15 خواص پای مرغ برای سلامتی و زیبایی 👍 + ارزش غذایی و بررسی مضرات

خواص پای مرغ و مضرات آن را بدانید
خواص پای مرغ و مضرات آن را بدانید

معجزه خواص پای مرغ : کلاژن ماده ای است که برای جوانی پوست اهمیت دارد و در واقع هزینه های بالایی که برای از بین بردن چروک پوست افراد صورت می گیرد مربوط به تزریق در رابطه با این ماده است. کسانی که دارای کلسترول و چربی بالا هستند هنگام مصرف این ماده غذایی لیمو ترش را فراموش نکنند.

جالب است بدانید که کلاژن ، پروتین و کلسیمی که بدن شما برای جوانی و زیبایی نیاز دارد همه در پای مرغ وجود دارد . پای مرغ منبع غنی از کلسیم و پروتئین و مهم تر از همه کلاژن است که در واقع با مصرف آن به نوعی بدن خود را از لحاظ استحکام و زیبایی بیمه میکنید اگر دقت کرده باشید پوست چینی ها و ژاپنی ها خیلی صاف هست و این راز علاقه ی چینی ها به مصرف پای مرغ است.

خواص پای مرغ برای سلامتی بدن
خواص پای مرغ برای سلامتی بدن

گفتیم چینی ها از علاقه مندان و طرفداران پای مرغ هستند و حتی سرخ شده آن را به عنوان اسنکی خوشمزه در لیست غذاهای رستوران هایشان قرار داده اند. مصرف قابل توجه این ماده غذایی در میان کودکان و بزرگسالان در این کشور ارتباط با زیبایی و سلامتی بدن دارد. به همین خاطر صادرات این محصول خوشمزه از کشور ما به چین در حال افزایش هست هرچقدر که ما نمیخوریم اونها علاقه دارن

بنر گل من و تو

فواید خوردن پای مرغ

خواص پای مرغ برای بسیاری از شما پوشیده نیست که از جمله معروف ترین آنها بهترین درمان برای پوکی استخوان بخاطر سرشار بودن از کلسیم و همچنین جوان سازی پوست میباشد، میدانید که برای داشتن پوستی صاف و سالم باید بدن شما از لحاظ موادی همچون کلسیم و پروتئین باید غنی باشد تا قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد و در نتیجه با گذر زمان و افزایش سن پیری به سراغ پوست شما نیاید.

اگر بخواهیم به صورت تیتر وار سایر فواید پای مرغ را بیان کنیم باید گفت که :

از بهترین داروهایی هست که میتویند برای دردهای مفصال از اون استفاده کنید چون جایگزین عالی برای قرص های غضرف ساز خارجی (پیشگیری و درمان کننده صدای مفاصل)، یکی از ترمیم کننده و جلوگیری کننده پوسیدگی مفاصل

  • از بهترین درمان کننده های راشیتیسم
  • کمکی مقوی و عالی برای رشد کودکان شما در دوران کودکی و نوجوانی
  • از بهترین ترمیم کننده های شکستگی استخوان ها می باشد
  • کاهش درد دیسک کمر و بهبود دهنده درد کمر
فواید پای مرغ
فواید پای مرغ

ارزش و مصرف غذایی پای مرغ چیست

پای مرغ یکی از قسمت های بدن این جاندار است که حاوی بخشی از ترکیبات مرغ بوده و از ارزش تغذیه ای پایینی برخوردار است. اگر شما هم میخواهید برای رژیم غذای خود (رژیم غذایی لاغری یا چاقی) از آن استفاده کنید حتما باید اطلاعاتی در خصوص کالری پای مرغ داشته باشید، هر 100 گرم پای مرغ 215 کالری دارد، چربی ها و کلسترول بیشترین سهم کالری آن را تشکیل می دهند و به طور متوسط هر یک پای مرغ در حدود 30 گرم وزن و 73 کالری دارد که 45 کالری آن شامل چربی است. 63 درصد کالری موجود در پای مرغ از چربی و 37 درصد باقیمانده از پروتئین است، قسمت زیادی از این پروتئین ها به کلاژن که بافت پیوندی است، اختصاص دارد.

پای مرغ به دلیل چربی و کلسترول بالا در مجموع به عنوان یک غذای سالم و مناسب توصیه نمی شود، مصرف مقدار کمی از این ماده غذایی در بعضی مواقع مانعی ندارد اما استفاده از پای مرغ برای افرادی که در معرض چربی های خون قرار دارند یا دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

جدول ارزش غذایی پای مرغ
جدول ارزش غذایی پای مرغ

هنگام استفاده از پای مرغ در تهیه غذا باید به میزان زیادی پای مرغ را بجوشانند و چربی روی آن را خارج کنند، و بافت پیوندی آن را مورد استفاده قرار دهند. مقدار کلسیم موجود در آن تنها 8 درصد نیاز روزانه را تامین می کند که حتی یک گیاه هم این مواد غذایی را دارد و پای مرغ ماده ای با ارزش تغذیه ای محسوب نمی شود. پای مرغ به خاطر خاصیت ژلاتینی‌كه دارد، خیلی برای استخوان‌های بدن و زانو خوب است و غضروف سازی می‌كند.

