بیماری ها و مشکلات آنتوریوم (زرد، قهوه ای، سوراخ و…) + راه درمان

بیماری ها و مشکلات نگهداری آنتوریوم
بیماری ها و مشکلات نگهداری آنتوریوم

مشکلات نگهداری آنتوریوم : هر گیاه زیبا مشکلاتی هم برای نگهداری داره، زرد شدن برگ آنتوریوم، عدم گلدهی آنتوریم، ریزش برگها، قهوه ای شدن برگ آنتوریوم و سایر مشکلات میتونه دلایل مختلفی باشه که همه نشان دهنده این است که شما شرایط خوبی برای گیاه فراهم نکرده اید، در ادامه به بررسی تمام این مشکلات و همچنین راه های درمان مشکل خواهی پرداخت، همانطور که میدانید یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی و سایه دوست گیاه آنتوریوم هست که شرایط نگهداری خیلی راحتی داره و میتوانید به راحتی اونو در منزل و آپارتمان پرورش بدین، گلها آنتوریوم با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد که اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند. در این مطلب به بررسی مشکلات رایج آنتوریوم می پردازیم.

افتادگی  برگ آنتوریوم
افتادگی برگ آنتوریوم

از دست دادن گل گیاه آنتوریوم

درسته این گیاه جزو گیاهان سایه دوست به حساب می آید ولی کمبود نور عامل ریزش گلها و عدم گلدهی (گیاه دیگر گل جدیدی نداده گلهای قدیمی هم به سبز تغییر رنگ داده و میریزند) در گیاه می باشد. سعی کنید گلدانتان را به نزدیک پنجره جنوبی یا شرقی منتقل نمایید تا نور کافی برای گلدهی فراهم شود. سعی کنید حداقل در طول روز 8 الی 11 ساعت گیاه شما نور فیلتر شده دریافت کنه، اگر میزان نور خیلی زیاد نیست به هیچ وجه به یکباره اون رو به مکانی با نور خیلی خیلی زیاد منتقل نکنید چون برگها شروع به سوختگی میکنند. عمل جابجایی رو آرام آرام انجام بدید.

همچنین عدم کوددهی هم میتونه توقف گلدهی آنتوریوم رو در پی داشته باشه، سعی کنید در فصل رشد گیاه که از ابتدای بهار شروع میشه و تا انتهای پاییز ادامه داره هر دو الی سه هفته یکبار اون رو با کودهای 121236 و 202020 تغذیه کنید، هر سه ماه هم حتما از هیومیک اسید استفاده کنید.

بنر گل من و تو

همچنین یادتون باشه که نور خیلی زیاد و فیلتر نشده (نور مستقیم خورشید) مانع از گلدهی مناسب آنتوریوم و کاهش رشد اون خواهد شد. البته در طی زمستان که اصولا میزان نور محیط کم است می توان در طی ساعات صبح آنرا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد. نور کم محیط در طی فصول بهار و تابستان می تواند منجر به کاهش رشد و تعداد اندک گل این گياه شود. اما توجه داشته باشید که در بهار و تابستان و اوایل پاییز این گیاه را حتما باید از نور مستقیم آفتاب محافظت کرد. بهترین مکان جايی نزدیک به یک پنجره جنوبی و یا شرقی و یا هر مکان دیگری که پر نور و روشن باشد است. البته گیاه را در مکانی بگذارید که از نور مستقیم آفتاب بخصوص در بعد از ظهر در امان باشد.

گلدهی آنتوریوم
گلدهی آنتوریوم

علت سوراخ شدن برگ آنتوریوم چیست؟

اگر گیاه شما هم مانند تصویر زید دچار سوراخ شدگی و همچنین سوختگی نوک برگ شد مشکوک به بیماری باکتریایی است.برگ های بیمار گیاه رو جدا کنید و دور بریزید. و همچنین در زمان آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند (یعنی مراقب باشی آب روی برگهای اون مخصوصا هنگام ظهر نریزد) می توانید آبیاری را از طریق تشت آب نیز انجام دهید(آبیاری از پایین). و برای درمان بیماری گیاه از قاچ کش هایی که دارای مس می باشد استفاده کنید.

سوراخ شدن برگ آنتوریوم
سوراخ شدن برگ آنتوریوم

همچنین دریافت نور خیلی زیاد و مستقیم خورشید هم میتونه لکه هایی روی برگ آنتوریوم به وجود بیاره که بعد از گذشت مدتی شروع به سوراخ شدن میکنند ، پس حتما مکانی با نور فیلتر شده برای آنتوریوم فراهم کنید.

