با خواص تخم مرغ آشنا شوید

تخم مرغ
تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از منابع غذایی مورد استفاده انسان ها است که دارای مواد مغذی فراوانی از جمله پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان می باشد. تخم‌مرغ حاوی همهٔ اسیدهای آمینهٔ مورد نیاز بدن و بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به جز ویتامین Cاست. بنابراین این ماده غذایی فواید و خواصی برای بدن دارد که در ادامه با گوشه ای از خواص تخم مرغ آشنا می شویم.

خواص تخم مرغ برای سلامتی:

– تخم مرغ با دارابودن مواد مغذی فراوان برای بهبود عملکرد بدن مفید است.

– زرده‌ی تخم مرغ حاوی آهن است. این آهن از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن محسوب می شود. بنابراین تخم مرغ به جبران کمبود آهن و رفع کم خونی کمک می کند.

بنر گل من و تو

– نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و سبب افزایش کلسترول خوب بدن می شود. بنابراین احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

– زرده‌ی تخم مرغ با ایجاد احساس سیری در افراد به کاهش وزن کمک می کند.

– کولین موجود در تخم مرغ به رشد و سلامت مغز، بهبود حافظه و دقت کمک می کند. همچنین برای رشد مغز در جنین و نوزادان نیز مفید و موثر است.

– لوتئین و زأگزانتین موجود در تخم مرغ از چشم در برابر مشکلات مرتبط با اشعه‌ی خورشید محافظت می‌کنند. همچنین تخم مرغ سبب پیشگیری از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد می شود.

– تخم مرغ حاوی پروتئین است. پروتئین برای رشد اعصاب جدید و ترمیم اعصاب قدیمی مفید است.

– ویتامین دی موجود در تخم مرغ برای جذب کلسیم و تقویت استخوان ها مفید است.

– تخم مرغ با دارابودن آمینواسیدهای حاوی سولفور و ویتامین‌ها و مواد معدنی به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند.

– تخم مرغ با دارابودن ویتامین B به حفظ انرژی بدن در طول روز کمک می‌کند.

– ویتامین A، ویتامین D و فولات موجود در تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کنند.

– ویتامین آ، بیوتن و سلنیوم موجود در تخم مرغ از پوست مراقبت می کنند.

– کولین موجود در تخم مرغ به عملکرد صحیح کبد کمک می‌کند.

– کولین موجود در زرده‌ی تخم مرغ برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مفید است.

– آنتی اکسیم موجود در تخم مرغ سبب براق‌تر شدن ناخن‌ها می شود.

– کولین موجود در تخم مرغ به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

– تخم مرغ به گردش خون کمک می کند.

– مقادیر بالای ویتامین B12 موجود در تخم مرغ به حفظ و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

 

تخم مرغ
تخم مرغ

 

عوارض جانبی تخم مرغ:

حساسیت به پروتئین تخم‌مرغ

– افراد مبتلا به این حساسیت، ممکن است دچار عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم شوند. اما در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه دچارشود. بنابراین افراد دارای حساسیت‌ به تخم‌مرغ، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ اجتناب کنند.

 

 سالمونلا

– مصرف تخم‌مرغ خام، عوارض جانبی شناخته‌شده ای را به دنبال دارد. مسمومیت غذایی ناشی از “باکتری سالمونلا” (موجود در تخم‌مرغ خام) می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند اسهال، تب و دردهای شکمی شده و باعث‌شود برای چندروز مریض‌شوید. به‌هرحال، تخم‌مرغ و پودرهای مکمل پروتئین تخم‌مرغ پاستوریزه مانند پروتئین تخم‌مرغ ۸۰، به‌دلیل فرآیندهای تولید که باکتری‌های خطرناک را ازبین می‌برند، سالم و بی‌خطر هستند. اما مصرف تخم‌مرغ خام توصیه نمی شود.

 

 لسیتین موجود در پروتئین تخم‌مرغ

– پروتئین تخم‌مرغ حاوی لسیتین است. مصرف مناسب ۱۰-۳۰ گرم لسیتین در روز به عنوان مکمل پروتئین، بی‌خطر است. اما، مقادیر بالاتر می‌تواند عوارضی را ایجاد‌کند. اگرچه ثابت‌شده که این علائم، به مصرف مکمل‌های لسیتین ارتباط‌دارد نه خود تخم‌مرغ، اما دقیقا شبیه به علائمی که در افراد دارای حساسیت به تخم‌مرغ ظاهرمی‌شوند، هستند. اگر نمی‌دانید به تخم‌مرغ حساسیت دارید یا به لسیتین موجود در آن، بهتر است با پزشک مشورت‌کنید.