کاربردی ترین نکات نگهداری دراسنا کامپکت در خانه + بررسی مشکلات

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت
شرایط نگهداری دراسنا کامپکت

معرفی و نگهداری دراسنا کامپکت : از گیاهان آپارتمانی که نگهداری خیلی آسونی داره میشه نام برد، و اگر دنبال گیاهی هستید که به راحتی بتونید در خانه و یا محل کار نگهداری کنید و در کنار نگهداری راحت زیبایی فوق العاده ای داشته باشه و فضای کمتری در ابتدا اشعال کنه من بهتون دراسنا کامپکت رو توصیه میکنم در انتخابش شک نکنید. ما در این مطلب به بررسی نحوه نگهداری و مراقبت از این گیاه و همچنین نحوه تکثیر دراسنا کامپکت خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

معرفی دراسنا کامپکت:

نام علمی این گیاه DRACAENA COMPACTA و از خانواده مارچوبه به حساب میاد که در انگلیسی بهش COMPACT DRAGON TREE میگن بله درست متوجه شدید از خانواده بامبو به حساب میاد که همین خود دلیل بر راحت بودن در نگهداری هست. این گیاه از یک طرف به خانواده دراسنا ها تعلق داره مانند دراسنا پرچمی ، دراسنا بلالی که گیاهانی تنه دار که میشه گفت که بچه بقیه دراسنا ها به حساب میاد.

معرفی و نگهداری دراسنا کامپکت
معرفی و نگهداری دراسنا کامپکت

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت چیه؟

بطور خلاصه باید بگم که این گیاه به آبیاری متوسط ، نور متوسط و کم ، ذمای 25 درجه و خاک با زهکشی بالا نیاز داره که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بنر گل من و تو

میزان آبیاری دراسنا کامپکت چقدر باید باشه؟

از مهمترین عوامل در نگهداری این گیاه آبیاری منظم و به اندازه هست که گیاه را دچار مشکل نکنه، همانطور که گفتیم این گیاه مقاوم هست و خودشو در هر شرایطی میتونه حفظ کنه ولی آبیاری زیاد باعث مرگ گیاه خواهد شد. پس حتما اجازه بین که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه البته این عمق بستگی به اندازه گلدان شما هم داره.

دومین نکته در آبیاری دراسنا این هست که حتما از آبی برای آبیاری استفاده کنید که به مدت 24 الی 48 ساعت در محیط مونده باشه و یا آب را بجوشانید و به مدت 24 ساعت اجازه بدین که سرد بشه و تمامی املاح چون کلر از اون خارج شده باشه چون فلوراید، کربنات و بی کربنات باعث شوری خاک خواهد شد و برای این گیاه بسیار مضر است.

مانند دیگر گیاهان آپارتمانی، گیاه دراسنا کامپکت در نور کم آب کمتری نسبت به نور روشن تر مصرف می کند. گیاه را در سمت خشک نگه دارید تا از پوسیدگی ریشه و بیماری لکه برگی جلوگیری کنید. قبل از آبیاری اجازه دهید ¾ بالای خاک خشک شود. در نور کم این ممکن است دو هفته یا بیشتر باشد. گیاه دراسنا کامپکت با آبیاری منظم بهتر عمل می کنند.

گل دراسنا کامپکت
گل دراسنا کامپکت

نور مناسب دراسنا کامپمت چقدر باید باشه؟

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این گیاه مقاوم بودن به کم نوری هست همین ویژگی این گیاه رو جزو گیاهان مقاوم به کم نوری قرار میده و به شدت از نور زیاد و شدید بدش میاد، سعی کنید جایی از خونه اون رو قرار بدید ه حداقل 1 متر از پنجره با نور شدید فاصله داشته باشه و یا پست پرده یا شیشه مات قرار بدید تا نور مستقیم خورشید به برگهای گیاه نخوره مخصوصا نور ظهر. همین ویژگی هست که این گیاه رو برای اداره و محل کار مناسب کرده. ولی برای رشد خوب روزانه به حداقل 5 الی 6 ساعت نور فیبتر شده نیاز داره.

