احتمالا شما هم در مورد 8 لیوان آب که باید هر فرد روزانه مصرف کند شنیده اید. این مقدار معادل نیم گالون (2 لیتر) آب می باشد. آیا واقعا باید روزی 8 لیوان آب نوشید؟؟!!

منبع قاعده نوشیدن 8 لیوان آب از کجاست؟؟؟

یکی از توصیه هایی که به ما می شود این است که روزی بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشیم. این ها توصیه های پزشکی بودند که برای مدت ها، جامعه پزشکی بر آن تاکیید داشتند و نتایج آن در وب سایت اِن اِچ اِس نیز به انتشار رسیده بود. اما اگرچه نوشیدن میزان کافی آب برای سلامت لازم و ضروری است با این حال متجربان این امر هشدار می دهند که میزان بیش از اندازه مصرف آب نیز برای سلامت مضر است. در کتاب دیگری هم که در ۱۹۷۴ چاپ شده، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز پیشنهاد شده اما در این کتاب هم آمده که میوه‌ها و سبزیجات و نوشیدنی‌های دیگر هم، آب زیادی دارند. اینجور به نظر می‌رسد بخش دوم داستان را مردم و محققان نادیده گرفته‌اند!!

هر شخصی به چه میزان آب نیاز دارد؟

میزان آب مورد نیاز بدن
میزان آب مورد نیاز بدن

هر شخصی به 8 لیوان آب در روز نیاز ندارد در واقع خود تشنگی به ما می گوید که بدن ما چه زمانی به آب نیاز دارد.غذا ها و نوشیدنی های دیگری جز آب هم هستند که مقدار قابل توجهی اب دارند و می توانند نیاز آبی ما را رفع کنند. آب با تمام فوایدی که دارد زیاده روی در آن ممنوع می باشد. آب دارای مزاج سرد و تر می باشد و در صورت مصرف بیش از حد آن مزاج گرم را به سرد تبدیل می کند.

بنر گل من و تو

در کل نوشیدن اجباری آب و تکرار روزانه این کار، باعث جذب آب در دیواره معده و تغییر مزاج آن از گرمی به سرد و تری می‌شود و معده سرد و تر هم باعث ایجاد بلغم و بالا رفتن چربی خون و کبد چرب خواهد شد.برای مثال کسی که از ابتدا معده سرد و تری دارد، میل زیادی به نوشیدن آب ندارد و در مقابل آن، افراد با معده گرم بیشتر تمایل دارند آب بنوشند.

⇐مصرف آب از نیم ساعت قبل از غذا تا یک ساعت و نیم بعد از آن و همچنین مابین مصرف غذا ممنوع است و معده را به شدت ضعیف می‌کند.

مزایای نوشیدن آب به میزان کافی:

کاهش وزن: آب کالری سوز می باشد پس نوشیدن آب کافی به سوختن کالری کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه: براساس طب سنتی گفته شده که افزایش مصرف آب مانع از عود کردن سنگ کلیه در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

عملکرد فیزیکی بهتر:  کم شدن آب بدن عملکرد فیزیکی بدن را مختل می‌کند. از دست دادن فقط ۲ درصد آب بدن هنگام ورزش خستگی را افزایش داده و تحرک را کاهش می‌دهد.

کاهش شدت سردرد: برای افراد مستعد سردرد، نوشیدن آب اضافی ممکن است شدت و زمان حملات سردرد را کاهش بدهد.

پیشگیری و کاهش یبوست: در افرادی که دچار کم آبی هستند، نوشیدن آب کافی به پیشگیری و کاهش یبوست کمک می‌کند.

خلاصه اینکه، نوشیدن ۸ لیوان آب در روز می‌تواند برای عده‌ای زیاد و برای عده‌ای بسیار کم باشد.