خصوصیات اختلال بیماران اوتیسم را بدانیم

خصوصیات اختلال بیماران اوتیسم را بدانیم
خصوصیات اختلال اوتیسم

خصوصیات اختلال بیماران اوتیسم : در سال‌های اخیر، خیلی به بیماری های نوروبیولوژیکی کودکان که مهمترین اون اوتیسم (Autism Spectrum Disorder) هست جلب شده . اگر بخواهیم اوتیسم رو بیان کنید باید به طور خلاصه گفت که اوتیسم بیماری است که منجر به ایجاد مشکلاتی درگفتار، انجام مهارت‌های اجتماعی و نیز بروز حرکات تکراری، کلیشه‌ای و رفتارهای بی هدف میشه. این بیماری شامل اختلالات پیچیده‌ای است که پاتوژنز آن‌ها بطور دقیق مشخص نشده است. ما در این مطلب به بررسی خصوصیات اختلال بیماران اوتیسم می پردازیم تا بهتر با آنها آشنا شوید.

خصوصیات اختلال اوتیسم

دوست عزیز، خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم رو میشه در دو دسته تقسیم کرد:

1) نقص در ارتباط اجتماعی

بنر گل من و تو

۲) رفتارهای علائق يا فعالیت های تکراری و محدود

خصوصیات اختلال اوتیسم
خصوصیات اختلال اوتیسم

نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی

نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی، یکی از بارزترین و متداولترین ویژگی های اوتیسمه. افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در استفاده از رفتارهای غیرکلامی مثل تماس چشمی و میمیک چهره دچار نقص اند و نمی تونن تعامل اجتماعی و ارتباطات اجتماعی شون تنظیم کنند. اونها به ندرت به دیگران نزدیک می شن و تقريبا هرگز در سلام کردن به دیگران پیشقدم نميشن و موقع حرف زدن با دیگران با جدا شدن از اونها به چشمان طرف مقابل نگاه نمی کنن. در این کودکان، این پدیده بصورت عدم علاقه آشکار به دوست یابی و حفظ دوستی ظاهر می شه.

کودکان مبتلا به اوتیسم، ظاهرا نمی تونن قصد، نيت يا هيجان های دیگران رو درک کنن و بطور کلی  نسبت به کارهای دیگران بی اعتنا هستن. به عبارتي، اين بچه نمی تونن ذهن خوانی داشته باشن. یعنی نمی تونن نیت، خواسته ها و باورهای دیگران رو حدس بزنن يا درک کنن. این ناتوانی باعث میشه که این کودکان نتونن بفهمن که چرا بعضی مردم بعضی کارها را انجام می دن.

رفتارها، علایق و فعالیت های محدود و تکراری

یکی از ویژگی های کلی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم اینه که معمولا رفتارها، علایق و فعالیت های  بسیار محدود، تکراری و کلیشه ایی دارن. اونها در کودکی به تعداد انگشت شماری از اسباب بازی ها علاقه  ایی خاص نشون میدن. اونها اسباب بازی های خودشون رو بارها و بارها و دقیقا به یک شکل پشت سر هم می چینن و اگر کسی روتین اونها را بهم بزن یا اجازه ندن به روتین خود ادامه دهند بسیار ناراحت می شوند.

به نظر میرسه که نیاز به یکنواخت بودن، صرفا به وسایل شخصی ختم نمیشه. مثلا اگر جای مبلمان منزل عوض بشه یا از مسیر دیگه ایی غیر از مسیر همیشگی به مدرسه برن، به شدت ناراحت می شن. مثلا اگه پدر در سر راه مدرسه، مسیر خود را عوض کنه و جلوی خودپرداز یک بانک لحظه ایی توقف کنه، اونها  به شدت مشوش شده و قشقرق راه میندازن.

کودکان مبتلا به اوتیسم، به اشیای بی جان علاقه خاص و عميقی پیدا می کنن. مثلا به کلید، سنگ، وسایل مکانیکی یا ابزارهایی که دست زدن به آنها احساس خاصی در حس الامسه ایجاد می کند، مثلا عاشق صافی و لیزی سطح یک سنگ هستند. این کودکان معمولا با اسباب بازی ها بازی نمی کنن و موقع بازی، بازی نمادین یا سمبولیک ندارن. یعنی چی؟ مثلا ماشین اسباب بازی را دور اتاق نمی چرخونن، در حالی که کودکان سالم با یک قوطی کبریت ماشین بازی می کنند و اونا رو واقعی تصور می کنن.

خصوصیات اختلال اوتیسم
خصوصیات اختلال اوتیسم

علائم هشدار دهنده اوتیسم در سال اول

با صدای مادر، سرشون رو برنمی گردونن، به اسم خودشون واکنش نشان نمیدن، به چشم افراد نگاه نمی کنن، اصلا حرف نمی زنن، حتی کلمات نامشخص را بیان نمی کنن، لبخند نمی زنن و هیچ عکس العملی از رفتارهای اجتماعی ندارن.

علائم هشداردهنده اوتیسم تا دو سالگی

در 16 ماهگی، هیچ کلمه ای را بیان نمی کنن. در ۱۸ ماهگی، تظاهر به بازی کردن نمی کنن. در ۲ سالگی، هيچ عبارت دو کلمه ای را بیان نمی کنن. مهارت های گفتاری را از دست می دن. علاقه به واکنش نشون دادن به محرک های محیطی اطراف خود ندارن، بطور مثال: موقعی که بزرگسالان اشاره به پرنده ای در هوا می کنن، هیچ علاقه ای رانشان نمی دهند.

دکتربهزاد چاوشی

مطالب مرتبط :

تربیت كودک و ۲۸ اصل برای ارتباط با کودکان

دلبستگى يا اتچمنت در کودکان چيست؟

روش صحیح گفتگو با فرزندان (گفتگوی سالم)