکومین می تواند ترشح سروتونین و دوپامین مغز را تحریک کند.

 

عوارض جانبی زردچوبه:

بعضی افراد واکنش های آلرژیک نسبت به زردچوبه نشان می دهند که با علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، فشار خون پایین و انقباضات رحم در زنان باردار همراه می باشد.

زردچوبه ممکن است با داروهای ضد انعقادی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل و وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.