برگ قاشقی و مشکلات نگهداری

مشکلات و بیماری های برگ قاشقی - پپرومیا

سلام به دوستان خوبم در گل من و تو ما قبلا در خصوص برگ قاشقی در این مطلب باهاتون صحبت کردیم ولی اینجا سعی میکنیم تمامی مشکلات و راه حل هایی که برای نگهداری برگ قاشقی میتونه برای شما پیش بیاد رو بررسی کنیم. پس دوستانی که برگ قاشقی دارن یا همون پپرومیا قاشقی تا آخر این مطلب رو مطالعه کنند.

نیازهای برگ قاشقی

نیازهای برگ قاشقی - پپرومیا

خب بهتره قبل از اینکه مشکلات رو بیان کنیم بگیم که این گیاه چه نیازهایی داره شاید همین اول کاری متوجه اشتباه خودتون تو نگهداری این گیاه شدید.

نور :

جای نیمه سایه را دوست دارد و بهترین محل براش هست ولی اشعه مستقیم خورشید گیاه رو دچاره تنش میکنه

بنر گل من و تو

دما:

بیشترین دما که گیاه میتونه تحمل کنه 24 درجه هست و حداقل دما 18 درجه البته این هم بگم که میتونه تا 10 درجه هم مقاومت بکنه.
اگر دیدید برگهای گیاهتون خشک و شکننده شده بدونید دما بالا رفته.

آبیاری:

حتما اجازه بدین خاک گلدان خشک بشه و بعد آبیاری کنید به آبیاری زیاد خیلی حساسه آبیاری زیاد مخصوصا در زمستان باعث پوسیدگی ودست آخر هم جمله قارچ بوتری تیس میشه.
میشه گفت تابستان هر 2 الی 3 روز آبیاری کنید ولی در زمستان هفته ای یکبار.

رطوبت:

غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه میشه.

خاک مناسب:

خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

مشکلات و نگهداری پپرومیا (برگ قاشقی)

 

سبز ماندن برگ پپرومیا ابلق

حتما گیاه رو به جایی که آفتاب ملایم و فیلتر شده مثل آفتابی که از پشت پرده توری میتابد منتقل کنید، یا گیاه را به مکانی روشنتر با نورغیر مستقیم منتقل نمایید. اما اگر خانه شما مکان نورگیری نداره حتما از نور مصنوعی استفاده کنید.

خوش رنگ نبودن برگها

اگر گیاه شما برگهای خوش رنگی نداره یعنی روی بعضی برگهاش خرده شده یا دور تا دور برگهای گیاهتون کمی قهوه ای رنگ شده. و یا رنگش دیگه سبز تیره و خوشرنگ نیست و بیشتر به سبز روشن و زردی میزنه نکاتی که در قسمت آبیاری گفته شده یعنی سطح خاک گلدان بین دو آبیاری باید کاملاً خشک بشه، ولی نباید آبیاری آنقدر به تعویق بیافتد که برگ ها پژمرده شوند رو رعایت کنید ولی دلایل دیگری هم داره که تک تک بیان میکنم.

هر دو ماه یک مرتبه سطح خاک گلدان را جابجا کنید تا هوا به داخل آن نفوذ کنه.

برای تقویت گیاه در فصل های سرد هر یک ماه یکبار و در فصل های گرم هر 2 هفته یکبار از کود کامل استفاده نمایید(کود ماملی که برای گیاهان زینتی برگی استفاده میشه). نحوه استفاده از این کود به این شکل است که یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر آب حل کنید و در آبیاری به گیاه بدین.

یک نکته که شاید برای تمتمی گیاهان بیان میکنیم اینه که سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل کنید تا از باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان و خروج آب اضافی از گلدان مطمئن بشید. از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید.

لکه های قهوه ای برگ ها

میتونه علت های متفاوت داشته باشه ولی امکان داره از آبیاری زیاد و یا نود شدید آفتاب باشه ولی میتونه از بیماری های قارچی نیز باشه پس تا خاک گلدان خشک نشده بهش آب ندید و نیاز نوری گیاه رو رعایت کنید.

مشکلات و درمان بیماری برگ قاشقی

ریزش برگ ها

اگر گیاه شما دارای سن تقریبا 1 سال هست و با باز شدن برگ های جدید برگ های قدیمی میریزند گیاه شما نیاز به تقویت داره گیاهتان را با کود کامل هر 40 روز یکبار تقویت کنید .توجه داشته باشید که در استفاده از کود زیاده روی نکنید (تقریبا یک قاشق چای خوری محلول در یک لیتر آب).

