اسپری فلفل | درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل

اسپری فلفل | درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل
اسپری فلفل | درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل

اسپری OC که به اسپری فلفل (Oleoresin Capsicum) شهرت دارد معمولاً توسط مأموران پلیس و نیروی انتظامی برای ترساندن و عقب نشاندن مهاجمان و مجرمان استفاده می‌شود.

اسپری فلفل نوعی اسپری اشک آور است که با تحریک چشم و اختلال در دید، برای ناتوان کردن افراد مهاجم و بازدارندگی حیوانات وحشی به کار برده می‌شود. دارای تاثیر کوتاه مدت اما قوی است و اصولا افراد معمولی نیز از آن استفاده می کنند مخصوصاً مخصوصاً آنهایی که تنها سفر می‌کنند یا کسانی که به گردش در طبیعت می‌روند و می‌خواهند از حمله حیوانات درنده در امان باشند.

اسپری OC - اسپری فلفل - اسپری اشک آور
اسپری OC – اسپری فلفل – اسپری اشک آور

ماده تشکیل دهنده اسپرس فلفل از روغن موجد در فلفل قرمز تشکیل می شود که به صورت های اسپری، گاز، ژل و کف موجود می باشد. که اغلب ماموران پلیس از آن استفاده می کنند.

تاثیر اسپرس فلفل منجربه درد، سوختگی و قرمزی چشم و التهاب عصبی است.

بنر گل من و تو

درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل

اسپری فلفل | درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل
اسپری فلفل | درمان فوری بعد از حملات اسپری فلفل

اگر روزی خودتان و یا اطرافیان مورد حمله قرار بگیرند چه کارهایی باید انجام دهید تا آسیب کمتری ببیند؟

اول از همه باید خونسردی خود را حفظ کنید و خشمگین نشوید. اگر فندکی در دسترس شما وجود دارد فندک را روشن و مقابل صورت بگیرید به طوری که حرارت توسط پوست احساس شود بعد از چند ثانیه سوزش کم شده و اثر اسپری خنثی می شود. اگر اسپری در مکانی بسته پخش شده است با ایجاد آتش مکان را پاکسازی کنید.

از آنجایی که اسپری فلفل روغنی می باشد بهتر است توسط مایع ظرفشویی مخصوص لکه های چرب محل را کامل شستشو دهید.

اگر چشم ها دچار این حادثه بشوند باید رو به جریان باد و در هوای آزاد قرار بگیرید و با آب خنک به مدت 15 دقیقه چشم ها را شست شو دهید. از مالیدن چشم ها و خارش صورت اجتناب کنید. تا وقتی که سوزش چشم خوب نشده است با پارچه تمیز و بدون پرز چشم ها را ببندید.

از درمان‌های خانگی مانند استفاده از شیر یا آلوئه‌ورا بپرهیزید زیرا اینها فقط باعث پخش شدن مواد اسپری روی صورت می‌شوند.