آموزش کاشت خیار در گلدان

آموزش کاشت خیار در گلدان

در این مطلب قصد داریم تا آموزش روش کاشت خیار در گلدان را خدمت شما بیان کنیم. خيار يکي از قديمي ترين سبزي هاي کشت شده می باشد. برخی آن را بومي نواحي گرم شمال شرقي هندوستان دانسته و برخی دیگر عقيده دارند که نوع خودروي آن در ارتفاعات هيماليا يافت شده است. بيش از 5 هزار سال تاريخ شناخته شده دارد و احتمالاً از هند منشأ گرفته است و ظاهراً از هند به سمت شرق و چين و از سمت غرب به آسياي صغير، شمال آفريقا و اورپاي جنوبي گسترش يافته است.

خیار را می تواند در گلدان نیز پرورش داد، فقط باید به یاد داشته باشید که خیار در موقع کشت در گلدان نیاز به فضای عمودی جهت رشد دارد.ولی شما میتوانید با اضافه نمودن تیرک های عمودی به گلدان و یا قرار دادن گلدان در کنار دیوار این فضا را برای خیار مهیا کنید. از خاک با مواد مغذی خوب برای این گیاه استفاده نمایید و حتما خاک آن را مرطوب نگاه دارید تا با نگهداری و پرورش خیار دچار مشکل نشوید.

مراحل کاشت خیار در گلدان

آموزش کاشت خیار در گلدان

انتخاب بذر مناسب

برای داشتن محصولی خوب و بی دردسر اولین قدم انتخاب بذر مناسب با شرایط محیطی خود می باشد تا در آینده با مشکلی برای پرورش گیاه مواجه نشوید. بذر هیبرید خیار که نیازی به گرده افشانی ندارد را تهیه کنید. در هنگام خرید بذر خیار، گونه ای را انتخاب کنید که خوشه ی آن کوتاه باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

بنر گل من و تو

بطور کلی، گونه ی bush نسبت به خیار  گونه ی vine، در گلدان راحتر رشد می کند، توجه داشته باشید که گونه ی vine  برای رشد و گسترش یافتن، نیاز به داربست دارد.
گونه هایی که مناسب برای رشد در ظرف یا گلدان هستند عبارتند از:

  • Bush Pickle
  • Baby Bush
  • Hybrid Bush Crop
  • Bush Champion
  • Salad Bush Hybrid
  • Spacemaster
  • Potluck

انتخاب گلدان

گلدان مناسب برای کاشت خیار

یک گلدان مناسب برای کاشت خیار انتحاب نمایید (تقریبا قطر 25 سانتی متر داشته باشد). حتما دقیت داشته باشید که عمق گلدان هم برای کاشت باید مناسب باشد چون خیار حتی در گونه های با خوشه ی کوتاه، نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. شما همچنین می توانید گلدان خیار را از جایی آویزان کنید تا فضای کمتری بگیرد.

اگر میخواهید بیش از یک گیاه را در یک گلدان بزرگ بکارید، یک گلدان با حداقل قطر 20 اینچ (51 سانتیمتر) و ظرفیت 5 گالن (19 لیتر) را حتما داشته باشد.

  • زمانی که میخواهید گلدان ها را خارج از منزل قرار دهید مانند بالکن حتما سعی کنید گلدان بزرگتری انتخاب کنید تا بتواند رطوبت زیادی را در خود ذخیره کند.
  • شما حتی می توانید از جعبه های میوه که در منزل دارید هم به جای گلدان استفاده کنید.در این حالت حتما قبل از پر کردن جعبه کف آن را نایلون بیندازید تا آب سریعا از خاک خارج نشود ولی به فکر زهکشی هم باشید.

ایجاد زهکشی مناسب برای گلدان

زهکشی مناسب گلدان برای کاشت خیار

اگر گلدان یا ظرفی که برای کاشت انتخاب نموده اید زهکشی مناسب ندارد با سوراخ کردن ته گلدان و ریختن مقداری سنگ ریز ته آن زهکشی مناسبی برای گدان خود ایجاد کنید.

درست است که خیار زطوبت را دوست دارد ولی از قرار گرفتن ریشه های خود در آب مدام خوشش نمی آید.

تمیز کردن گلدان (اختیاری)

تمیز کردن گلدان برای کاشت خیار

گلدانتان را کاملا با آب گرم و صابون تمیز کنید. گلدان ها می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث می شود که گیاه شما فاسد شود. اگر از گلدان دیگری برای گیاه دیگری استفاده کرده باشید، ممکن است تخم حشرات در گلدان وجود داشته باشند و به گیاه شما آسیب بزنند.

  • آن را به طور کامل با یک برس و سیم ظرف شویی و آب صابون بشویید.

ایجاد کمکی برای بالا رونده شدن گیاه

کاشت خیار در گلدان

آماده سازی نگهدارنده بوته. خیارهایی که در گلدان کاشته میشوند نیاز به رشد و عمودی دارند. حتی اگر از خیار بوته ای هم برای کاشت استفاده کرده باشید ساخت نگهدارنده بسایر مفید خواهد بود. برای ساخت نگهدارنده مناسب، میتوان از 3 چوب کوچک هم اندازه مانند شکل استفاده نمود. آنها را در بالا جمع کنید و آنها را با یک طناب یا حتی نخ و یا کش سر به هم متصل کنید.