به گفته كارشناسان مصرف پای مرغ برای عده‌ای از افراد می‌تواند مفید باشد و برعكس برای عده‌ای دیگر مضر و حتی ممكن است زندگی‌شان را به خطر بیندازد.

خواص پای مرغ و مضرات آن

دو متخصص تغذیه در مورد فواید و مضرات مصرف پای مرغ توضیح می‌دهند. دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه می‌گوید خوردن پای مرغ، ضرر یا فایده چندانی به شما نمی‌رساند اما دکتر محمدرضا وفا، یکی ا ز مخالفان مصرف آن است.

پنجه مرغ در كشور ما مصرف زیادی ندارد اما این عضو از بدن مرغ در حال حاضر در كشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و هند طرفداران زیادی داشته و مصرف بالایی دارد. در میان مردم اروپا نیز مصرف آن در حال بالا رفتن است. البته درخصوص تاثیرات درمانی‌كه مصرف آن می‌تواند همراه داشته باشد، مطالعاتی انجام شده است. این تحقیقات نشان‌دهنده این نكته هستند كه پنجه مرغ منبع خوبی از یك‌سری املاح و پروتئین‌هاست و جدا از بحث تغذیه‌ای از نظر اقتصادی نیز پاسخگوی بخشی از مردم جامعه است كه قدرت خرید گوشت را ندارند و مصرف آن می‌تواند تامین‌كننده بخشی از مواد مغذی بدن‌شان باشد. با این وجود میزان این مواد در حد چشمگیری نیست.

فواید پای مرغ
فواید پای مرغ

به دلیل كلسترولی‌كه دارد، بهتر است بیماران قلبی و عروقی كه كلسترول خون‌شان بالاست در مصرف پنجه مرغ احتیاط به خرج دهند.و اما بهتر است كه در مصرف آن افراط و تفریط نكنند تا دچار مشكل نشوند.

استان اردبیل در كشور خودمان یكی از مهم‌ترین صادركننده‌های پنجه مرغ به كشورهای آسیای جنوب‌شرقی محسوب می‌شود و صادرات آن برای كشور ابتدا اشتغال‌زایی و سپس ارزآوری را همراه داشته است.

آیا پای مرغ چربی دارد؟

بله، پای مرغ به طور کلی دارای مقدار زیادی چربی است. این چربی معمولاً در قسمت پوستی و زیر پوستی پای مرغ قرار دارد. مقدار دقیق چربی ممکن است بسته به نوع و روش پرورش مرغ متفاوت باشد. اگر میزان چربی بدن شما بالا است و دوست نداردی چربی پای مرغ رو استفاده کنید بعد از پخت میتوانید پوست آن را جدا کنید. مهم است که در نظر داشته باشید که چربی موجود در مرغ، بخشی از مواد غذایی لازم برای بدن است و نباید کاملاً حذف شود. انتخاب روش‌های پخت سبک و مصرف معقول از پای مرغ می‌تواند روش درست برای استفاده از خواص بی نظیر پای مرغ برای سلامتی شود.

برخی ار مضرات پای مرغ

پای مرغ حاوی کلاژن بسیار زیاد می باشد و این پروتئینی برای سلامت پوست و مفاصل خیلی مفید است. با این حال، برخی از مضرات بالقوه مصرف پای مرغ برای سلامتی نیز وجود دارد که برخی از اونها رو به صورت موردی با هم بررسی میکنیم.

  1. کلسترول بالا: پای مرغ سرشار از کلسترول است که در صورت مصرف زیاد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
  2. سدیم بالا: پای مرغ همچنین سرشار از سدیم است که می تواند فشار خون را افزایش دهد، اگر بیماری قلبی دارید مراقب مصرف بیش از حد آن باشید.
  3. ایجاد آلرژی: برخی از افراد ممکن است به مرغ یا سایر مواد مورد استفاده در فرآوری مرغ مانند پای مرغ حساسیت داشته باشند که می تواند علائمی مانند خارش، کهیر و مشکلات تنفسی برای این افراد به وجود بیاورد. 

آیا پای مرغ برای کبد چرب ضرر دارد؟

این سوالی است که باید در بخش مضرات پای مرغ پاسخ داد، بله اگر شما هم کبد چرب دارید باید در خوردن پای مرغ دقت کافی را داشته باشید، چربی اشباع شده پای مرغ بسیار بالا است و برای افرادی که کبد چرب دارند مصرف بیش از حد آن (حتی در ماه بیشتر از 2 بار) توصیه نمیشود.

پای مرغ غذای محبوب آسیای شرقی

پنجه مرغ از جمله گران‌ترین و مهم‌ترین مواد غذای در كشورهای جنوب شرق آسیا مثل چین و ویتنام است و مردم برای خرید آن بهای فراوانی را می‌پردازند.

