نگهداری فیکوس الاستیکا Ficus elastica در خانه + بررسی شرایط و مشکلات

نگهداری فیکوس الاستیکا
نگهداری فیکوس الاستیکا

چطور از فیکوس الاستیکا نگهداری کنیم؟ سلام گیاهی که امروز میخوایم در موردش صحبت کنیم گیاهی معروف از خانواده ی موراسه که بیشتر در منزل پدر بزرگ مادر بزرگ ها دیدیمش که تا سقف رشد میکرد. ولی دیگه جاش بین گلای آپارتمانی خیلی خالی دیده میشه. برگ های فیکوس الاستیکا پهن، سبز روشن و بیضی شکل و نوک تیز، شاخه ها دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد که ارتفاع آن به ۲۵ متر می رسد. خیلی جاها نوشته برای افراد مبتدی مناسب نیست ولی نظر من متفاوت هست، این گیاه میتونه شرایط مختلفی رو تحمل بکنه و اگر مبتدی هستید میتونید به راحتی از اون نگهداری کنید فقط به شرطی که موارد گفته شده در ادامه رو رعایت کنید.

میتونم بگم یکی از جذاب ترین گیاهان آپارتمانی است که میتونید داخل خانه و محل کار ازش نگهداری کنید.

گونه های فیکوس الاستیکا
گونه های فیکوس الاستیکا

معرفی فیکوس الستیکا

نام علمی این گیاه Ficus elastica است که با نام rubber plant هم شناخته میشه و بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا می باشد. فیکوس الاستیکا دارای گونه های مختلفی است که ه کدوم برای خودش جذابیت فوق العاده ای داره، با برگهای رنگی مختلف، واریته ای با ظاهر غیرعادی بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا است.فیکوس الستیکا جزو گیاهانی است که عمر طولانی داره، برگ این گیاه بیضی شکل می باشد که سرعت رشد مناسبی هم دارد. اگر شرایط درست برای آن فراهم کنید تا ارتفاع 25 الی 30 متر هم میتواند رشد کند.

بنر گل من و تو

با ریزش برگ های پیر و پایینی گیاه، ساقه گیاه ظاهر بدی به خودشون میگیرند که بهتره با هرس کردن زیبایی رو به گیاه خودتون برگردونید. شما با هرس میتونید گیاه خوش فرم داشته باشید و همچنین بعد از هرس از محل هرس شاهد جوانه زدن و چند شاخه خواهید بود.

نام علمی گیاهFicus elastica
نام های رایج گیاه لاستیک، درخت لاستیک، Rubber plant
PH مناسب خاکخاک اسیدی دوست داره
سمیتسمیت برای سگ و گربه سمی است
نور مناسبنورمتوسط و فیلتر شده
بومیآسیا
گلدهیاین گیاه به ندرت گل میدهد
جدول مشخصات فیکوس الستیکا
معرفی و نگهداری فیکوس
گیاه فیکوس الاستیکا

نگهداری و نیازهای فیکوس الاستیکا

در حالت کلی مراقبت از فیکوس الستیکا کار چندان سختی نیست و با فراهم کردن خاک غنی با زهکشی بالا، نور فیلتر شده دمای معمول اتاق میتوانید شاهد رشد فوق العاده آن باشید. اگر بتونید رطوبت بالای درصد برای این گیاه فراهم کنید شاهد رشد فوق العاده اون خواهید بود.

نور مناسب نگهداری الاستیکا

فیکوس به راحتی میتواند در شرایط کم نور زنده بماند ولی انتظار رشد عالی و جوانه زدن از آن نداشته باشید. سعی کنید آن را کنار پنجره قرار دهید که روزانه حداقل بین 5 الی 8 ساعت در روز نور دریافت کند. در ضمن به هیچ وجه به یکبار گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر دوست دارید گیاه را در بالکن یا حیاط نگهداری کنید بهتر است که از ابتدای بهار گیاه را در آن مکان قرار دهید تا گیاه به مرور به این شرایط عادت کند.

