با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟

با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟
با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟

اگر بخواهیم به گیاه شناسی این گیاه زیبا بپردازیم باید گفت که بیشتر با اسم آزالیا میشناسیمش ولی اسم علمی خرزهره هندی Rhododendron simsii، معروف به Azalea. از خانواده Ericaceae هستش و گونه simsii بومی چین است. بیش از ۵۰ نوع از این گیاه زیبای گلدار وجود دارد که بر حسب اندازه ی گل و فصل گل دهی در رده بندی جایگاه ویژه خود را دارند و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می رسد، برگچه های این گونه سبز تیره، نیزه ای یا و تخم مرغی باریک می باشد. گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند.

آزالیا گیاهی زینتی و بسیار عمومی است که هم برای تزئین باغ و هم گلخانه به کار می رود .این گیاه به صورت درختان کوچک همیشه سبز با برگ های کوچک براق و ریشه های چوبی هستند.گل ها به رنگ های مختلف سفید زرد روشن و قرمز در زمستان ،بهار ظاهر می شوند.
در واریته های مختلف گلها دارای رنگ های مختلف هستند و هیبرید های گوناگون دارند که به عنوان گیاهان آویزی نیز استفاده می شوند ،در گلدان به اندازه ی cm 45-30 رشد می کند.

مطالب جالب: آزالیا زیبا و چشم نواز – آموزش نگهداری گل آزالیا

بنر گل من و تو
به گل نشاندن آزالیا
به گل نشاندن آزالیا

با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟

رمز به گل نشاندن آزالیا برای چند هفته و گلدهی مجدد در سال دیگر قرار دادن گلدان در محلی خنک و پرنور و خیس نگه داشتن (نه مرطوب) خاک آن است. هر چه قدر محل نگهداری گلدان گیاه آزالیا خنک تر باشد گلهای آزالیا پردوام تر خواهد بود. در زمان گل دهی ،گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد. در شرایط رشد رویشی در مکانی با نور متوسط نگهداری می شود .برای افزایش طول دوره گل دهی، گلدان بایستی در مکانی خنک با دمای 8-16 درجه سانتیگراد قرار گیرد. در محیط های گرم و دمای بیش از 21 درجه سانتیگراد گلها و برگ ها روزانه اسپری می شوند. چناچه گهگاه گلدان آزالیا را از انتها برای مدت چند دقیقه درون سطل محتوی آب قرار دهیم به سلامتی گیاه کمک زیادی کرده ایم.

پس از تمام گلدهی آزالیا باید چکار کرد؟

پس از اینکه گل دادن آزالیا تمام شد گلهای خشک شده را جدا کرده و گلدان رادر محلی که نور کافی به آن برسد در حرارت 6 تا 8 درجه سانتیگراد قرار داده و از میزان آب دهی باید کاست.جوانه های جدید را نیز از شاخه ها باید جدا کرد. با شروع سرما در مهر و آبان گلدان به درون منزل منتقل گردد.البته نبایستی محیط منزل بسیار گرم باشد .از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود 10 درجه نگاه داشت. این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند.

مطالب جالب:  مشکلات و پرسش های گل آزالیا

با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟
با چه ترفندی آزالیا را به گل بنشانیم؟

بهترین زمان تعویض خاک ازالیا

گل های گران قیمت و زیبا و ماندنی مانند آزالیا احتیاج به مراقبت دائمی خصوصا تعویض خاک رویی دارند .5-10 سانتیمتر اولیه خاک را خراش داده و بردارید.مواظب باشید ریشه ها صدمه نبینند.خاک مناسب رشد گیاه شامل ترکیبی از یک قسمت مواد آلی بدون آهک ،دو قسمت پیت و یک قسمت شن می باشد . بهتراست حدود یک ماه پس از گلدهی خاک گلدان تعویض شود.

وقتی گلها باز شد میتوان آن را به محل دلخواه جابجا کرد ، آبیاری و تغذیه گیاه باید همچنان ادامه داشته باشد .حرارت بین ۱۵ـ۱۳ د‌رجه برای نگهد‌اری آزالیا مناسب است و برای پیش‏رس کرد‌ن آن بهتر است حرارت را بین ۱۸ـ۱۷ د‌رجه بالا آورد‌.د‌ر مد‌ت گل د‌هی باید‌ هوای اطراف گلد‌ان را مرطوب کرد‌ و حتی‏ المقد‌ور اطراف بوته و برگ‏های پایین آن را غبارپاشی کرد‌. بایستی توجه ویژه به آبیاری داشت ، سعی شود خاک گلدان هیچوقت خشک نشود .با ظهور غنچه ها کوددهی منظم با استفاده ازکود بدون آهک جهت تقویت گیاه توصیه می شود .

حذف گلهای پژمرده و خشک ،دوران گل دهی را طولانی تر کرده و گیاه را تحریک به تولید شاخه های جدید و نهایتا گلهای بیشتر می کند.حذف جوانه انتهایی نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد شاخه و گل بیشتر است .

منبع: payesh