به این علت كه قشر كارگر چون درآمد چندانی برای مصرف گوشت ندارند، برای تامین مواد مورد نیاز بدن‌شان به مصرف این عضو از بدن مرغ روی آورده‌اند. البته آوازه خوشمزگی پنجه مرغ از مرزهای چین و ویتنام هم فرارفته و این قسمت مرغ در كشورهای دیگر همچون‌ترینیداد، جامائیكا، آفریقای جنوبی، پرو، دومینیكن، مكزیك و فیلیپین نیز خورده می‌شود. خوب است بدانید در میان كشورهای طالب مصرف پنجه مرغ، چین رده اول را به خود اختصاص داده است.»

پای مرغ سرشار از ویتامین D
پای مرغ سرشار از ویتامین D

پای مرغ سرشار از ویتامین D

براساس مطالعاتی كه وزارت بهداشت و درمان انجام داده، كمبود ویتامینDیكی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشكلاتی است‌كه هم در دختران و هم در پسران مشاهده می‌شود بنابراین اگر كسی دچار كمبود ویتامینDباشد و براساس ادعاهای مطرح شده درخصوص پنجه مرغ از آن برای تامین ویتامینD مورد نیازش استفاده كند، در اشتباه است.

علاوه بر اینها عده‌ای از متخصصان تغذیه برخلاف كسانی‌كه چنین ادعایی را مطرح كرده‌اند، گفته‌اند پنجه مرغ جزء قسمت‌های خوراكی آن محسوب نمی‌شود اما متاسفانه برخی افراد بدون هیچ دلیل موجهی فواید این قسمت از مرغ را بزرگ‌نمایی كرده و تاثیرات درمانی متعددی برای آن قائل شده‌اند. درست است ‌كه مفاصل و غضروف‌ها ژلاتین و كلسیم داشته و برای بدن ضروری هستند اما چیزی مثل پنجه مرغ كمكی به روند غضروف‌سازی در بدن نمی‌كند.

ادعای دیگری‌كه در آن‌گفته می‌شود استفاده از پنجه مرغ پوكی استخوان را بهبود بخشیده یا برطرف می‌كند، باز هم صحت ندارد. باید به این نكته توجه داشته باشیم كه دو مقوله پوكی استخوان و راشیتیسم كاملا با یكدیگر متفاوت هستند.

علاوه براین توضیحات استفاده از پنجه مرغ را به كودكان و نوجوانان در حال رشد، افراد میانسال، خانم‌های باردار و افراد بیمار به هیچ عنوان توصیه نمی‌كنم چرا كه پوست پنجه مرغ ممكن است حاوی تركیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مرغ‌ها به آنها آنتی‌بیوتیك تزریق كرده باشد یا به آنها هورمونی داده باشد كه همه اینها وارد پوست و تمام امعاء و احشای مرغ می‌شود.

پای مرغ چه خاصیتی دارد
پای مرغ چه خاصیتی دارد

پای مرغ چه خاصیتی دارد؟

در پایان بیاید و یک جمع بندی کلی از فواید پای مرغ برای سلامتی داشته باشیم، پای مرغ جزء خوراکی های مغذی و خوش طعم است که قرن ها توسط انسان مصرف میشه. پای مرغ حاوی جمله کلاژن، ژلاتین و غضروف می باشد که برای سلامتی انسان بسیار مفید می باشد.

وجود کلاژن در پای مرغ میتونه برای مفاصل و پوست شما بسیار مفید باشه، کلاژن پروتئینی است که ساختار پوست، استخوان ها و مفاصل تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ما کمک بسیار زیادی خواهد کرد و باعث جوان تر و درخشان تر شدن پوست میشود.

پای مرغ همچنین حاوی غضروف می باشد باعث محافظت از مفاصل میشود. همچنین حاوی کندرویتین سولفات و گلوکزامین است که ترکیباتی هستند که اغلب به عنوان مکمل برای کمک به سلامت مفاصل و کاهش علائم آرتروز استفاده می شوند. پای مرغ علاوه بر خواص تغذیه‌ای، طعمی غنی نیز دارد که می‌توان از آن برای بهبود طعم سوپ، خورش استفاده کرد.

پس در حالت کلی میتوان گفت که خواص پای مرغ بیشتر برای پوست و مفاصل شما می باشد، اگر شما هم تجربه ای در استفاده از پای مرغ و همچنین نتیجه ای از خاصیت پای مرغ داشته اید در بخش دیدگاه برای ما و سایر دوستان بنویسید.

مطالب مرتبط :

خواص روغن کرچک؛ چند خاصیت جالب روغن کرچک برای پوست، مو و سلامتی بدن

خواص گل کلم؛ ۷ خاصیت فوق العاده گل کلم برای بدن

نکته های جالبی در باره مرطوب کننده حاوی کلاژن