درون گرایی کودکان عیب نیست

درون گرایی کودکان عیب نیست

مهمانی و ديد و بازديدها ميتونه فرصت خوبى باشه براى پذيرش خُلقِ كودكم در نظر من و ديگران درست همانطور كه هست . هر کودکی برای خود خلق و خویی داره که بعضی از کودکان درون گرا هستند که این درون گرایی کودکان عیب نیست و من توصیه میکنم که اگر شما هم کودکی درون گرا دارید این مطلب رو مطالعه کنید.

همه کودکان شبیه هم نیستن

قرار نيست تمام بچه ها تو اين روزها مثل هم برخورد كنند. تمامشون سلام كنند ؛ بوسه بدن و بگيرن و با ديگران ارتباط پررنگى داشته باشند. چيزى كه مهمه اينه كه نبايد فكر كنيم چون اين جور كودكان مطابق با عرف متداول جامعه برخورد ميكنند قابل قبول و معقول ترن!

و از كودكِ خودم كه درون گرا هست و براى برقراى تعاملات با ديگران به زمان نياز دارد بخواهم آن طور كه جامعه از او ميخواهد رفتار كند كه اگر چنين شود پيغامى كه بچه ها از اين رفتار ميگيرند اين است كه چيزى در وجودشان اشتباه است .

بنر گل من و تو

ویژگی های کودکان درون گرا و برون گرا

كودكانى كه برون گرا هستند اصولا بلند بلند فكر ميكنند؛ با همه حرف ميزنند ، سلام ميكنند ، و تك نفره بازى كردن برايشان غير ممكن است و در كل به جهان بيرون گرايش دارند . اما كودكان درون گرا در مورد همه چيز و همه كس گزينشى تر عمل ميكنند ، نظاره گر هستند ، همينطور متفكرتر و متمركز تر ، با خلوت كردن با خودشان انرژى ميگيرند و به زمينه هاى بخصوصى علاقه مند هستند، آنها وقتى اطلاعات رو دريافت ميكنند نياز به زمان دارند تا آنها را مرتب كنند و بعد از آن بتونن در قالب كلمات در بيارن. پس نياز داشتن به زمان از ويژگى هاى پر رنگ كودكان درون گراست.

درون گرایی کودکان عیب نیست

بياييد اين تصور باطل رو كه برون گرايى يك ويژگى مثبت و درون گرا بودن يك ضعف بزرگ هست رو از بين ببريم .. چرا كه وقتى تمام كودكان در يكى ازين دسته بندى ها قرار ميگيرند داراى نقاط ضعف و قوتى هستند كه درون دسته ديگرى وجود ندارد ! و ميبايست هر كدام از آنها از نظر جايگاه انسانى و اجتماعى قابل قبول و پذيرش باشند .

نکاتی که باید والدین کودکان درون گرا بدانند

1- اگر كودك شما درونگرا هست ؛ در ديد و بازديدهاى عيد و مهمانى ها كمى زودتر از ديگران حاضر شويد تا با گذرِ زمان فرصت بيشترى به كودكتان براى برقراى ارتباط با ديگران داده باشيد.

2- به زور و اجبار از آنها نخواهيد كه احترام مقبول از نظر جامعه را به جا بياورند ( سلام كنند ، بوسه بدن ، دست بدن و … ) و جورى پيش بروند كه شبيه به آنها نيست .

3- رفتار كودك خود را در مقابل ديگران بخاطر كمرنگ بودن ارتباطى كه برقرار ميكند سرزنش نكنيد ؛ بلكه ميتوانيد تنها با يك جمله كه كودكم نياز به زمان بيشترى دارد به او كمك كنيد 🍃


⚠️ اخطار : اين متن براى والدينى ست كه فرزندان سالمى دارند ؛ بچه هايى كه داراى عدم توانايى جدى در زمينه يادگيرى يا مشكلات جسمى ،احساسى يا ذهنى حاد هستند نياز به كمك ويژه دارند .


متن : مژگان رضائى