اگر برگهای پایینی گیاه شل شده و میریزد یکی از دلایل میتواند دریافت نور کم باشد، همچنین نور زیاد و مستقیم هم میتواند باعث سوختگی برگهای گیاه شما شود. حتما مقاله نور مناسب گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

دمای محل نگهداری فیکوس الاستیکا

حداقل دمایی که فیکوس الاستیکا میتواند تحمل کند 16 درجه سانتی گراد است پس اگر در مناطق سردسیر کشور زندگی میکنید حتما گیاه را به داخل خانه و محلی که دمای بالاتری دارد منتقل کنید. در تابستان این گیاه میتواند به راحتی تا دمای 29 الی 30 درجه سانتی گراد را تحمل کند. ولی در حالت کلی دمای ایده آل برای نگهداری فیکوس الاستیکا 18 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. درضمن این گیاه به تغییر ناگهانی دما حساس هست.

نحوه آبیاری درست فیکوس الاستیکا

این گیاه آبیاری کم را نمیتواند به خوبی تحمل کنید، سعی کنید هر زمان که خاک گلدان به اندازه یک بند انگشت خشک شد گیاه را آبیاری کنید، همچنین آبیاری زیاد هم به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه شما خواهد شد، حتما چک کنید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.

همچنین از آب هم دمای محیط برای آبیاری میتواند بهترین گزینه باشد چون آب خیلی سرد و یا خیلی گرم باعث ایجاد شوک در گیاه شما میشود. در ضمن بهترین آب برای آبیاری فیکوس الاستیکا آب جوشیده سرد شده است.

آیا فیکوس الاستیکا به رطوبت نیاز دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه در رطوبت معمول اتاق میتواند رشد قابل قبولی داشته باشد ولی اگر میزان رطوبت بین 50 الی 65 درصد باشد رشد آن بهتر خواهد شد. میتوانید با ساخت جزیره و یا قرار دادن یک تشت آب کنار گلدان رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید. غبار پاشی هم یکی از روش های تامین رطوبت گیاهان می باشد که باید حتما نکاتی چون نوع آب، فاصله و زمان غبارپاشی را رعایت کنید. حتما مقاله تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

کوددهی فیکوس الاستیکا

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی در فصل رشد نیاز به تغذیه دارد، شما هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهای سه بیست و 121236 میتوانید گیاه را تغذیه کنید، بهتر است که هر سه ماه یکبار هم برای جذب مواد مغذی از هیومیک اسید هم استفاده کنید.

یک نکته که میتوان در اینجا ذکر کردن این هست که خشکی برگ ها معمولا به دلیل کمبود رطوبت و یا کمبود مواد غذایی هست. در چنین مواردی از کود کامل هر یک ماه یک بار یک قاشق جای خوری در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدهید. 2 بار در هفته روی برگ ها را با آب ولرم اسپری کنید. آب آبیاری را 24 ساعت بگذارید بماند تا فاقد کلر و فلوراید شود.

فیکوس الاستیکا
گیاه لاستیکی

بهترین خاک برای فیکوس الاستیکا

مهمترین نکته در انتخاب خاک فیکوس الاستیکا سبک بودن و بالا بودن زهکشی خاک است ، میتوانید از خاک های آماده مناسب گیاهان آپارتمانی برای کاشت این گیاه استفاده کنید ولی اگر تمایل دارید که خودتون در خانه خاک رو ترکیب کنید بهترین ترکیب برای این گیاه استفاده از کوکوپیت + پرلیت + پیست ماس و کمی خاک باغچه است. برای تست زهکشی هم آب را روی خاک بریزید اگر بیشتر از 20 ثانیه آب روی خاک موند نشان دهنده سنگین بودن خاک است.

زمان تعویض گلدان فیکوس الاستیکا

اگر رشد آن سریع باشد هر سال باید گلدان تعویض شود. در صورتی که قادر به تعویض گلدان نبودید 5-7 سانتی متر از خاک روی گلدان را تعویض کنید و هر دو هفته یکبار با کود مایع تغدیه شود.

هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. .شرایط ایده ال رشد را که در بالا به آن اشاره نموده ایم را فراهم کنید. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. مشکلات گیاه تا دو هفته پس از جابجایی طبیعی است وبه مرور کم میشود.

تکثیر فیکوس الاستیکا
تکثیر فیکوس الاستیکا

روش های تکثیر فیکوس الاستیکا

برای تکثیر فیکوس الاستیکا میتوانید ازروش های مختلفی مثل قلمه زدن ساقه و برگ، خوابانیدن ساقه و بذر استفاده کنید. برای تکثیر میتوان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه ها قلمه تهیه کرد طول مناسب قلمه ها در حدود 15سانت باشد.