گیاه دراسنا کامپکت در نور متوسط بهترین رشد را دارد. در مناطق خیلی کم نور آنها خیلی آهسته رشد می کنند یا اصلاً رشد نمی کنند، گیاه دراسنا کامپکت تمایل دارند برگ های پایینی را سریعتر از دست بدهند و به راحتی بیش از حد آبیاری می شوند. دراسناها را هر هفته بچرخانید تا به سمت نور رشد نکنند، یک طرفه نشوند و شکل زیبای خود را از دست ندهند.

نور زیاد و شدید و همچنین مستقیم میتونه باعث سوختگی نوک برگ های گیاه شما بشه پس حتما در این مورد هم دقت کنید که گیاه دچار مشکل نشه.

علت سوختگی نوک برگ دراسنا کامپکت چیست؟

دلایل مختلفی برای قهوه ای شدن نوک برگ های گیاهان آپارتمانی دراسنا کامپکت وجود دارد. فلوئور، کلر و نمک موجود در آب یکی از دلایلی است که دراسناها نوک قهوه ای پیدا می کنند. سعی کنید از آب مقطر استفاده کنید یا اجازه دهید آب خانه شما در طول شب بماند تا مواد شیمیایی موجود در آن از بین بروند. مصرف بیش از حد تغذیه گیاهی و استفاده از آبی که کلر دارد نیز باعث ایجاد نوک ابرو در گیاهان دراسنا می شود.

سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت
سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت
برای احیا دراسنا کامپکت چیکار کنم؟

دراسنا کامپکت دوست داره قبل از آبیاری خاکش خشک بشه. اگر رویش جدید دارای نوک برگ های قهوه ای گل آلود است، شما آبیاری زیادی رو روی گیاه جوان اعمال کردید. با این حال، ممکن است به این معنی باشد که شما از آبی استفاده می کنید که کلر، فلوراید یا نمک زیادی در آن وجود دارد. همچنین ممکن است مقدار زیادی کود به گیاهان دراسنا بدهید.

رطوبت مورد نیاز دراسنا کامپکت چقدر است؟

دراسنا کامپکت و کل خانواده دراسنا ها به رطوبت 40 درصدی نیاز دارند یعنی همون رطوبت اتاق براشون کافی هست و از خزه هم میتویند برای تامین رطوبت این گیاه استفاده کنید از دیگر دلایل سوختگی نوک برگ این گیاه کمبود رطوبت می باشد. سعی کنید گیاه رو در مکانی با دمای بالا هوای خشک قرار ندید، میتونید از ساخت جزیره و یا دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید. در مطلبی جداگانه در خصوص تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی گفتیم که حتما مطالعه کنید.

غبارپاشی دراسنا کامپکت:

دراسنا کامپکت به رطوبت معمولی نیاز داره ولی این دلیل نمیشه که از رطوبت بدشون بیاد، در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان حتما با ساتفاده از حالت جزیره ای و یا غبارپاشی میتونید رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید. البته توجه داشته باشید که عمل غبارپاشی را در زمانی که نور خورشید به گیاه میتابه انجام ندید که باعث ایجاد لک در برگ ها میشه.

دما مناسب برای رشد مناسب دراسنا کامپکت:

گل دراسنا کامپکت همان دمای اتاق یعنی 25 درجه سانتی گراد را دوست دارد ولی اگر دمای محیط نگهداری بالا هست حتما برای تامین رطوبت فکری بکنید تا گیاه شما دچار مشکل نشه ، هوای گرم و خشک یک سم بزرگ برای نگهداری این گیاه به حساب میاد پس در این مورد هم دقت کنید.

گیاهان دراسنا کامپکت دمای اتاق رو دوست دارن. بادهای سرد زمستانی و بخاری ها می توانند به برگ های دراسنا کامپکت آسیب بزنند. رطوبت .

بهترین خاک برای دراسنا کامپکت چیست؟

از خاک های سبک با زهکشی بالا برای این گیاه استفاده کنید و به هیچ وجه درصد خاک باغچه در اون بالا نباشه چون با انباشته شدن آب در ته گلدان باعث زرد شدن برگهای این گیاه خواهد شد، حتما در ترکیب خاک دراسنا از شن و ماسه استفاده کنید.