خاک مناسب کاشت خیار

خاک مناسب گلدان برای کاشت خیار

یک مخلوط و ترکیب خوب ازخاک نرم، همراه با مواد ارگانیک و آلی، برای  گیاهان  تغذیه ی مناسبی را فراهم می کند. ترکیب مساوی خاک گلدان، پرلیت، پیت ماس اسفگنوم، و کمپوست، یک ترکیب ساده و مفیدی هستند. از خاک باغ و باغچه استفاده نکنید، چون ممکن است به باکتری و آفات آلوده باشند.

  • بهترین پیشنهاد برای این مخلوط، مخلوطی از خاک و کمپوست می باشد (50 درصد خاک، 50 درصد کمپوست).
  • شما میتوانید از خاک باغچه و باغ استفاده کنید ولی احتمال اینکه ناخواسته آفت و بیماری را به همراه خود داشته باشند زیاد است.

اضافه نمودن کود مناسب

کود مناسب برای کاشت خیار

خاک را با مخلوط کردن کود خوب در خاک تقویت کنید. از یک کود 5-10-5 یا 14-14-14 استفاده کنید این کودها برای خیار استفاده شده و نتیجه های خوبی را داشته اند. اگر این سوال برای شما پیش آمده که ترکیب این کود چگونه باید باشد بهترین پیشنهاد استفاده از نوع مخلوط شدن بر روی پاکت کودها می باشد. زیرا میزان اثر گذاری هر کود نسبت به شرکت سازنده آن متفاوت است.

  • اعدادی که بالا ذکر شده نسبت وجود مواد مغذی در کو می باشد که به ترتیب مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. هر عنصر بخشی دیگری از گیاه را تغذیه می کند.
  • یک کود 5-10-5 می تواند بر رشد گیاه شما تاثیر بگذارد که بر بهبود عملکرد سبزیجات تمرکز دارد. از سوی دیگر، یک کود 14-14-14، سلامت گیاه را متعادل نگه می دارد و باعث می شود تا خیارشان تردتر شود.

کاشت خیار در گلدان

کاشت خیار در گلدان

زمان کاشت

زمانی که هوا شروع به گرم شدن کرد بذر های خود را بکارید. البته این برای مواقعی است که شما میخواید گلدان را خارج از خانه نگهداری کنید، دمای خاک برای رشد خیار حداقل باید به  70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) برسد. شروع کاشت خیار در اواسط اردیبهشت ، متداول و رایج است و در اواخر خرداد ماه، برداشت محصول آغاز می شود. البته اگر شما در مناطق گرمسیری هستید این مسئله فرق می کند و شروع به کشت شما زودتر خواهد بود.

ایجاد سوراخ در خاک گلدان

کاشت بذر خیار در گلدان

سوراخ کوچکی در قسمت وسط  خاک گلدان ایجاد کنید. با انگشت خود و یا یک مداد سوراخی به عمق 2-3 سانتیمتر در وسط گلدان ایجاد کنید.

قرار دادن بذر و یا نشاء در گلدان

کاشت بذر در گلدان

تعداد سه الی چهار عدد بذر خیار را در یک سوراخ گلدان بکارید. علت این که چند عدد بذر در یک سوراخ کاشته میشود این است که اگر به هر دلیل هر کدام از بذرها رشد نکردند بذر جایگزینی وجود داشته باشد، پس از رشد هر تعداد از بذرها میتوان جوانه های اضافه را از گلدان خارج نمود و در گلدان دیگر نیز کاشت.

اگر شما بذرها را از قبل خیسانده باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت

اگر شما تمایلی به کاشت بذر ندارید میتوانید از نشاء های موجود در بازار نیز استفاده کنید.

پوشاندن بذر ها و آبیاری اولیه

کاشت بذر خیار در گلدان

با مخلوط خاکی که از قبل آماده کرده بودیم روی بذرها را پر می کنیم. حتما دقت داشته باشید که خاک را بر روی بذرها فشار ندهید، این کار باعث آسیب دیدن بذرها خواهد شد.

خاک باید کاملاً و بطور مداوم مرطوب باشد. با این حال خاک را نیز بیش از حد خیس نکنید، زیرا گودال های ایجاد شده در اثر آبیاری زیاد، ممکن است موجب پراکنده شدن بذرها شوند.

ساخت گلخانه برای گیاه

ساخت گلخانه برای کاشت خیار

برای سریعتر شدن رشد گیاه و باروری سریع میتوانید از پلاستیک برای ایجاد فضای گلخانه ای برای گیاه و یا استفاده از یک بطری بر روی بذرهای کاشته شده رطوبت و دما محیط را بالا ببرید و گیاهان شما زودتر شروع به رشد نمایند.

