آیا میشه از خاک گلدان دوباره استفاده کرد؟

آیا میشه از خاک گلدان دوباره استفاده کرد؟
آیا میشه از خاک گلدان دوباره استفاده کرد؟

همیشه بعد از عوض کردن گلدان یگ گیاه به این سوال برمی‌خوریم، آیا میشه از خاک گلدان دوباره استفاده کرد؟

جواب سوال شما این است: اشکالی ندارد، اما ابتدا باید چند کار کوچک را انجام دهید.

این مراحل را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید دوباره از خاک گلدان‌تان استفاده کنید و در وقت و هزینه‌هاتان صرفه جویی کنید:

۱- بقایایی گیاهی را از دورن خاک خارج کنید (ریشه، ساقه، برگ و …)

قبل از هر کاری روزنامه‌ای روز زمین پهن کنید تا بعد از اتمام کار خانه‌تان کثیف نشود! بعد از اینکه گیاه را از گلدان قدیمی‌اش خارج کردید، به دنبال بقایای گیاهی مانده در خاک باشید. چیزهایی مثل برگ‌های خشک، ریشه‌ مرده و بقایای ساقه. با این کار اگر گیاه قبلی بیماری داشته، با حذف بقایای آن از خاک، خاک را از آن بیماری پاک می‌کنید و مانع از انتقال آن به گیاهان دیگری که قرار است در آن کاشته شوند، می‌شوید. همچنین خاک تمیزتر شده و آفات و حشرات در آن لانه نخواهند کرد.

بنر گل من و تو

۲- خاک را هوا دهی کنید

خب برای درمان خاک آماده هستید! دانشمندان به ما می‌گویند که گیاهان برای رشد از مواد مغذی موجود در خاک استفاده می‌کنند. اگر مدام از یک خاک برای کاشت گیاهان استفاده کنیم، بعد از مدتی ذخیره مواد غذایی خاک تمام شده و دیگر نمی‌تواند نیازهای گیاه را برآورده کند. نتیجه این خواهد شد که گیاه رشد نمی‌کند و علائم کمبود مواد غذایی را از خود نشان می‌دهد. اما با این وجود خوشبختانه نیاز نیست هر سال بهار هر چه خاک در گلدان دارید را دور بریزید و از عمده فروشی‌ها خاک بخرید.

در ابتدا پارچه، سینی یا حوله‌ای آماده کنید. لبه گلدان را کاملا به وسیله آن بپوشانید و گلدان را برگردانید تا خاک گلدان به صورت وارونه روی سینی قرار بگیرد. با این کار می‌فهمید که آیا ته خاک‌تان لانه حشره‌ها شده یا نه، که اگر لانه حشرات بود، بهتر است آن را دور بریزید. این کار یک خوبی دیگر هم دارد، باعث می‌شود تراکم خاک را بسنجید. خاکی که سخت و به هم فشرده شده فضای خالی برای رشد ریشه گیاه ندارد. پس انجام این کار ضروری است. سپس با استفاده از یک بیلچه باغبانی خاک را شخم و هم بزنید.

۳- به خاک مواد غذایی اضافه کنید

به خاک مواد غذایی اضافه کنید
به خاک مواد غذایی اضافه کنید

این خاک خاکی است که قبلا در آن گیاهی زندگی می‌کرده پس مواد غذایی کمی دارد. برای بهبود آن باید خاک را اصلاح کنید. برای این کار از یک فروشنده نزدیک محل خانه‌تان یک بسته کود گیاهی بخرید. البته بهتر است به جای کود به گیاه‌تان مواد آلی طبیعی بدهید. مثلا اگر بتوانید کمپوست تهیه کنید و با خاک‌تان مخلوط کنید عالی است. اگر خودتان زودتر به فکر افتاده اید و کمپوست درست کرده اید، آن را به خاک اضافه کنید.

بعضی از موادی که در کمپوست استفاده می‌شوند شامل بقایای گیاه (برگ، شاخه، پوست درخت و …)، باقی مانده مواد غذایی (پوست میوه، پوست تخم مرغ، استخوان پودر شده و …) و موادی از این قبیل است. طرز تهیه چند کمپوست ارگانیک در پست‌های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است، ابتدا آن را مطالعه کنید و سپس دست به کار شوید تا در بهار سال بعد نیازی به خرید کمپوست نداشته باشید. اگر بقایای گیاهی یا باقی مانده‌های غذا را به صورت پوسیده نشده درون خاک بریزید، لازم است چند وقتی به خاک فرصت دهید تا آنها را تجزیه کند و سپس درون آن گیاه بکارید. اما خوبی استفاده از کمپوست آن است که بلافاصله بعد از اضافه کردن آن به خاک می‌توانید در آن گیاه بکارید.

۴- خاک و کمپوست (یا کود) را به خوبی مخلوط کنید

اگر از کمپوست استفاده کرده اید، می‌توانید مقداری کود گیاهی هم به خاک اضافه کنید. یک دستکش باغبانی تهیه کنید و خاک را به خوبی هم بزنید تا کود و خاک با هم ترکیب شوند. با این کار کلوخ‌هایی که در خاک تشکیل شده اند هم نرم می‌شوند.

۵- برای گیاهان جدید فضا باز کنید

ابتدا گیاه جدیدی را که می‌خواهید در این خاک بکارید از گلدانش خارج کنید. با دست و به آرامی ریشه‌های گیاه را کمی از هم باز کنید. مواظب باشید در این مرحله به ریشه‌ها آسیب نزنید و آنها را پاره نکنید. خاک را کمی با دست باز کنید و گیاه‌تان را درون آن بکارید و سپس در اطراف طوقه‌ خاک بریزید و با دست کمی آن را فشرده کنید.