خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک

خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک
خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک

خواص پنیرک : خواص این گیاه در دو بخش میتوان بررسی کرد که یکی به برگ پنیرک مربوط میشه و دیگری به گل پنیرک، طبق تحقیقات گل پنیرک بیشتر برای زیبایی و پوست کاربرد دارد و برگ پنیرک برای التهاب، دردهای بدن و رفع عفونت مخصوصا عفونت های زنانه کاربرد دارد. در این مطلب میخواهیم فواید پنیرک و خواص آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پنیرک چیست؟

اصلا قبل از اینکه بدونیم پنیرک چه خواصی داره بهتره با اون آشنا بشیم و بدوینم که پنیرک چیست ؟ در کتب سنتی گیاه پنیرک را به سه نوع تقسیم‌بندی می کنند: بستانی، بری و صغیر بری که از انواع اصلی این گیاه می باشند.اگر بخواهیم شکل ظاهری این گیاه را بیان کنیم باید بگویم که برگ گیاه پنیرک گرد و دایره مانند بوده، بیمزه و کمی خشن است، خصوصا پشت برگ آن و گلهای آن کوچک و سرخ مایل به بنفش هستند.

این گیاه علفی، یک تا چند ساله است که ارتفاع آن تا 60 سانتی‌متر هم میرسد. این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از نقاط می‌روید البته الان خیلی ها بخاطر خواص پنیرک آن را به صورت گلخانه ای هم می کارند. محل رویش گیاه پنیرک در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران در آذربایجان و آستارا، نواحی مرکزی ایران در دامغان، سمنان و اصفهان و برخی نقاط جنوب ایران می باشد.

بنر گل من و تو

قسمتهای مورد استفاده گیاه برگ، ریشه و گل این گیاه است که پس از خشک کردن دور از رطوبت و نور مستقیم و در ظروف سربسته غیر پلاستیکی نگهداری می‌شود. این گیاه دارای ویتامین A، B و C بوده، گلهای پیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای دارویی و خواص پنیرک با ما همراه باشید.

گیاه پنیرک - فواید پنیرک
گیاه پنیرک – فواید پنیرک
ویژگی های پنیرک

1- خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین ها، کامل ترمی باشد. و بیشتر در خصوص پوست و زیبایی کاربرد دارد.

2- برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.

3- چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیه ی موسیلاژ مربوطه، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط آور و رفعگرفتگی صدا استفاده کرد.

4- برای جمع آوری گل ها، بهتر است در زمان باز شدن گل ها که اکثرا در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع آوری برگ ها در فصل بهار باید صورت گیرد.

5- در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده(بنفش رنگ) وجود دارد که می توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.

فواید پنیرک - پنیرک خشک شده
فواید پنیرک – پنیرک خشک شده

پنیرک از نظر طب سنتی

از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می سازد.

از فواید پنیرک میتوان به در درمان التهاب های تنفسی و جوش های پوستی اشاره کرد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

ترکیبات موجود در گل پنیرک

گلهای گیاه پنیرک دارای بیشت از 10 درصد موسیلاژ است که این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک میشود. هم چنین گل های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و 7 درصد آنتوسیانین ها می باشد.

نوشیدنی گل پنیرک با خواص دارویی زیاد

برای تهیه نوشیدنی پنریک که خواص فراوانی دارد میتوانید سه قاشق گل‌ را با دو لیوان آب خیس کرده یدور آبشو دور بریزین دوباره با همون مقدار آب و کمی شکر بجوشونین در آخر کمی گلاب

نوشیدنی پنیرک - فواید پنیرک
نوشیدنی پنیرک – فواید پنیرک

خواص جوشانده پنیرک

فواید پنیرک را میتوان در جوشانده آن هم پیدا کرد، جوشانده ی آن برای عفونت های مثانه، اسهال خونی و سرفه های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند، توصیه می شود.

  • در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.
  • برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها موثر است.
  • برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهاندیگر وجود دارد.
  • در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم کننده و خنک کننده استفاده می شود، 300 گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می جوشانند و به عنوان مسکن می خورند.
  • استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.
  • از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می آید که اثر نرم کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می بخشد.
  • برای تسکین ناراحتی های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می مالند.

پنیرک و عفونت زنان

خواص پنیرک برای عفونت زنان اثبات شده است ، عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

مضرات پنیرک

درسته خواص پنیرک زیاد هست ولی باید دقت کنید که مضراتی هم داردف استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

– افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.
– بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.