پخش کردن پیت ماس

پیت ماس برای کاشت خیار

پیت ماس یا مالچ را روی خاک پخش کنید. یک لایه ی نازک از موارد ذکر شده، مانع از خشکی بیش از حد خاک می شوند. و رشد گیاه را سریعتر می کند.

انتقال گلدان به مکان مناسب

نور مناسب برای کاشت خیار

گلدان خود را در یک مکان روشن با حداقل 6 ساعت نور خورشید قرار دهید. خیارها در شرایط گرم رشد می کنند و نور خورشید خاک را گرم نگه می دارد و باعث رشد گیاه می شود. هرچقدر این مدت زمان بیشتر باشد برای خیار بسیار مناسب می باشد.

  • اگر گیاه شما در خانه قرار دارد، حتما در اتاق یا محلی قرار دهید که آفتابگیر باشد. اگر شما گوشه ای آفتابی ندارید، می توانید باز نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده کنید.
  • هیچ وقت گیاه خود را در معرض باد شدید یا کنار پنجره که باز است قرار ندهید. باد کمی خوب است، اما باد قوی می تواند گیاه شما را خراب کند.

مراقب و برداشت خیار در گلدان

تنک کردن جوانه ها

اجازه دهید نهال خیار به اندازه 5 تا 7 سانتی متر بلند شود. 2 گیاه که از بقیه قوی تر به نظر می رسند را شناسایی کنید و بقیه را به طوری که خاک به هم نریزد به آرامی از خاک بیرون آورید.

متوانید از قیچی برای برش جوانه های ضعیف استفاده کنید، اگر شما احتما می دهید که با خارج کردن جوانه های ضعیت آسیبی به ریشه گیاه وارد خواهد شد آنها را قیچی کنید.

کاشت خیار در گلدان

هرس بوته های اضافی

تا زمانی که بوته خیار به 20 الی 25 سانتی متر برسند بوته های اضافی را هرس کنید. برای اینکار گیاه خود را بررسی کنید و بوته ی بلندتر و قوی تر را نگه دارید و بوته ی ضعیف تر را روی سطح خاک بگذارید.

آبیاری روزانه

آبیاری خیار در گلدان

خیارهای خود را روزانه آبیاری کنید. اگر سطح خاک به نظر خشک می رسد، وقت آن است که دوباره آبیاری شود. گیاهان بالغ را بهتا زمانی آب بدهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. هرگز اجازه ندهید خاک گلدان شما خشک شود چرا که این کار باعث کند شدن رشد گیاه می شود.

  • برای بررسی خاک، انگشت خود را در آن قرار دهید. اگر آن خشک است، زمان آبیاری فرا رسیده است.
  • آبیاری خیار بستگی به منطقه و شرایط آب و هوایی شما دارد شاید در مناطقی به آبیاری دوبار در روز نیاز باشد.

کوددهی بوته خیار

هفته ای یکبار به بوته خود کود اضافه کنید. حتما دور را هنگام آبیاری به گیاه بدهید و یا از کودهای محلول در آب استفاده کنید.

کود دهی خیار

آفات خیار

وجود رطوبت زیاد در فضای گلخانه باعث ایجاد و شیوع بسیاری از بیماریهای قارچی می گردد آفات مهم خیار: شته ی جالیزی/ کنه عنکبوتی / سوسک های خانواده ی الاتریده/ سوسک های خانواده ی تنبریونیده/ شب پره/ بیماریهای مهم خیار: سپتوریوز کدوئیان/ آنتراکنوز / موزائیک خیار/ سفیدک دروغی خیار/ گموز از روغن چریش (به معنای تسكين دهنده و  التيام بخش انواع بيماري هاست و دارای خواص ضد تغذیه ای و دفع کنندگی حشرات می باشد)  یا سایر آفت کش ها ابرای دفع حشرات استفاده کنید.

آموزش کاشت خیار

برداشت خیار خانگی

حال زمان آن رسیده که نیتجه زحمات خود را که در این مدت کشیده اید را برداشت کنید و از آن استفاده کنید.خیار خود را در حدود 55 روز پس از کاشت برداشت کنید(در برخی موارد کمتر و یا بشتر به تناسب شرایط محیطی و نگهداری شما). خیار های بزرگتر تلخ تر می شوند، پس نگذارید خیار ها زیاد بزرگ شوند.

خواص درمانی خیار-گل من و تو

برخی از سوالات و مشکلات کاربران

چه مدت بذرهای خیار را به جوانه می زنند؟

بذر خیار معمولا 3 تا 10 روز پس از کاشت جوانه می زند. اگر شما پس از یک هفته و نیم جوانه ای مشاهده نکردید، ممکن است بذر های شما هراب شده باشند.من توصیه می کنم قبل از کاشت بذر آنها را بخیسانید تا جوانه های اولیه را بزنند.

چرا باید یکی از ساقه های کوچکتر را حذف کنیم؟

لگر شما این کار را انجام ندهید همه جوانه ها و ساقه ها به صورت ضعیف رشد میکنند و نتیجه کار شما خوب نخواهد شد.