علت زرد شدن برگ آنتوریوم چیست؟

زرد شدن برگ آنتوریوم و گاهی اوقات سوختگی برگ میتونه از آبیاری زیاد و یا کم گیاه باشه، سعی کنید هر زمان که میخواهید گیاه را آبیایر کنید خاک گلدان را چک کنید و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید و همچنین بعد از آبیاری حتما باید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود، در غیر این صورت آب کف گلدان جمع شده و باعث پوسیدگی ریشه و همچنین زرد شدن برگ آنتوریم خواهد شد. بررسی ماهانه منافذ زیر گلدان مانع از پوسیدگی ریشه آنتوریوم خواهد شد.

همچنین کمبود آب و آبیاری کم منجر به سوختگی نوک، حاشیه برگها و گلها آنتوریوم خواهد شد. آبياری بیش از اندازه نیز می تواند منجر به زردی برگها آنتوریوم شود. همچنین باز اگر گیاه نور کافی دریافت نکردن برگها شروع به زرد شدن خواهند کرد. حتما مقاله آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

زرد شدن برگ آنتوریوم
زرد شدن برگ آنتوریوم

گل آنتوریوم سفید هم داریم؟

بهتره این سوال کلی که زیاد پرسیده میشه رو جواب بدیم، بله گیاه آنتوریوم داری 26 گونه زینتی مختلف می باشد که بخش اسپات رنگی اون رو همه با نام گل میشناسند. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این گیاه در فام های مختلف قرمز ، صورتی ، بنفش ، نارنجی ، زرد ، سفید ، سبز و حتی دو رنگ در گل فروشی ها به فروش میرسد.

سوختگی برگهای آنتوریوم و قهوه ای شدن آن

کمبود رطوبت محیط و آبیاری میتونه باعث سوختگی برگ آنتوریوم بشه که با استفاده از روش های مختلف میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاه رو تامین کنید، اگر از روش غبار پاشی استفاده میکند توجه داشته باشید که در آن زمان گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگر پس از اسپری کردن آب روی برگ ها نور به روی برگ ها آن بتابد همین امر باعث به وجود آمدن لکه های سوخته در برگ می شود (قطرات آب به شکل ذره بین عمل میکنند) برای اسپری کردن آب سعی کنید ساعاتی که نور کمتر به برگهای گیاه می تابد را انتخاب کنید.

روش دیگر تامین رطوبت جهت رفع سوختگی برگ آنتوریوم این است که شما برای گیاه جزیره درست کنید، برای این کار کافیه برای گیاه زیر گلدانی که دارای سنگ ریزه است آب اضافه کنید و گلدان رو روی اون قرار بدید طوری که کف گلدان با آب تماس نداشته باشه تا به این صورت رطوبت گیاه فراهم شود. آبیاری را با آب ولرم که 24 ساعت مانده انجام دهید. همانطور که گفتیم نور مستقیم آفتاب می تواند موجب سوختگي برگها و ایجاد ناحیه های قهوه ای رنگ در برگ و حتی مرگ آن شود

سوختگی برگهای آنتوریوم و قهوه ای شدن آن
سوختگی برگهای آنتوریوم و قهوه ای شدن آن

علت خشک شدن برگها آنتوریوم چیست؟

اگر گیاه شما نیز دچار مشکل خشک شدن نوک برگ شده و همچنین برگهای جدید هم بعد از مدتی خشک میشوند دمای بالا ،خشکی محیط ،خشکی دیدن خاک (آبیاری کم) ،نور مستقیم از علل احتمالی این مشکل می باشد. بین دو آبیاری حتما خاک گیاه کاملا خشک شود و به هیچ وجه نباید خاک گیاه باتلاقی شود، آبیاری را با آب ولرم و بدون املاح انجام دهید، در دمای بالای 24 با آب بدون املاح برگ ها را غبار پاشی کنید .گلدان را 2 تا 3 متر از منبع گرمایی و نیم متر از پنجره فاصله دهید (به دلیل سرما ).با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب ،گیاه رشد خوبی خواهد داشت . با بالا رفتن دما باید میزان رطوبت و آبیاری هم افزایش پیدا کند.

علت پژمرده شدن آنتوریوم چیست؟

این مشکل میتونه از آبیاری زیاد و کم، دمای بالای محیط و همچنین کمبود مواد مغذی در خاک گلدان باشه که حتما طبق آنچه در بالا گفتیم با بالا رفتن دما میزان آبیاری رو بیشتر کنید و حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید تا خشک شده باشه، همچنین در فصول رشد گیاه که از ابتدای بهار تا انتهای پاییز هست هر دو هفته گیاه رو تغذیه کنید.

مشکل بیماری قارچی آنتوریوم

اگر گیاه شما هم مانند تصویر زیر شد به بیماری قارچی یا باکتریایی مبتلا شده ،برگ های آلوده را جدا کرده و دور بریزید .غبارپاشی برگ ها و کود دهی را متوقف کنید .یک قاشق چای خوری قارچ کش مانکوزب در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کنید سم پاشی 3 بار به فاصله ی 10 روز تکرار کنید تا مشکل گیاه کاملا مرتفع شود.

