تغذیهسلامت

آشنایی با رژیم غذایی سالم متناسب برای تمام افراد

109بازدید

بهترین رژیم غذایی سالم : امروزه اکثر افراد به کیفیت زندگی خود اهمیت می دهند به همین دلیل یکی از مهمترین نکاتی که اکثر افراد برای زندگی خود در نظر می گیرند رعایت یک رژیم غذایی سالم است. برای داشتن زندگی خوب و سالم لازم است عادات غذایی نامناسب خود را ترک کرده و به رژیم غذایی سالم و متعادل روی بیاوریم. از این رو در این مطلب قصد داریم تا شما را با رژیم غذایی آشنا سازیم که برای تمامی افراد با شرایط مختلف مفید باشد.

اهمیت داشتن رژیم غذایی سالم

بافت ها و اندام های موجود در بدن شما برای داشتن عملکرد صحیح به رژیم غذایی سالم نیاز دارند. در صورت عدم داشتن تغذیه مناسب بدن در برابر بیماری، خستگی و عفونت مقاومت کمتری خواهد داشت و همین امر باعث می شود تا بدن شما عملکرد ضعیفی داشته باشد. اگر در دوران کودکی رژیم غذایی ناسالم داشته باشید در بزرگسالی به بیماری هایی از جمله دیابت، چاقی، سرطان و بیماری های قلبی مبتلا خواهید شد.

تعریف رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی که دارنده تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح بدن باشد را رژیم غذایی سالم می گوییم. اگر می خواهید تغذیه ای سالم داشته باشید به شما همواره توصیه می شود تا کالری مورد نیاز بدن خود را در طول روز از مواد غذایی از جمله انواع حبوبات، سبزی تازه، غلات، آجیل و میوه تازه بدست آورید.

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

نحوه انتخاب بهترین رژیم غذایی سالم و آشنایی با یک رژیم غذایی سالم

برای داشتن رژیم غذایی مناسب باید قند و چربی کمتری مصرف کنید و همچنین مواد غذایی که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی هستند را مورد استفاده قرار دهید. در ادامه این مقاله به معرفی یکی از رژیم های غذایی سالم که برای تمامی افراد مناسب می باشد به نام رژیم غذایی Dash خواهیم پرداخت.

مصرف میوه تازه

امروزه میوه ها جزئی از تنقلات خوشمزه نیز در نظر گرفته می شوند که فواید زیادی برای عملکرد بدن شما نیز دارند. متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنند که میوه های فصل مورد استفاده قرار بگیرد زیرا تازه تر هستند و در نتیجه فواید بیشتری برای دارند.

گنجاندن سبزی های تازه در رژیم غذایی

یکی دیگر از مواد غذایی که همواره مصرف روزانه آن توصیه می شود سبزیجات هستند. این گروه از مواد غذایی حاوی مواد معدنی و منابع اصلی ویتامین های مختلف هستند. سبزیجات تازه با برگ های تیره تر حاوی مواد مغذی بیشتر در مقایسه با دیگر سبزیجات هستند. اسفناج، کلم پیچ، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کولارد سبز و برگ چغندر از جمله سبزیجات با برگ های سبز تیره هستند که می توان در تمامی وعده های غذایی از آن ها استفاده کرد.

سبزی های تازه در رژیم غذایی
سبزی های تازه در رژیم غذایی

غلات

امروزه در طول فرآیند تصفیه سازی پوست گندم جدا می شود و از آنجا که بیشترین ارزش غذایی در پوست گندم ذخیره شده است به همین دلیل آرد سفید ارزش غذایی قابل توجهی ندارد اما متأسفانه امروزه این محصول نسبت به دیگر فرآورده های غلات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که به جای آرد سفید از غلات سبوس دار استفاده کنید.

حذف نمک از رژیم غذایی

یکی از دلایل نفخ و تجمع مایعات در بدن شما می تواند مصرف بیش از حد نمک باشد. این عمل باعث وارد آمدن فشار به قلب شما خواهد شد. با توجه به این رژیم غذایی سالم شما می توانید با توجه به شرایط کلی از جمله سلامت جسم، سن، نژاد و شرایط پزشکی مصرف مقدار نمک خود را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید.

مصرف گوشت بدون چربی و ماهی

در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز مجاز است البته به شرطی که گوشت بدون چربی باشد. گوشت قرمز سرشار از پروتئین و منیزیم می باشد. در این رژیم غذایی سالم علاوه بر مصرف گوشت قرمز، مصرف گوشت مرغ پوست کنده و ماهی نیز امکان پذیر است. باید روزانه ۳۰ گرم گوشت و یا یک عدد تخم مرغ مصرف کنید. البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از ۴ عدد تخم مرغ در هفته ممکن است برای شما ضرر داشته باشد.

مصرف آجیل و حبوبات

آجیل و حبوبات سرشار از مواد معدنی از جمله منیزیم، پروتئین و فیبر می باشد. یکی از گردوهای بسیار عالی گردو می باشد که سرشار از اسید امگا ۳ است. مصرف آجیل به صورت ۵ واحد در طول هفته توصیه شده است که هر واحد شامل یک سوم فنجان آجیل، دانه ها به اندازه ۲ قاشق غذاخوری و یا نصف فنجان لوبیا و نخود پخته شده است. شما می توانید حبوبات پخته شده را به سالاد و سوپ خود اضافه کرده و آجیل را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

ارسال پاسخ