بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال
بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال : در ذات ما انسانها یک علاقه ویژه به کاشت نهال و پرورش گل و گیاه وجود دارد و شاید بیشتر مردم علاقه داشته باشند که در خانه و یا باغ خود نهال بکارند، و از خود این سوال را بپرسند که بهترین زمان کاشت نهال در خانه و یا باغ چه زمانی می باشد. خیلی ها بهترین زمان کاشت نهال ها را زمستان می دانند و دلیل آن را اینگونه بیان میکنند که از آنجایی که گیاه خواب است، از جا به جایی شوکه نمیشود یا احتمال آن کاهش می یابد. در حالی که در زمان بیداری و فعال بودن گیاه هنگامی که آن را از محیطی به محیط دیگر منتقل میکنید، شوکه شده و تا مدتی رشد نمی کند.

لذت کاشت نهال

قبل از اینکه به زمان مناسب بپردازیم باید بگوییم که وقتی شما یک نهال را کاشته و پرورش میدهید زمانی که میبینید آن گیاه رشد کرده و بزرگ می شود حتما لذت فوق العاده ای را تجربه خواهید کرد پس بیاید هر سال تا توان داریم و میتوانیم حداقل یک نهال را بکاریم.

توجه داشته باشید که یکی از مهمتریناصل های کاشت نهال زمان کاشت می باشد. اگر یک درخت در زمان مناسبی کاشته نشود، نمی تواند رشد لازم را داشته باشد و حتی ممکن است خشک شود.

بنر گل من و تو

بهترین زمان کاشت نهال

همانطور که در ابتدا و مقدمه این مطلب بیان کردیم بهترین زمان کاشت نهال زمان خواب آن می باشد. که البته این زمان خواب در مناطق مختلف متفاوت می باشد، به طور مثال در مناطق سرد سیر بهترین زمان کاشت نهال زمستان و می باشد ولی در مناطق گرم و معتدل بهترین زمان پاییز می باشد. (در این زمان نهال شما تازه به خواب رفته و شما میتوانید با رعایت نکات کاشت نهال آن را بکارید.)

بهترین زمان کاشت نهال
بهترین زمان کاشت نهال

توضیحاتی که ارائه شد از نظر فصل کاشت بود ولی یکی دیگر از عوامل مهم در کاشت نهال کاشت در چه روزهایی میباشد که بهترین پیشنهاد برای این موضوع کاشت در روزهای ابری خواهد بود، چوون اولا زمانی که شما گیاه را آب داده باشید خاک نهال زود خشک نمی شود و یا امکان بارش باران خواهد بود که موجوب آبیاری نهال شما خواهد بود و روند نوفقیت در گرفتن نهال بالا می رود.

زمانی که کاشت در فصل پاییز انجتم میشود این عمل باید به گونه ای برنامه ریزی بشود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرارسیدن زمستان همسان و انس گرفته باشد. پس شما بایدنهال خود را 3 هفته قبل از بیدار شدن ظاهری نهال انجام دهید.

آموزش کاشت نهال

شما متناسب با نهال خود ابتدا باید گودالی حفر کنید، سپس خاک سطحی را با کود حیوانی ترکیب کنید و در گودال بریزید حالا شما نهال خود را درون گودال قرار داده و بقیه خاک مخلوط شده با کود را به گودال اضافه میکنیم تا تمامی ریشه گیاه پوشانده شود.

حال نهال را کمی تکان دهید تا خاک های ریشته شده منافذ موجود را پوشش دهد، حال خاک اطراف نهال را با پا فشار دهید تا نهال شما در جای خود محکم شود. توجه داشته باشید که باید نهال را دقیقا در مرکز گودال قرار دهید. حال شما باید نهار را آبیاری کنیدو و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه آبیاری های منظم را انجام دهید این شرایط منظم به محل کاشت و نوع درخت کاشته شده بستگی دارد.

