آشنایی با خواص فندق افسونگر

آشنایی با خواص فندق افسونگر
فندق افسونگر

فندق افسونگر یا فندق جادوگر یک درخت جنگلی وحشی بومی مناطق آمریکای شمالی است که از پوست و برگ آن برای تهیه روغن، عصاره و دمنوش استفاده می شود. نام علمی این گیاه که به شکوفه زمستان نیز معروف است، Hamamelis است. فندق افسونگر سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها، تانن، کولین، ساپونین و روغن های ضروری می باشد. این گیاه دارای خواص دارویی و درمانی می باشد که در این مطلب با گوشه ای از خواص فندق افسونگر آشنا می شویم.

 

خواص فندق افسونگر:

دهان و دندان

خونریزی، ورم لثه، تبخال، زخم‌های دهانی و تاول، فقط برخی از مشکلات دردناکی هستند که دهان، لب‌ها و لثه به آن دچار می‌شوند. فندق افسونگر دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است بنابراین به از بین رفتن میکروب های بیماری زای موجود در دهان کمک کرده و علاوه بر رفع بوی بد دهان باعث درمان زخم های لثه ها، لب ها و دهان هم می شود.

توصیه می شود که بعد از مسواک زدن، مقداری دمنوش فندق افسونگر را در دهان غرغره کنید و سپس بیرون بریزید. همچنین می‌توانید برای نتایج موثر، آن را با روغن نارگیل یا روغن درخت مرترکیب کرده و به شکل موضعی بر تاول‌ها، زخم‌ها یا لثه‌های متورم بگذارید.

بنر گل من و تو

 

درمان گلو درد و لارنژیت

همانطور که گفته شد، فندق افسونگر دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که در نتیجه گلودرد و لارنژیت را سریع درمان می کند. در واقع فندق افسونگر، نه تنها ورم و درد را کاهش می‌دهد بلکه خلط ناشی از عفونت تولید شده در گلو را نیز خشک می‌کند.

 

آسم

آسم یک واکنش آلرژیک است، فندق افسونگر به دلیل خواص دارا بودن ضد التهابی به پیشگیری و درمان آسم کمک می کند.

 

هموروئید یا بواسیر

هموروئید یا بواسیر، رگ‌های ملتهب و متورم در مقعد است که باعث خونریزی می‌شود. فندق افسونگر به کاهش التهاب رگ های خونی موجود در انتهای روده کمک می کند، خارش و سوزش ناشی از بواسیر را کاهش می دهد، برای درمان خونریزی ناشی از هموروئید مفید می باشد.

گذاشتن پماد یا عصاره فندق افسونگر بر ناحیه آسیب دیده، می‌تواند به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، قابض و درمانی، به کاهش خونریزی، تورم، خارش و حس سوزش کمک کند.

 

آشنایی با خواص فندق افسونگر
فندق افسونگر

 

درمان طبیعی واریس

رگ‌های واریسی، رگ‌های بزرگ شده‌ای هستند که در پاها ظاهر می‌شوند و می‌توانند دردناک باشند. فندق افسونگر خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی دارد که به درمان رگ های واریسی پا کمک کرده و درد آن ها را کاهش می دهد. در واقع تانین موجود در این گیاه می‌تواند به کوچک شدن رگ‌ها کمک کرده و تورم ناشی از رگ‌های واریسی را کاهش دهد. به علاوه، اسید گالیک و روغن‌های معطر موجود در آن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. استفاده از کمپرس‌های پارچه‌ای فندق افسونگر در این مورد توصیه می‌شود.

مقداری روغن فندق افسونگر را بر روی ساق پا و کف پا بمالید و خوب ماساژ دهید. حالا دراز بکشید و پا ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. (می توانید پا ها را به دیوار تکیه دهید)

 

درمان آبله مرغان

خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ضد خارش طبیعی فندق افسونگر باعث می شود که به درمان سریع تر آبله مرغان و رفع خارش و تحریک‌پذیری آن کمک کند.

بدین منظور در یک بطری بزرگ مقدار های مساوی آب و دمنوش فندق افسونگر را با هم ترکیب کنید و بر روی جوش های آبله مرغان اسپری کنید تا خارش آن ها کاهش یابد.

 

درمان عفونت گوش

عفونت گوش از باکتری ناشی می‌شود. فندق افسونگر به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد مانع از رشد باکتری ها در کانال گوش شده و این بیماری را درمان می کند.

چند قطره فندق افسونگر را با قطره چکان در گوش بریزید و این کار می‌تواند مقداری از تحریک‌پذیری را کاهش داده، موم ایجاد شده را حل کرده و چرکی که جمع شده را خشک کند.

 

آشنایی با خواص فندق افسونگر
فندق افسونگر

 

عوارض جانبی فندق افسونگر:

دوران بارداری و شیردهی

تاکنون مطالعات دقیقی از اثر فندق افسونگر بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده بنابراین توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر فندق افسونگر بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده به همین خاطر متخصصان توصیه می کنند از استفاده ی خوراکی و موضعی برای نوزادان و کودکان اجتناب شود.

معده درد

زیاده روی در مصرف خوراکی فندق افسونگر می تواند سبب معده درد شود.

آسیب کبد و کلیه

زیاده روی در مصرف خوراکی فندق افسونگر می تواند موجب آسیب های شدید کبد و کلیه شود.