خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب برای گلدان

خاک یکی از عناصر اصلی و مهم در پرورش و رشد هرگیاهی به حساب میاد و ترکیب و مواد مغذی موجود در خاک برای رشد گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار هست. شاید تا الان چندین بار برای شما هم این سوال پیش اومده باشه که چه خاکی برای گیاهان من مناسب هست؟ از چه ترکیباتی برای خاک گلدان یا باغچه باید استفاده کنم؟ در این مطلب میخواهیم در این خصوص با شما صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

اگر در انتخاب خاک مناسب گیاه خودتون دقت نکنید امکان داره که شرایط گیاه تامین نشه و باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه گیاه بشه. پس این مطلب رو با دقت بخونید تا یک قدم برای نگهداری گل و گیاه برداشته باشید.

بهترین ترکیب خاک گلدان

برای تهيه‌ي خاك گلدان میتوان یک ترکیب کلی بیان نموده که به شرح زیر هست:

بنر گل من و تو

1 قسمت ماسه‌ي تميز + 1 قسمت كود دامي كاملاً پوسيده + 1 قسمت خاك برگ + 2 قسمت خاك باغچه

معرفی ترکیبات خاک مناسب گلدان

شما میتونید از انواع مختلف خاک موجود در بازار یکی را برای گلدان خود انتخاب کنید ولی در ادامه به بررسی برخی از این خاک ها می پردازیم و ویژگی هر کدام را به صورت خلاصه بیان می کنیم ولی میتوانید برای دریافت اطلاعات جامع و کامل از هر کدام به مطلب آن در سایت گل من و تو مراجعه کنید.

1- پیت ماس

پیت ماس را میتوان همان لاشه های گیاهان که در باتلاق ها و آبگیر ها و اون قسمت از رودخانه ها که گل و لای روی هم انباشته میشن نامید. نحوه اسجاد پیت ماس به این شکل است که گیاهان به مرور زمان فاسد میشن و با لاشه های حیوانات و حشرات ترکیب میشن و بعد از سالها به پیت ماس تبدیل میشن.

موارد استفاده کود

البته میشه اینجوری هم بیان کنیم که پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد که بیشتر در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید میشه. ابتدا این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی میشن. جالب هست بدونید که پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب می کنه و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی هست. یادتون باشه که پیت ماس دارای PH خنثی می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل پیت ماس به این لینک مراجعه کنید.

استفاده از پیت ماس ، باعث  نگهداری بیشتر کود در خاک و همپنین از آبشویی جلوگیری میکنه . درضمن پیت ماس از خاک در برابر فرسایش محافظت می کنه.

2- ورمی کمپوست

شاید بتونیم بشه ورمی کمپوست رو یکی از بهترین تقویت کننده های گل و یگاهان آپارتمانی و حتی فضای بیرون بدونیم. اگر به دنبال یک کود ارگانیک تمام عیار می گردید در استفاده از ورمی کمپوست شک نکنید که میشه از این کود در کشاورزی، فضای سبز، گلکاری، نشا کاری، سبزی کاری، قارچ خوراکی، خزانه، نهالستانها، تولید محصولات گلخانه ای و گلهای آپارتمانی استفاده کنید.

 ورمی کمپوستها از کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی و سایر عناصر میکرو و ماکرو تشکیل شده اند.

ورمی کمپوست - گل من و تو

ورمی کمپوست چیست؟

ورمی کمپوست، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که دراثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه هایی از کرم های خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می شود. این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامین ها و آنزیم ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می گردد.

برای مطالعه مقاله کامل ورمی کمپوست به این لینک مراجعه کنید.

ویژگی های ورمی کمپوست:

 افزایش مقاومت به استرس ها و تنش های محیطی

 ارتقاء مقاومت در برابر پاتوژنها و عوامل بیماری زای خاک

 کاهش و نهایتا حذف مصرف کودهای شیمیایی و مواد محرکه رشد خارجی

 افزایش نسبت تبدیل جوانه های رویشی به زایشی

 تشدید ریشه زایی و رشد قلمه ها

حاوی سطح بالایی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان

تامین کننده عناصر اساسی در ایجاد عطر و طعم در محصولات کشاورزی

 افزایش زمان انبارداری محصولات جمع آوری شده با حفظ کیفیت

دقت کنید که به هیچ وجه از ورمی کمپوست به تنهایی برای تقویت گیاه استفاده نکنید این ماده ارزشمند رو حتما با خاک مناسب ترکیب کنید و بعد استفاده کنید. مگر اینه به عنوان کوددهی بخواهید استفاده کنید که در این موارد هم در میزان استفاده از اون دقت کنید.

