آشنایی با فواید و خواص جعفری برای بدن

آشنایی با فواید و خواص جعفری برای بدن
جعفری

جعفری یکی از انواع سبزی های خوراکی معطر و البته پر خاصیت می باشد. سال هاست که از برگ ها و ریشه ی جعفری برای درمان انواع دردها و بیماری ها استفاده شده است. این سبزی معطر و پرفایده گیاهی دو ساله و از خانواده کرفس است. برگ‌های آن به رنگ سبز تیره و دارای بریدگی‌های تور یا مثلثی شکل است. از برگ و تخم جعفری به وسیله روش تقطیر اسانس گرفته می شود که بسیار معطر بوده و در طعم‌دار کردن غذا‌ها کاربرد دارد. جعفری منبع بسیار خوبی از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K است. به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است. جعفری شامل دو جزء خیلی مهم یعنی روغن‌های فرار و فلاوونوئیدها در ترکیب خود می‌باشد که سبب خواص فوق العاده این گیاه برای بدن می شوند. در این مطلب با گوشه ای از خواص جعفری آشنا می شویم.

خواص جعفری برای بدن :

لاغری و کاهش وزن

جعفری یکی از انواع سبزیجات با کالری پایین است که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. همچنین جعفری خواص دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است و بدین ترتیب آب اضافی بدن را از طریق کلیه ها دفع کرده و با سم زدایی و پاک سازی کبد باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

از طرفی جعفری حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌شود که برای لاغری مفید است.

بنر گل من و تو

 

سنگ کلیه

جعفری، غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هاست که به طور طبیعی سبب پاک سازی کلیه ها می شوند. علاوه بر این جعفری یک آنتی بیوتیک و دیورتیک طبیعی بوده که با افزایش دفع ادرار به درمان سنگ کلیه و عفونت مثانه و دستگاه ادراری کمک می کند. همچنین گفته می شود که ریشه ی جعفری برای درمان سنگ کلیه مفید است.

آشنایی با فواید و خواص جعفری برای بدن
جعفری

کم خونی

یکی از خواص جعفری درمان کم خونی است. در واقع جعفری حاوی مقادیر بالای آهن است. آهن موجود در جعفری به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی کمک می کند، همچنین ویتامین C موجود در آن به جذب بیشتر آهن کمک می کند.

گفته می شود، در افرادی که نمی توانند از مکمل های آهن استفاده کنند، جعفری بهترین جایگزین است.

قاعدگی و پریود

جعفری سبب تعادل هورمونی در بدن زنان شده و با افزایش ترشح هورمون استروژن به درمان قاعدگی نامنظم و سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند

همچنین این سبزی معطر دارای خواصی است که روی دستگاه جریان خون تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب جریان خون را در منطقه‌ی رحم تحریک می‌کند. جَعفری‌ همچنین دردهای این دوره را کاهش می‌دهد.

 

فشار خون

از دیگر خواص جعقری می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. در حقیقت مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پتاسیم موجود در سبزی جعفری سبب کاهش فشار خون بالا می شود. علاوه بر این جعفری چون یک دیورتیک طبیعی است با دفع آب اضافی بدن فشار خون بالا را کاهش می دهد.

 

کلسترول خون و قلب

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در جعفری با کاهش بیوسنتر کلسترول به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند.

همچنین جعفری دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند. علاوه بر این ویتامینB  کمپلکس و اسید فولیک موجود در جعفری مانع از ضخیم شدن دیواره های شریانی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

 

دیابت و قند خون

جعفری در طب سنتی کشور ترکیه برای درمان دیابت استفاده می شود. جعفری دارای فلاونوئیدی به نام میریستین است. این فلاونوئید می تواند سبب کاهش سطح قند خون و مقاومت به انسولین در افراد دیابتی شود.

بر اساس یک تحقیق صورت گرفته، اگر افراد مبتلا به دیابت به مدت یک ماه جعفری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، قند خون کاهش چشمگیری پیدا می کند. همچنین مطالعات نشان داده که مصرف جعفری خطر ابتلا به تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا در افراد دیابتی را کاهش می دهد.

معده و دستگاه گوارش

جعفری حاوی مقادیر قابل توجه فیبراست. فیبر موجود در جعفری به بهبود هضم غذا کمک کرده، نفخ، سو هاضمه، حالت تهوع و استفراغ را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

همچنین جعفری با بهبود هضم غذا به عنوان یک درمان طبیعی برای ریفلاکس اسیدی معده استفاده می شود.

عوارض جانبی جعفری:

دوران بارداری و شیردهی

زیاده روی در مصرف جعفری در دوران بارداری می تواند باعث افزایش انقباضات رحمی شده و خطر سقط جنین را افزایش دهد. علاوه بر این به دلیل مطالعات کم درباره ی اثرات جعفری بر روی زنان شیرده گفته شده که بهتر است در دوران شیردهی از مصرف جعفری اجتناب شود.

حساسیت

استفاده از جعفری در برخی افراد ممکن است سبب بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک پوستی شود.

تداخل دارویی

مقادیر بالا ویتامین K موجود در جعفری ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.