شما میتوانید در ابتدا که گیاه نیاز با آبیاری زیاد دارد هر 2 الی 4 روز نهال خود را آبیاری کنید و رفته رفته این مدت را طولانی تر کنید. البته میتوانید از روش های آبیاری نوین هم جهت آبیاری نهال ها استفاده کنید.

زمان مناسب کاشت نهال در گلدان

در بالا ما در خصوص زمان مناسب کاشت نهال در باغ و باغچه صحبت کردیم ولی شاید شما تمایل داشته باشید نهال را در گلدان و ی گلخانه کشت کنید. برای این کار چون شما میتوانید تمامی نیازها و شرایط دمایی گیاه را فراهم کنید نیم توان زمان پیشنهاد دادو شما میتوانید در هر زمانی آن را بکارید. البته نهال های گلدانی با نهال های باغ و باغچه متفاوت هستند.(مانند بونسای ها و …). اما باید برخی نکات را هم در زمان کاشت این نهال ها در نظر گرفت که در زیر آنها را مطالعه کنید.

زمان مناسب کاشت نهال در گلدان
زمان مناسب کاشت نهال در گلدان
  • در هنگام انتقال نهال نباید درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف چندانی داشته باشد. در غیر این صورت نهال از بین می رود و کاشت شما با موفقیت همراه نخواهد بود.
  • نیاز است که خاک گلدان مرطوب باشد و رطوبت آن به گونه ای باشد که مانع فروپاشی خاک گلدان در طول مسیر شود.
  • هنگام انجام عمل کاشت لازم است که ظرف یا گلدان را با احتیاط از نهال یا گل جدا کنیم به شکلی که به گیاه آسیب وارد نشود.
  • برخی گمان می کنند کاشت نهال یا گل با خود گلدان امکان پذیر است. توجه داشته باشید که از کاشت نهال یا گل با گلدان به شدت خودداری کنید.

تا زمانی که شما توانایی فراهم کردن شرایط ایده آل کاشت گیاهان را داشته باشید محدودیت زمانی برای کاشت گل و گیاه وجود ندارد.

در کاشت گیاهان به چه چیزی توجه کنیم؟

هر گیاهی که میخواید آن را بکارید باید ریشه پر باشد به این صورت که در گلدان و یا کیسه ای که قرار دارد باید خوب ریشه زده باشه، این اولین رکن کاشت نهال و یا هر گیاهی می باشد دومین مسئله این است که آیا من می تواند از عهده آبیاری این گیاه بر بیایم یا خیر سومین نکته این است که آیا گیاه با شرایط آب و هوایی منطقه ما همخوانی دارد یا خیر.

زمانی که شما گیاه را در تابستان میخواهید بکارید باید بلافاصله آن را آبیاری کنید و حتی قبل از کاشت گودال آن را پر از آب نماید و سپس نهال را درون آن بکارید. و اینکه آبیاری گیاهان مهمترین بخش پس از کاشت می باشندف حتما شرایط آبیاری هر نهال را خوب مطالعه کنید و به تناسب آن گیاه خود را آبیاری کنید.

اهمیت مراقبت و نگهداری از درخت

برای این که گیاه بتواند به شکل مناسب رشد کند،باید شرایط ایده آل و همچنین رسیدگی های هفتگی،ماهانه و سالیانه روی گیاه انجام شود این عملیات می اند وجین علف حرز، سله شکنی، هرس و … باشد. توجه داشته باشید که قرار دادن نهال در شرایط نامناسب تا زمان کاشت متواند از علت های خشک شدن و یا ضعیف شدن آن باشد. بهتر است که هر نهال در کمترین زمان ممکن به محل کاشت منتقل شود. در غیر این صورت نهال را درون خاک مرطوب گذاشته، با گونی بپیچید و در سایه قرار دهید تا از بین نرود.

ما در این مطلب به بررسی زمان مناسب کاشت نهال و همچنین نکات کاربردی در خصوص نحوه کاشت و شرایط کاشت نهال پرداختیم که امیدوارم مفید بوده باشه.