دلایل زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی

دلایل زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی
دلایل زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی

زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی میتونه علت های مختلفی داشته باشه و حتی به نوع گیاه هم بستگی داره ولی ما در این بخش به بررسی برخی از این دلایل می پردازیم ولی شما میتوانید برای درک بهتر مشکلات گیاه خود در سایت گل من و تو جستجو کنید.

آبیاری زیاد و نداشتن زهکش مناسب

یکی از شایع ترین عات های زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد نیاز گیاه می باشد که بیشترین موارد رو به خودش اختصاص داده. علت سوختگی در این مورد آب بیش از حد باعث خفگی ریشه میشه و زمانی که ریشه یک گیاه خفه بشه اون گیاه دیگه نمیتونه ریشه های جدید تولید کنه و آب مصرف نمیشه. البته آبیاری زیاد فقط به تعداد دفعات آبیاری محدود نمیشه و اگر گلدان شما زهکشی مناسب نداشته باشه هم باعث خفگی گیاه شما خواهد شد.

نحوه تشخیص مناسب بودن زهکش

اول حتما چک کنید ببینید سوراخ های گلدانتون باز هست یا نه، و برای متوجه شدن اینکه خاک زهکشی خوبی داره یا نه کافیه گلدان را آب بدید اگه آب بلا فاصله از زیر گلدان خارج شد که زهکشی خوبه اما اگه در خارج شدن آب تاخیر افتاد اون خاک به درد گل آپارتمانی نمیخوره.

نور خیلی شدید و بیش از حد

اگر برخی از گیاهان آپارتمانی که به نور مستقیم و زیاد حساس هستند(اکثر گیاهان آپارتمانی) میتواند باعث سوختگی نوک برگ ها بشه برای رفع چنین مشکلی گیاهان خودتون رو پشت پرده قرار بدین و اگر گل و گیاه خودتون رو در بالکن نگهداری میکنید سعی کنید که در قسمتی قرار بدین که سایه گیر باشه.

کود دادن بیش از حد

همانطور که یک گیاه به کود برای تغذیه خود نیاز داره اگر در مصرف کود زیاده روی کنیم میتونه باعث زرد شدن و سوختگی نوک برگ گیاهانمون بشه، دلیل اینکه این اتفاق میوفته اینه که با دادن کود زیاد ریشه گیاه آسیب میبینه.

من توصیه میکنم که در تابستان و کلا ماه های گرم سال به گیاهاتون کود زیاد ندین.

هوای گرم

گرما باعث می شود که گیاه خاموش شود و رطوبت نگیرد. اگر هوا خیلی خشک باشد، رطوبت از برگ های گیاه تبخیر می شود و باعث سوزش برگها می شود.

بعد از سوختگی و زرد شدن نوک برگ

اول باید تشخیص بدین که کدوم مورد بالا باعث ایجاد مشکل برای گیاه شما شده و بعدش اولین قدم برگ های دارای مشکل رو از گیاه جدا کنید. و سپس بررسی کنید که آیا گیاه دوباره دچار مشکل میشه یا نه اگر دوباره این اتفاق تکرار شد یعنی مشکل شما برطرف شده.