به هیچ وجه از خاک برگ در ترکیبات این گیاه استفاده نکنید خب چرا؟ چون با گذشت زمان برگهای داخل خاک پوسیده میشند و همین باعث تولید گرما و حرارت  در داخل خاک خواهد شد و دمای دور بوته میره بالا و همش برگهای زرد میشه و شما تعجب میکنید که چرا این برگها زرد میشه ! پس اصلا از خاک برگ استفاده نکنید اگه هم خودش داشت عوضش کنید.بهترین خاک اگر میترسید که خودتون خاک درست کنید خاک بنفشه آفریقایی با کاکتوس هستش هرچقدر خاک پیتماس کمتری داشته باشه بهتر خواهد بود چون زرد شدن برگ رو کمتر میکنه.

از یک خاک خوب و با زهکشی مناسب برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید که به سرعت آب را از خود تخلیه میکنند.

گلدان دراسنا کامپکت
گلدان دراسنا کامپکت

اندازه گلدان گیاه دراسنا کامپکت:

دراسنا کامپکت دوست دارند در گلدان های کوچک ریشه دار شوند. اگر گیاه را به گلدان بزرگ‌تری (با سوراخ‌های قطره‌ای در پایین) منتقل کنید باید حتما به یاد داشته باشید که خشک شدن خاک بیشتر طول می‌کشد. انواع دراسنا کامپکت و دراسناهای دیگه رو از اینجا ببینید.

هرس دراسنا کامپکت:

دراسنا کامپکت های پیر و مرده یا در حال مرگ را به سرعت جدا کنید. نوک برگ های قهوه ای یا زرد را با یک قیچی مرطوب هرس کنید.

کوددهی دراسنا کامپکت:

همانطور در گفتیم این گل دراسنا کامپکت به شوری خاک حساس هست و باعث سوختگی برگهای اون میشه، پس به هیچ وجه از کود کریستالون براش استفاده نکنید. بهترین کود براش کودهای مایع و اسید هیومیک هست، ماهی یک بار کودگرین و یا اسید هیومیک استفاده کنید.

گیاهان آهسته رشد دراسنا کامپکت به کود بسیار کمی نیاز دارند. فقط دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در تابستان تغذیه کنید و حتماً غذای گیاه را تا 1/2 قوام توصیه شده رقیق کنید. خرید کود گیاهان خودتون رو میتونید از فروشگاه گل من و تو انجام بدید.

تکثیر دراسنا کامپکت:

تکثیر دراسنا کامپکت به صورت قلمه انجام میشه به این شکل که وقتی گیاهتون رشد خوبی داشت و بلند شد همانند سایر دراسنا ها میتویند ساقه اونو قطعه قطعه کنید (قلمه ساقه رو به طول 20-10سانتی متر برش بزنید و اجازه بدید تا شریه اون خشک بشه) و روی خاک قرار بدید تا ریشه بزنه و پس از مدتی به یک گیاه کامل تبدیل بشه فقط حتما روی گلدانی که ساقه ها رو قرار دادید مشما بکشید تا محل کاشت شما مرطوب بمونه تا گیاه به راحتی ریشه بزنه.

تکثیر دراسنا کامپکت
تکثیر دراسنا کامپکت- نحوه خواباندن و چیپس کردن دراسنا

اگر اتفاقی گیاه شما دچار شکستگی شده نگران نباشید چون از محل شکستگی دراسنا مجددا شروع به رشد خواهد کرد و قسمتی که شکسته را هم میتونید در خاک بکارید تا ریشه بزنه و شما با شکستن دراسنا دوتا گیاه خواهید داشت.

گلدهی دراسنا کامپکت:

دراسنا کامپکت به ندرت گل می دهد، وقتی گل می دهد، توصیه می کنم فوراً گل ها را قطع کنید. ماندن گلها روی گیاه ممکن است الگوی رشد گیاه را مخدوش کرده و شکل آن را خراب کند.👍

تعویض گلدان دراسنا کامپکت:

خانواده دراسنا ها دوست دارند که ابتدا ریشه بزرگ کنند و سپس شروع به رشد کنند پس در انتخاب گلدان دقت کنید که گلدانی بزرگ براشون نخرید و تا زمانی که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج نشده اقدام به تعویض گلدان نکنید و زمانی که باید تعویض گلدان را انجام دهید فقط با یک سایز بزرگتر این کار را انجام دهید.

