رفع پوسیدگی سانسوریا مخملی

آموزش رفع بیماری سانسوریا

کاکتوس سانسوریا رنگی که به نام‌های سانسوریا مخملی سانسوریا نیزه‌ای یا لوله‌ای معروف هست این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.  این نوع کاکتوس‌ها معمولاً وارداتی هستند و در کشورهای مانند  هلند و ترکیه تولید می‌شوند. این گیاهان در شرایط خاصی پرورش داده می‌شوند که دارای دما نور و شرایط کنترل شده‌ای هست و به همین دلیل بعد از اینکه به دست مشتری می‌رسد بعد از مدتی دچار مشکلاتی می‌شوند یکی از شایع‌ترین مشکلات پوسیدگی ریشه و انتقال پوسیدگی به ساقه گیاه می‌باشد که با شل شدن، سیاه شدن و گندیدگی بر روی گیاه قابل مشاهده است. اگر زودتر متوجه این مشکل شوید می‌توان گیاه را درمان کرد. علت اصلی این بیماری‌ها قارچ‌ها می‌باشند که اغلب در اثر آبیاری زیاد و خاک نامناسب رشد می‌کنند.

آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی :

هنگامی که آثار پوسیدگی و تغییر رنگ بر روی گیاه مشاهده کردید باید تا قبل از پیشروی بیماری به سایر قسمت‌های گیاه دست به اقدام نماید. ابتدا با یک تیغ یا چاقوی تیز استریل تنه گیاه را از قسمتی که سالم است کات کنید، نباید هیچ گونه آثار بیماری بر روی قسمت سالم باقی بماند و این برش را تا زمانی که هیچ نشانه‌ای از بیماری مشاهده نشود ادامه دهید.
سپس مخل بریدگی را با سم قارچ‌کش شستشو دهید و در محلی خنک و سایه به مدت چند روز قرار دهید تا محل بریدگی خشک شود یا به اصلاح پینه ببند. از قرار دادن قلمه در زیر نور آفتاب یا محل گرم خودداری کنید چون ممکن است باعث از دست دادن آب قلمه شود و در نهایت قلمه خشک شود.
بعد از انجام این مراحل و خشک شدن محل بریدگی، قلمه آماده کاشت می‌باشد. توجه داشته باشید از خاک قبلی استفاده نشود چون همچنان بیماری‌ها در آن وجود دارند. قلمه را در خاک جدید که می‌تواند متشکل از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت باشد بکارید و به مدت ده روز به آن آب ندهید تا ریشه جدید تشکیل شود. توجه داشته باشید آبیاری قلمه بدون ریشه باعث پوسیدگی مجدد خواهد شد.

سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی

سانسوریا رنگی و درمان آن

بعضی از نیازهای سانسوریا رنگی عبارتند از:

۱- نور: این نوع کاکتوس مانند سایر کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج دارد البته نباید آن را در مقابل معرض شدید نور آفتاب قرار داد. نور ملایم و فیلتر شده برای این گیاه کافی می‌باشد.

بنر گل من و تو

۲- آبیاری: به آبیاری منظم نیاز دارد و در فصل رشد هفته‌ای یکبار و در فصل خواب ماهی یکبار آبیاری کافی می‌باشد. حتماً باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک کاملاً خشک شود.

۳- خاک: معمولاً چون این گیاهان وارداتی هستند در خاک کوکوپیت به دست شما می‌رسد، خاک کوکوپیت به تنهایی آب زیادی در خود نگه می‌دارد که باعث مشکلات بعدی می‌شود پس بهتر است بعد از خریداری گیاه خاک آن را عوض کنید و از ترکیب خاک مانند ترکیب ماسه پیت ماس و کوکوپیت استریل شده استفاد کنید.

امیدوارم با رعایت این نکات ساده گیاهتان همیشه سبز بماند. سؤالات خود را در زیر مقالات برای ما ارسال کنید تا کارشناسان با تجربه ما به آنها پاسخ دهند.

منبع: میهن کاکتوس