با 5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز آشنا شوید

با 5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز آشنا شوید
نکاتی برای گلدهی گل رز

نکاتی برای گلدهی گل رز : یکی از زیباترین و قدیمی ترین گیاهان زینتی که برای تزیین باغچه ها و پارکها استفاده میشده و میشه گل رز هست. اگر شما نکاتی که در ادامه مطلب بیان میشه رو در طول تابستان رعایت کنید مطمئن باشید گل رز شما در طول تابستان داری گل خواهد بود. نکاتی بسیار ساده که به راحتی میتونید اون هارو انجام بدین از گلها گرفته تا تغذیه مناسب . پس با ما هراه باشید تا به شما نکات طلایی برای گلدهی بیشتر گل رز را مطالعه کنیم.

نکات گلدهی گل رز

گل رز یکی از زیباترین و مقاوم ترین گلهای زینتی هست که فصل گلدهی زیادی داره و با انواع آب و هوای کشور عزیزمون سازگاری کامل رو داره، پس با 5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز در ادامه همراه باشید.

تغذیه و خاک مناسب:

شما میتوانید در فصل بهار  و تابستان و حتی پاییز از کودها برای گل رز استفاده کنید. با استفاده از کمپوست و یا کود برگ در بهار  و پاییز گیاهانتان را تا حدی تغذیه کنید. و در تابستان هم با استفاده از کودهاییکه دارای پتاسیم و منیزیم بالا هستند به صورت آبیاری گیاه را تغذیه کنید و همچنین خاک گل رز باید سبک و دارای مواد مغذی باشد تا بتواند به خوبی رشد کرده و گل بدهد. در آبیاری گیاه دقت داشته باشید و با آبیاری منظم و گرفتن آب شیلنگ یا آبپاش به سوی قاعده گیاه، از تشکیل شدن سفیدک بر روی شاخ و برگ گیاه جلوگیری کنید.

بنر گل من و تو

کنترل و مهار بیماری:

سعی کنید از گونه های مقاوم به بیماری این گیاه برای کاشت انتخاب کنید تا بتوانید برخی بیماری های رایج مانند سفیدک، خال سیا و پوسیدگی در تابستان های گرم و مرطوب جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که احتمال دارد گونه های مقاوم به بیماری هم دچار بیماری شوند. برای دوری از بیماری برگ های افتاده گل رز را جمع کنید و به دور از گیاه نگهداری کنید تا ریسک عفونت مجدد را کاهش دهید و در صورت نیاز از قازچ کش های موجود در بازار برای رفع بیماری های قارچی استفاده کنید.

حتما گلهای پلاسیده را بچینید

یکی از 5 نکته برای گلدهی بیشتر گل رز چیدن گل های پلاسیده می باشد. اگر شما هم دوست دارید گل رز شما به طور منظم در فصل تابستان گل داشته باشد حتما گلهای پلاسیده را بچینید چون در غیر این صورت گیاه شروع به تولید دانه خواهد که انرژی گیاه را برای این کار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که برای چیدن این گلها اگر ساقه ای که گل روی آن قرار دارد سالم است فقط گل را بچینید ولی اگر گل در ساقه های باریک و ضعیف ظاهر شده باشد باید ساقه را از پاییترین قسمت قطع کنید. این کار باعث رشد بهتر گیاه و گلدهی بیشتر خواهد شد.

گل من و تو و گل رز

کوتاهی در خصوص هرس

اگر میخواهید هرس اصولی داشته باشید ساقه ها را از جایی برای هرس انتخاب کنید که قطرشان به اندازه یک مداد باشد. و همیشه بالاتر از برگ‌های سالم و کامل را ببرید. این قسمت‌ها جاهایی هستند که هورمون‌ها متراکم شده‌اند، بنابراین گیاه می‌تواند از این قسمت سریع‌تر جوانه و گل بدهد.

انتخاب محل نگهداری مناسب

این گیاه به نور آفتاب زیاد احتیاج داره و سعی کنید که این شرایط نوری رو براش تامین کنید. شما میتونید در باغچه و یا گلدانی که این شرایط نوری فراهم هست بکارید. شما همچنین میتونید در فصل خواب این گیاه رو هرس کنید. حتما در فصل زمستان باید محل نگهداری گل رز خنک باشد.

یک تکیه گاه درست کنید

سعی کنید بوته های قدیمی رز خودتون رو با استفاده از تیرک های چوبی و یا هر وسیله ای که میتونید ، گیاه رو تقویت کنید. رزهای رونده و فشرده را با بستن آنها به تیرک های آلاچیق، ستون های عمودی یا ستون های هرمی، حمایت کنید. رزهای معمولی هم به تکیه گاه نیاز دارند. ساقه اصلی آنها را با قرار دادن تیرک در کنارشان و بستن آنها به تیرک محکم کنید.

نکاتی برای گلدهی گل رز
نکاتی برای گلدهی گل رز

گیاه رز درست را انتخاب کنید:

گل رز دارای انواع گونه های مختلف می باشد و خیلی از اونها  اصلاح شده و مثلا برخی رز رونده شده و برخی رز میناتوری و گونه های مختلف رو تشکیل داده اند که برای کشت حتما شرایط و محیط نگهداری اونها رو مطالعه کنید. پس دقت کنید که گونه مناسب منطقه و شرایط آب و هوایی خودتون رو انتخاب کنید.

ما در این مطلب 5 نکته برای گلدهی گل رز بیان کردیم که شما با رعایت این نکات حتما گیاهی پر گل در طول تابستان خواهید داشت.

مطالب مرتبط:

هر آنچه که باید درباره رز مینیاتوری بدانید

با بونسای و پرورش آن آشنا شویم