مشکلات دراسنا کامپکت چیست؟

یکی از آفت های معمول همه دراسنا ها شپشک آردآلو هست که میتونه به این گیاه حمله کنه برای جلوگیری از حمله این موجد میتویند از اسید هیومیک استفاده کنید یا از قرص آسپرین روی بوته ها اسپری کنید تا موجب تزریق اسید سالسیلیک بشهف این کار خودش یک نوع مبارزه گیاه در برابر بیماری های میباشد. ولی اگر گیاه شما دچار شپشک شده ابتدا با الکل و پنبه شپشک ها رو از روی گیاه پاک کنید و سپس با استفاده از سم های کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.

قهوه ای شدن نوک برگ گیاه دراسنا کامپکت:

نوک قهوه ای تیره دراسنا کامپکت معمولاً موارد زیر را نشان می دهد: کلر یا فلوراید بیش از حد در آب، آب بیش از حد شور است (هرگز از آب شیر استفاده نکنید)، یا کوددهی بیش از حد. نوک برگ های قهوه ای این گیاه در هنگام رشد جدید گیاه به این معنی است که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

اگر گیاه رو زیاد آبیاری کنید و یا بهش تشنگی زیاد بدید برگهای اون شروع به زرد شدن میکنند پس در آبیاری این گیاه بسیار بسیار دقت کنید.

علت زرد شدن برگ های گیاه دراسنا کامپکت چیست؟

زردی برگها بیشتر از آبیاری زیاد و یا تجمع آب در زید گلدان می باشد که باید زهکشی را بررسی کنید و آبیاری را کم کنید ولی برای از بین بردن کرم 2 سی سی سم دیازینون در یک لیتر آب حل شود به صورت آبیاری به خاک داده شود .7 روز بعد مجددا سم پاشی تکرار کنید.

بهترین روش تکثیر دراسنا کامپکت چیست؟

تکثیر گیاهان دراسنا کامپکت با استفاده از قلمه های ساقه تکثیر می شوند.

آیا گیاه دراسنا کامپکت به پاکیزگی هوا کمک میکند؟

دراسنا کامپکت را به عنوان گیاهان عالی برای حذف بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن از هوا پرورش و استفاده می کند.

آیا گیاه دراسنا کامپکت سمی است؟

اطلاعاتی در مورد اینکه دراسنا کامپکت ها گیاهان آپارتمانی سمی هستند یا خیر، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. من به آنها سطح سمیت شماره 1 می دهم. دراسنا اگر توسط یک کودک کوچک، سگ یا گربه خورده شود ممکن است باعث مشکلات روده شود.✔

گیاه  دراسنا کامپکت یک عضو کوچک و با رشد کند که بومی آفریقای جنوب شرقی هست. این گیاه علاوه بر زیبایی برای خانه ها یا دفاتر کار، سادگی و فضای سبز مناسب رو ایجاد میکنه… یه گزینه خوب برای کسایی که کمی رسمی هستند یا حداقل از گیاهان شیک و خاص پسند میکنند… پس به این گیاه گوشه چشمی داشته باشید.😍

گل دراسنا کامپکت
گل دراسنا کامپکت

علت سیاه شدن نوک برگ دراسنا کامپکت چیست؟

زمانی که دیدید نوک برگها داره سیاه میشه ، باید سریعا اون بخش سیاهی رو با قیچی بزنید فقط یک میلی متر از سیاهی بمونه و باعث پیشرفت اون نشه ! بعد اسید هیومیک یا آب لیمو بریزید توی آبش تا املاح رو بشوره ببره و سیاهی نوک ازین بیشتر نشه ! برگهای زرد و خشک رو از ته بکنید تا ظاهر زیبایی همیشه داشته باشه.

قطع کردن گلها

حتما اگر گیاه شما شروع به گلدهی کرد گلهای اونو بچینید چون اجازه رشد به گیاه نمیده و گیاه شما رو ضعیف میکنه

علت رشد علفی دراسنا کامپکت چیست؟

اگر دیدید که ساقه رشد علفی داره و فاصله ی برگ ها از هم زیاد میشه یعنی نور کم است و شما باید گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور مصنوعی برای رشد استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

سفید شدن سطح خاک برای گل مفید است یا مضر؟

معرفی گل کلومنه آ (کولومنئا گلوریوزا)