3- کوکوپیت

کوکوپیت از الیاف پوست میوه نارگیل به دست میآد. از کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانیاستفاده میشه. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود.
از ترکیب خاک کوکوپیت (Coco Peat) رطوبت خوبی داره و برای کاشت انواع بونسای و کاکتوس میشه از این نوع خاک استفاده کرد.برای قلمه زنی و کاشت بذر هم من خودم ترکیب این خاک رو پیشنهاد میدم.

کوکوپیت

چرا باید از کوکوپیت استفاده کنیم؟

  • کاهش زمان جوانه زنی
  • عاری بودن از عوامل بیماری زا و و علفهای هرز
  • افزایش راندمان تولید مناسب ترین خاک
  • تولید گلهای شاخه بریده مخصوصا لیلیوم و رز
  • بستر کشت درخت و درختچه یاس
  • تخلخل هوایی بسیار مناسب
  • قابلیت بالای نگهداری اب و مواد غذایی
  • رشد سریع ریشه گیاه

4- پرلیت

حتما وقتی شما هم از گل فروشی ها خاک تهیه میکنید یک سری قطعات ریز سفی رنگ شبیه یونولیت داخل اون میبینید، و تا الان شاید براتون سوال بوده که این قطعات چی هستند و کارایشون چی هست؟ بله اسمشون پرلیت هست.

پرلیت از سنگهای آتشفشانی تشکیل میشه، پرلیت قابلیت این رو داره که رطوبت زیادی در خودش ذخیره کنه و به مرور زمان به خاک گلدان تزیق بکنه. در خیلی از مواقع از پرلیت به عنوان یک بستر بسیار عالی برای ریشه زایی استفاده میشه

پرلیت برای گلدان

5- خاک برگ

خاک‌برگ از پوسیده شدن قسمت‌های مختلف برگ تهیه می‌شود. برای تهیه خاک برگ معمولاً از برگ درختان مانند چنار، افرا، نارون، و درختان میوه که رگبرگ خای ضخیمی ندارند استفاده می‌شود. زمان مناسب برای تهیه خاک برگ فصل پاییز می‌باشد.

خاک برگ به تنهایی دارای مواد غذایی نیست و یا بسیار ناچیز است و بیشتر برای سبک کردن خاک و بهبود بافت خاک استفاده می‌شود. برای تهیه خاک برگ باید برگهای پاییزی رو جمع کنید و درون گودالی در زمین بریزید و رطوبت اون رو به منظور پوسیده شدن حفظ کنید و بین هشت ماه تا یکسال بهش اجازه ی استراحت و تجزیه شدن بدید. البته که خاک برگ سه یا چهار ساله از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند.

6- کود حیوانی

همه دوستان اطلاعات کافی در خصوص کود حیوانی دارید و میدانید که کود حیوانی همان مدفوع و ادار حیواناتی مانند گوسفند،مرغ، گاو و سایر حیوانات می باشد.

کود دامی هر حیوان با حیوان دیگری متفاوته که علت اصلی این اتفاق نوع غذا و خوراک حیوانات هست. بطور مثال میزان ازت کود گاوی از کود گوسفندی بیشتره اما درصد فسفر و پتاسیم کود مرغی از کود گوسفندی و حتی کود گاوی هم بیشتره.

من خودم بیشتر توصیه میکنم که از کود مرغی خیلی خیلی کم در گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و اگر هم استفاده کردید درصد آن خیلی کم باشه.

جمع بندی

در آخر با توجه به مطالب گفته شده و معرفی انواع موادی که میتوان در خاک گلدان از آنها استفاده نمود، شما میتوانید با توجه به شرایط نگهداری و نیازهای هر گیاه بستر مناسبی برای آن انتخاب کنید و از پرورش گیاهان آپارتمانی لذت کافی را ببرید.

به طور مثال بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به خاک سبک‌تری نیاز دارند زیرا در برابر رطوبت حساس می‌باشد.

میشه اینجوری گفت که مخلوط خاک باید دارای ساختمانی باشد، که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل  خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه‌ی گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود و از طرفی بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.