مشکل قارچی گیاه آنتوریوم
مشکل قارچی گیاه آنتوریوم

همیشه بیماری قارچی بر اثر آبیاری زیاد و یا نداشتن زهشکی و تهویه مناسب پیش میاد پس این موارد رو حتما هر ماه بررسی کنید.

علت رشد نکردن آنتوریوم

اگر رشد نکردن آنتوریوم مربوط به فصل پاییز و زمستان باشد عادی هست چون در فصول سرد برای خیلی از گیاهان آپارتمانی توقف رشد و یا رشد خیلی کند اتفاق می افتد آن هم به این دلیل است که دمای شبانه محل کار و یا آپارتمان شما ممکن است حتی از دمای روزانه محل نگهداری گیاه بالاتر باشد. همین عامل باعث میشه که گیاهانی مقدار تولید انرژی که در هنگام روز و با فتوسنتز به دست آورده را شب هنگام با تنفس و تعرق از دست بدهند. و انرژی مازادی برای تولید سلولهای جدید باقی نماند.

در حالی که در طبیعت همیشه دمای شبانه از دمای روزانه چند درجه‌ای کمتر است و این اختلاف دما به گیاه اجازه میدهد که انرژی مازاد را صرف رشد کند اما در فصل های گرم کاهش رشد و یا توقف رشد میتونه از کمبود نور و مواد غذایی و همچنین افراط در آبیاری باشد. اگر کلیه این شرایط نرمال باشد به احتمال خیلی زیاد زمان تعویض گلدان گیاه فرا رسیده است.

شرایط مناسب رشد آنتوریوم

اگر گیاه شما رشد خوبی نداره باید توجه داشته باشید که شرایط مناسب رو فراهم کنید، برای رشد مناسب گیاه دمای محیط را روی 15 تا 20 تنظیم کنید و با استفاده از یکی از روش های افزایش رطوبت اطراف گیاه ،رطوبت لازم برای رشد گیاه را فراهم کنید . اگر از آخرین کود دهی 3 هفته گذشت از کود کامل به میزان 2 گرم در لیتر استفاده کنید (کود کریستالون 12+12+36) کود کرذیستالون صورتی استفاده کنید.

گلدهی آنتوریوم
گلدهی آنتوریوم

علت عدم گلدهی آنتوریوم چیست؟

موارد خیلی زیادی مانند دما، نور، تغذیه ، رطوبت و… در گلدهی هر گیاهی مانند آنتوریوم تاثیر دارد، اگر شما شرایط ایده آل گیاه رو فراهم کنید و در فصل رشد اون رو با کودهای پتاس بالا تغذیه کنید گیاه شما شروع به گلدهی خواهد کرد. پس عدم گلدهی گیاه نشون دهنده خوب نبودن شرایط زندگی است. حتما نور، آبیاری و کود رو برای گیاهتون فراهم کنید.

احیای گیاه سرما زده آنتوریوم

اگر گیاه آنتوریوم شما نیز در هوای سرد خارج از خانه ماند و دچار سرمازدگی شد اگر ساقه یا شاخه اصلی خشک و شکننده باشد دیگر امیدی به بازگشت گیاه نیست ولی اگر ساقه و شاخه های اصلی آن سبز و انعطافپذیر باشد با ایجاد شرایط ایده آل میتوانید گیاه را دوباره احیا کنید. وقتی بدلیل نگه داری نامناسب مشکلی در گیاهتان ایجاد شود نباید انتظار داشته باشید که گیاه دوباره و خیلی زود به حالت عادی و اولیه خود برگردئ. ولی سعی کنیدگیاه کاملاً مناسب باشد شرایط ایده آل فراهم کنید.

جمع بندی مشکلات آنتوریوم

ما در این مقاله سعی کردیم در خصوص مشکلات رایج گیاه آنتوریوم با شما صحبت کنیم و علت زرد شدن برگ آنتوریوم، قهوه ای شدن، خشک شدن و… رو بررسی کنیم، دیدید که اگر گیاه نور نامناسب، آبیاری زیاد یا کم و تغذیه نامناسب داشته باشه به مرور شروع به از بین رفتن خواهد کرد ، راستی حتما مقاله های مشکلات آشوریا با اچوریا ، مشکلات و بیماری های پوتوس و مشکلات آگلونما را مطالعه کنید تا گیاهان سر حالی داشته باشید، در ضمن اگر شما هم با نگهداری این گیاه مشکل دارید در بخش دیدگاه برای ا بنویسید تا کارشناسان گل من و تو پاسخ گوی شما باشند.