اصول هرس گیاهان آپارتمانی (گیاهانی که نباید هرس شوند !!)

زمان هرس گیاهان آپارتمانی
زمان هرس گیاهان آپارتمانی

منظور از هرس گیاهان آپارتمانی چیست؟ هرس به معنی حذف قسمتی از ریشه و ساقه و برگ و بدست آوردن گیاه با شکل وفرم مطلوب می باشد.

اصولا وقتی اسم هرس میاد همه ما یاد هرس کردم درختان می افتیم ولی هرس گیاهان آپارتمانی هم در جای خودش مهم و واجب هستش. پس دوست داران گل و گیاه دیر یا زود هم شما باید یک قیچی باغبانی به دست بگیرین و گیاهان آپارتمانی خودتون رو هرس کنید. دلایل مختلفی برای هرس گیاهان خانگی وجود دارد: با هرس شاخه های هشک شده هم گیاه رو آراسته تر می کنیم هم سبک تر. هرس باعث تشویق گیاه به رشد بیشتر میشه. هرس گیاهان آپارتمانی باعث محدود شدن رشد گیاهانی که سریع الرشد هستند میشه و باعث میشه گیاهاتون فضای کمتری رو بگیرند. هرس باعث پر پشت شدن گیاه شما می شود.

میزان هرس گیاهان آپارتمانی
میزان هرس گیاهان آپارتمانی

باید دقت کنید که هیچوقت بیشتر از 20% کل گیاه رو هرس نکنید و شاخه ها رو باید از فاصله چند میلیمتری جوانه و محل اتصال ساقه و برگ (گره ) قطع کنیم.

بنر گل من و تو

در گیاهان آپارتمانی هرس در تمام فصول انجام شده ولی بهتر است در بهار و تابستان انجام شود زیرا بیشترین رویش در این فصل انجام شده است .

هرس، برای سلامت گیاه آپارتمانی

اگر هدف شما از هرس گیاه آپارتمانی حفظ سلامت گیاه می باشد قبل از شروع هرس ابتدا کمی عقب بایستید و گیاه را از دور نگاه کنید و نقشه‌ای ذهنی از شکلی که می‌خواهید بعد از هرس داشته باشد، مجسم کنید و سپس هرس را شروع کنید. با هر هرسی که انجام میدهید این کار را تکرار کنید تا نهایتا شکل ظاهری گیاه شما همان چیزی شود که می خواستید. در هر بار هرس بیشتر از ۲۵ درصد از کل گیاه را هرس نکنید چرا که با این کار به آن صدمه زده‌اید و برگشت دوباره گیاه برایش مشکل خواهد بود. مگر اینکه با گیاهی سر و کار دارید که هر زمستان باید تا طوقه کوتاه شود.

برای هرس مناسب گیاه اول باید گیاه خود را کامل بشناسید اگر گیاه شما از نوعی می باشد که با هرس کردن شاخه اصلی گیاه شروع به جوانه زنی از قسمت های مختلف شاخه خواهد کرد پس دقت کنید که این نوع هرس باعث پر پشت تر شدن گیه شما خواهد شد.

چه زمانی گیاه مان را هرس کنیم؟

اصولا زمان هرس گیاهان اوایل فصل رشد می باشد یعنی اواخر فصل زمستان. ولی شما می توانید بعد از تمام شدن گل های گیاه هم آن را هرس نمایید که این کار را توصیه نمیکنیم زیرا باعث از بین رفتن شکوفه های گیاه خواهد شد مگر در صورت اجبار. ولی هرس در فصل خواب گیاه بهترین تام هرس می باشد در طول سال نیز شاخه های خشکیده و برگ های خشک شده را هرس نمایید.

اصول هرس گیاهان نرم ساقه

هرس گیاهان نرم ساقه
هرس گیاهان نرم ساقه

برای هرس گیاهانی که ساقه‌شان چوبی نیست و یا رونده هستند، باز هم لازم است که الگویی در ذهن داشته باشید اما این گیاهان ممکن است کار بیشتری از انواع دیگر ببرند. در درون خانه باید گیاهان رونده را تشویق به رشد در امتداد قیم‌شان کرد. پس برای هرس آنها شاخه‌های جانبی را ببرید و جوانه‌های سرگردانی که می‌خواهند فرار کنند را هم هرس کنید! ممکن است این گیاهان در فصل بهار و تابستان هرس بیشتری نیاز داشته باشند تا به حالتی قابل کنترل درآیند.

هرس گیاهان آپارتمانی به ۳ دسته تقسیم شده :

1- گیاهانی که ساقه اصلی و حقیقی نداشته و هرس حذف برگها و شاخه های خشک و گل پژمرده را شامل میشود، مثل آنتوریوم ، کالادیوم ، سیکاس ، سانسی وریا ….

2- گیاهانی که پس از پایان گل فقط تا ۶ ماه می توان انها را هرس کرد. (سالی ۱ بار) زیرا باید گیاه وقت کافی جهت رشد ساقه و جوانه گل داشته مثل گل کاغذی ، آزالیا، هورتانسیا و …

3- گیاهانی که در تمام فصول هرس میشوند. ولی برای اینکه جوانه گل دهنده وقت کافی داشته باشد باید ۳ ماه قبل از گل دادن آنها را هرس کرد. مانند مرکبات زینتی، گل آویز ، فیلودندرون ، حسن یوسف و …

گیاهانی که نباید هرس شوند!

هرس گیاهان آپارتمانی
هرس گیاهان آپارتمانی

بعضی از گیاهان به ندرت به هرس نیاز دارند. اما بعضی دیگر اصلا نباید هرس شوند و در صورت هرس، گیاه می‌میرد! نخل خرما و نخل نارگیل هر دو دارای سلول‌های مریستم‌ انتهایی هستند و سلول‌های دیگری برای رشد جانبی بر روی ساقه ندارند. در نتیجه اگر جوانه‌ انتهایی گیاه را هرس کنید، گیاه‌تان می‌میرد. همینطور خیلی از گونه‌های گل ارکیده هم نباید هرس شوند و به جای هرس تنها برگ‌ها و گل‌های مرده را از گیاه جدا کنید.