با شگفت انگیز ترین خواص به لیمو آشنا شوید

به لیمو و خواص بی نظیر آن
به لیمو و خواص بی نظیر آن

خواص به لیمو : از گیاهان دارویی که خواص بی شماری دارد و میتواند از آن به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، کاهش تب، آرامش بخش بودن معده و کاهش تورم و التهاب مفاصل نام برد هیمن گیاه میباشد که در ادامه به صورت کامل تمامی خواص را مورد بررسی قرار خواهیم داد و همچنین نحوه تهیه دمنوش آن را هم ذکر میکینم در ضمن عوارض مصرف بیش از حد آن هم خیلی مهم هست که حتما مطالعه کنید.

مختصری در خصوص به لیمو

گیاه به لیمو با نام علمی Lippia citriodora از خانواده Verbenaceae ، گیاهی بومی شیلی، پرو و آرژانتین است. به لیمو گیاهی است درختچه ای شکل با ارتفاع نیم متر تا 2 متر. بوته ایست چندساله که عطر لیمو را داراست و با لمس برگ آن این بو تشدید می‌شود. به سرمای زیر صفر حساس است. برگ های این گیاه ساده و خشن است که به صورت جمعی شکل می یابند، این گلها از خارج سفید است و از داخل مایل به رنگ آبی است .

پر مصرف ترین کشور برای مصرف این گیاه آمریکای جنوبی می باشد. در سایر نقاط اصولا از سانس آن استفاده می شود. مصرف به لیمو به‌عنوان گیاهی با خواص دارویی قدمت چندانی ندارد و به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته شده است. روغن به لیمو حاوی مواد سازنده‌ی آنتی اکسیدان مانند: گرانول، نرول، ورباسکوزید، و سیترال است. برگ خشک‌شده‌ی به‌ لیمو قابلیت دم‌کردن نیز دارد و به‌عنوان یکی از دمنوش های گیاهی با خواص مفید درمانی برای بخش‌های مختلف بدن و فرایند سوخت‌وساز استفاده می‌شود.

بنر گل من و تو

دلیل نام گذاری این گیاه به دلیل شباهت بسیار نزدیک به بوی لیمو می باشد. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوری می کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است. برگ و اسانس  آن را باید دور از نور، در جای خنک و سربسته نگهداری کرد. از فرآورده های موجود در بازار آن می توان به چای ورون اشاره کرد.

شگفت انگیزترین خواص به لیمو

خواص به لیمو
خواص به لیمو

به لیمو دارای خواص بی شماری می باشد. تورم و التهاب را در بدن کاهش می دهد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و آرامش بخش معده می باشد. تب را کاهش داده و اعصاب را آرامش می بخشد. به لیمو برای کاهش وزن نیز توصیه می شود. فشار خون را کاهش می دهد و شستشو دهنده کلیه می باشد.

برای اینکه در فصل زمستان کمتر سرما بخورید حتما به لیمو را مصرف کند. به لیمو سهم بالاتری از بادرنجبویه در آرامش بخش بودن را به خود اختصاص داده است.

خواص به لیمو بسیار فوق‌العاده هستند. از فواید آن هر چه بگوییم، کم است: کاهش تورم و التهاب در بدن، حفاظت از ماهیچه‌ها، تقویت سیستم ایمنی، آرامش‌بخشیدن به معده، کاهش تب، آرامش بخشیدن به اعصاب و رفع احتقان.  برای کاهش وزن نیز بسیار توصیه می‌شود.

این گیاه همچنین دارای اسانس زیادی است که دارای موسیلاژ، تانن، فلاونوئید ها می باشد و عاری از الکالوئید ها است. اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.

برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوری می کنند. پودر برگ این گیاه به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. در ادامه به مهمترین خواص به لیمو برای سلامتی به صورت کامل می پردازیم.

فواید به لیمو
فواید به لیمو
بهترین گزینه برای کاهش وزن

اگر از عطاری ها در خصوص کاهش وزن سوال کنید اولین گزینه برای شما چای سبز پیشنهاد خواهد شد اما به نظر من بهترین گزینه برای چربی سوزی و کاهش وزن به لمیو میباشد این نوشیدنی دارای فقط 2 واحد کالری می باشد و باعث کاهش پیدا کردن اشتهای شما خواهد شد. برای این کار حتما چای آن را دم کرده و نوش جان کنید که در ادامه نحوه دم کردن چای را هم توضیح خواهیم داد.

پایین آورنده تب

از دیگر خواص به لیمو که در بالا هم به آن اشاره کردیم پایین آوردن تب میباشد که از قدیم در طب سنتی ما ایرانی ها از آن استفاده میشده به این شکل که این گیاه ره به عنوان عرق زا یا خوی آور مصرف میکردند همین عمل باعث کاهش میزان تب در بیمار میشده است.

هضم بهتر غذا و آرامش معده

این کاده گیاهی شگفت انگیز به راحتی در هضم سریع و خوب غذا در معده کمک میکند و باعث کاهش نفخ و اسپاسم عضلات شکم معده میشود و به بهبود مشکلات دستگاه گوارشی شما خواهد شد.

کم کردن التهاب مفاصل

یکی از خواص به لیمو کاهش التهاب مفاصل می باشد که در این کار استادی هست برای خودش، علت این که باعث کاهش التهاب مشود وجود میزان زیادی آنتی‌اکسیدان در آن میباشد و برای افراد سن بالا بسایر توصیه میشود.

طرز تهیه چای به لیمو

طرز تهیه چای به لیمو
طرز تهیه چای به لیمو

یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف دم نوش به لیمو دو ساعت پیش یا پس از غذا می باشد

خواص چای : طبیعت گرم . خواب آور شب . ارامبخش . ضد میگرن . ضد سردرد . ضد تپش قلب . تقویت حافظه . ضد نفخ . تقویت معده . ضد اسم

حد مجاز مصرف به لیمو

حد مجاز مصرف به لیمو
حد مجاز مصرف به لیمو

ما در خصوص خواص به لیمو صحبت کردیم ولی هر گیاه داروی اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث ایجاد مشکلاتی در مصرف کننده خواهد شد که این گیاه هم از این مورد مستثنا نیست، دوز مناسب برای مصرف این گیاه به عوامل مختلفی مثل سن و غیره بستگی دارد. محصولات طبیعی لزوما همیشه ایمن و بی خطر نیستند. در برخی منابع دوز توصیه شده برای این گیاه ۵ گرم در روز است. با این حال هنوز مطالعات بالینی مبنی بر اثبات اثر بخشی یا ایمنی در این دوز انجام نشده است. پیش از مصرف هر محصول به برچسب بسته بندی آن توجه کنید و یا در صورت داشتن بیماری یا عارضه­ ای خاص، پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

چه کسانی نباید به لیمو مصرف کنند؟

بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران آبستنی و شیردهی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب کرد. استفاده موضعی از این گیاه ممکن است باعث حساسیت پوستی شود.

مطالب مرتبط :

خواص هلیله سیاه؛ ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی

با خواص بی نظیر مارچوبه آشنا شوید

آشنایی با خواص درمانی کندر و نحوه مصرف آن