خواص کدو سبز و روش های پخت آن

خواص کدو سبز و روش های پخت آن
خواص کدو سبز و روش های پخت آن

یکی از سبزیجاتی که در فصل تابستان خیلی به چشم می خورد ” کدو سبز ” می باشد. این ماده‌ی غذایی در عین ساده و سبک بودن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد و جزو سبزیجات درجه یک برای لاغری و خوش اندامی است. کدو دارای خواص ضد پیری می باشد. علاوه بر  این‌ها کدو هم خوشمزه است و هم این که به سادگی طبخ می‌ شود.

خواص کدو سبز

خواص کدو سبز
خواص کدو سبز

کدو ضد پیری است

کدو سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین می باشد که هر دو دارای خواص ضد پیری بسیار قوی هستند ؛ این دو از سلول های بدن و پوست، در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. زیرا رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس می شوند. همچنین، این دو آنتی اکسیدان، پوست را شفاف کرده و سلامت آن را افزایش می دهد.

کدو و لاغری

برای کسانی که میخواهند لاغر شوند کدو بهترین ماده غذایی می باشدو هر 100 گرم کدو فقط 12 کیلو کالری دارد. دلیل اینکه کدو این همه کالری کمی دارد به خاطر این است که حاوی 95 درصد آب می باشد. پس بدون اینکه بترسی که چاق شوید از کدو لذت ببرید و خوش اندام بمانید فقط به یک شرط! اینکه کدو را زیادی با روغن و پنیر مصرف نکنید.

بنر گل من و تو

کدو سبز منبع مواد مغذی

کدو سرشار از مواد مغذی است. این قهرمان لاغری حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی به خصوص پتاسیم (مفید برای عضلات و قلب)، فسفر (برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها)، منیزیم (لازم برای نقل و انتقالات عصبی، متابولیسم و غیره) وکلسیم (برای استحکام استخوان‌ها) می‌باشد. مواد مغذی این ماده‌ی غذایی به همین جا ختم نمی‌شود. کدو همچنین حاوی ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین C، A و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. فیبرهای موجود در کدو نیز برای دفع راحت بسیار مفید است.

روش های طبخ کدو

روش های طبخ کدو
روش های طبخ کدو

روش های طبخ کدو بسیار مختلف می باشد.

کدو را می توان به صورت یک خورشت لذیذ طبخ کنیم.

کدو را می توان سرخ کرد. می توان کدو را با مخلوطی از فلفل دلمه، بادمجان، گوجه فرنگی و سبزیجات معطر بپذیم.

ولی بهترین روش پختن کدو به صورت آب پز یا بخار پز می باشد در این صورت بیشترین مواد معدنی و ویتامین ها را در خود حفظ می کند.

روش پخت کدو - کدو پنیری
روش پخت کدو – کدو پنیری

شما می‌توانید به انواع مختلف نیز کدو را برش داده و یا خرد کنید. می‌توانید کدو را حلقه حلقه کنید یا ورقه ورقه و یا به صورت نگینی خردش کنید و غیره. کدو با مقدار کمی خامه، پنیر رنده شده و گوشت چرخ کرده یک گراتین خوشمزه تحویلتان می‌دهد.

بجز این مثال هایی که در بالا اشاره شد همه ما ایرانیان روش های مختلفی برای درست کردن کدو در دستور غذاییمان می باشد. ولی سعی کنید این ماده غذایی خوشمزه و مفید را به سفره های خود بیاورید.

چند توصیه مفید درباره کدو سبز:

از پختن طولانی مدت کدو بپرهیزید

کدو های تازه مصرف کنید. زیرا کدو تازه دارای پکتین (فیبری که گرسنگی را از بین می برد و ضد اشتهاست) می باشد. این نوع فیبر به دفع راحت از طریق روده ها کمک می کند.

کدوهای باریک و بلند را انتخاب کنید. این کدوها در مقایسه با کدوهای بزرگ تخم کمتری دارند. توجه داشته باشید که کدو باید سنگین و توپر باشد.

همچنین می توانید کدو تازه را رنده کنید و داخل ماست ریخته و میل کنید.

سالاد کدو سبز
سالاد کدو سبز

کدو را می توان در حد کمی بپزید و در سالاد استفاده کنید. این یک سالاد کاملا مقوی می باشد.

پوست کدو هایی که ارگانیک می باشند را دور نیندازید حتی می توانید کدو را با پوست آن طبخ کنید و یا پوست آن را به صورن جدا خرد کرده و سرخ کنید و با کدو میل نمایید که مزه خیلی خوبی خواهد داشت. ولی اگر کدوی ارگانیک در دسترس شما نمی باشد حتما کدو را کامل شسته و پوست بگیرید.

چه کسانی بهتر است کدو سبز نخورند؟

کدو زود هضم است اما خوردن آن برای کسانی که طبع سرد دارند یا در مناطق سرد سیر زندگی می کنند خوب نیست٬ زیرا ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده می کند. این افراد باید کدو را به همراه ادویه های گرم مانند خردل، سیر، فلفل، و نعناع میلل بفرمایند.