لکه های سیاه

اگر بر روی برگ گیاه خود لکه سیاه مشاهده کردید نشان دهنده آفت و بیماری هست ولی خب باید بیشتر بررسی بشه و نوع آفت و بیماری تشخیص داده بشه اما شما میتونید سطح برگ را با محلول آب گرم و صابون شستشو بدید.

مشکلات تعویض گلدان

بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان برگ قاشقی فروردین و اردیبهشت ماه است تا گیاه کمتر دچار تنش بشه، نکات زیر را در تعویض گلدان حتما رعایت کنید تا دچار مشکلات بعد از تعویض گلدان نشوید.

تعويض خاک را در فصل مناسب انجام بدید (با توجه به نوع گياه)2-3 روزقبل از جابجا نمودن به گياه آب ندهيد تا کمي خاک خشک شده و از اطراف ريشه گياه جدا نشود.

برای ايجاد زهکش حتما سوراخ های گلدان جدید را بررسی کنید و در انتهاي گلدان يک لايه سنگريزه بريزيد و روي آن مقداري ماسه شسته شده و در نهايت خاک گلدان را پرنماييد.

توپ ريشه(ريشه وخاک اطراف آن) را به آرامی و بدون آسیب ديدن از گلدان در خارج کنید و در گلدان بزرگتري (يک يا دو سايز) قرار داده و فاصله بين توپ ريشه وگلدان را با خاک (خاکی که در بالا ذکر شده) جديد پر نماييد. خاک را فشار داده تا منافذ موجود از خاک پر بشه. بلافاصله پس از جابجايي گلدان را آبیاری کنید به طوريکه تمام خاک جدید خیس بشه و مقدار کمي آب از سوراخ هاي انتهاي گلدان خارج بشه.

این رو هم به یاد داشته باشید که از قرار دادن گلدان تا چند روز در مقابل نور خورشيد و باد و… خوداري کنید.شني که در ته گلدان براي زهکش استفاده ميشود بايد از نوع بادامي باشه. يا ميتوانيد از تيکه اي گلدان شکسته با قطري در حدود سکه هاي کوچک استفاده نماييد.

کوچک بودن برگهای جدید

اگر گیاه برگ قاشقی شما شروع به ریزش برگهای بزرگ میکنه و برگهای جدید بسیار کوچک هستند به احتمال خیلی زیاد آبیاری زیاد و نور کم هست. برای آبیاری زیاد اجازه بدهیدخاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکشی گلدان خودتون رو بررسی کنیدو نگذارید آب در زیر گلدانی جمع بشه. بايد گياهتان را درمکاني با آفتاب ملايم و فيلتر شده مانند آفتاب پشت پرده توري قرار دهيد و يا گياه را به مکاني روشنتر با نور زیاد غير مستقيم منتقل کنید معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است و یا از نور مصنوعی استفاده کنید.

پپرومیا

تاول های سیاه روی برگ

به احتمال زیاد بیماری قارچی هست اگر گیاه خودتون رو غبار پاشی میکنید این عمل رو متوقف کنید و یک قاشق چای خوری قارچ کش مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کنید و 7 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .از برگ های سالم گیاه نیز قلمه بگیرید تا در صورت خشک شدن گیاه، گیاه جدید یداشته باشید.

ریزش برگ های جدید

اگر برگهای جدید قاشقی شما سیاه میشه و میریزه محیط گرم و خشک، نزدیکی گیاه به منبع گرمایی و یا جریان هوای سرد در شب و یا کمبود مواد غذایی از علل احتمالی هست .فاصله گیاه تا منبع گرمایی حدود 2 تا 3 متر باشد ،دمای محیط نگهداری از 15 درجه کمتر نباید باشه. آبیاری گیاه نیز با آب ولرم و بدون کلر انجام شود .هر یک ماه یکبار نیز با کود کامل گیاهتان را تقویت کنید

لکه های سفید پشت برگ

یه قاشق چای خوری سم حشره کش مانند دیازینون و یک قاشق قارچکش مانند مانکوزب یا بنومیل را در یه لیتر آب حل کنید و به صورت اسپره و آبیاری به گیاه بدهید. در مصرف محلول زیاده روی نکنید و به مقدار کافی پشت و روی برگها اسپره کنید.ب عد از 7 روز سمپاشی رو تکرار کنید. بهتر است سم پاشی رو در مورد تمام گیاهان سالم و با حجم کمتر و بیمار انجام بدید.