1- قلمه ساقه

قلمه را می‌توان هم از طول گیاه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه. قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگها باید تعداد انها را کم کرد .قلمه ها در قسمت پایین که در بستر کشت قرار میگیرند باید فاقد برگ باشند.

بعد از قلمه گیری از محل برش و یا کات کردن برگ شیره سفید رنگی خارج میشود بهتر است قلمه ها را به مدت 30 دقیقه در آب قرار دهید تا جریان شیره قطع شود و سپس نسبت به کاشت قلمه ها اقدام کنید. قلمه ها را در بستری که سبک و مرطوب است کشت میکنند.

میتوان از مخلوط کوکوپیت + پرلایت یا پیت ماس + ماسه استفاده کرد.

قلمه ها را در مکانی با نور محیطی و رطوبت محیطی بالا و دمای 25 تا 27 بگذارید.

تکثیر فیکوس الاستیکا از طریق برگ

من این روش رو پیش نهاد نمیکنم چون درسته بعد از تکثیر شما شاهد ریشه های برگ خواهید بود ولی به هیچ وجه این برگها تبدیل به گیاه نمیشوند مگر اینکه روی برگ مقدار خیلی کوچکی ساقه گیاه قرا داشته باشد. پس اگر قصد تکثیر فیکوس الاستیکا از طریق برگ را دارید حتما قسمتی از ساقه را روی برگ بماند.

تکثیر فیکوس الاستیکا به روش خوابانیدن ساقه

برای انجام این کار بهتر است ساقه‌ای انتخاب کنید که حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد. شما میتوانید ساقه را خم کرده و ری خاک قرار دهید و یا البته میتوانید پوسته ساقه گیاه را جدا کنید و با استفاده از نایلون یا بطری نوشابه خاک را اطراف قسمت برش داده شده قرار دهید و رطوبت مورد نیاز را خاک را فراهم کنید. بعد از گذشت حدود 3 الی 4 هفته گیاه شروع به ریشه دهی خواهد کرد. میتوانید بعد از گذشت یک ماه از قسمت پایینی برش دهید و در خاک قرار دهید.

مشکلات و بیماری های فیکوس
گل فیکوس الاستکیا

بررسی بیماری و مشکلات فیکوس الاستیکا

در ادامه برخی از مشکلاتی که برای کسانی که این گیاه را در خانه نگهداری میکنند پیش آمده بررسی میکینم

برگهای گیاه من بد شکل، رنگ پریده و ریز شدند

گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی داره، هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه شود.

نمیدونم چرا برگهای گیاه من بی رنگ شدند

نور زیاد هست، گیاه رو به محل کم نور تری منتقل کنید.

در زیر برگها و روی ساقه ها لکه های بر جسته قهوه ای دیده میشه

گیاه آفت زده هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه رو سمپاشی کنید. با پنبه اغشته به سم نیز میتونید لکه ها رو از بین ببرین.

زخم های پنبه ای شکل سفیدرنگ روی سطح برگها دیده میشن

باز هم افت! هر ۱۴ روز یکبار تا رفع علائم با سم حشره کش نفوذی گیاه رو طبق دستور سمپاشی کنید، با برس مخصوص آغشته به محلول سم نیز میتونید این کار رو انجام بدین.

روی برگ ها لکه های قهوه ایجاد میشه و برگ میوفته!

هوا خیلی سرد شده، گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

لکه های سوخته روی برگ!

غبارپاشی رو موقع آفتاب انجام ندین و گلدون رو از اشعه مستقیم افتاب فاصله بدین.

برگها لوله شده و آویزان شدند

گیاه تشنه است، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار بدین، به زمان آبیاری گیاه دقت کنید.

برگهای پائینی زرد شده و میریزند

ابیاری بیش از  حد بوده است، دقت کنید این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است.

نکته : با زخمی شدن سطح ساقه شیرابه سفید رنگی در حقیقت شیره گیاه از گیاه خارج میشود، جهت جلوگیری از خروج ان سطح زخم را با وازلین آغشته کنید.

در این مقاله سعی کردیم شرایط درست مراقبت از فیکوس الاستیکا رو به همراه بررسی برخی از مشکلات رایج اون بپردازیم، شما هم اگر تجربه یا نکته ای در خصوص نگهداری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.