ریشه دار کردن قلمه کاکتوس

ریشه دار کردن قلمه کاکتوس
ریشه دار کردن قلمه کاکتوس

قلمه زدن گیاه به طور کلی یعنی از طریق برگ، شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه ، یک گیاه جدید را به وجود بیاوریم. قلمه زدن کاکتوس یکی از روش های ازدیاد این گیاه دوست داشتنی است.

اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. قلمه زدن کاکتوس باید در فصل رشد آنها یعنی بهار و تابستان انجام شود. موقعی که گیاه ما خواب است نباید کاکتوس را قلمه بزنیم. نکته  ای که برای قلمه کاکتوس وجود دارد این است که باید چند روز قبل از برش کاکتوس برای قلمه آن را آبیاری کنیم تا در بافت های آن آب کافی وجود داشته باشد.

مراحل قلمه کاکتوس و ریشه دار کردن کاکتوس

لوازم مورد نیاز

بنر گل من و تو

اول ظرفی رو با عمق 5 سانتیمتر انتخاب میکنیم بهتره ظرفی که انتخاب میکند بدنه ای شفاف داشته باشه که بتونیم کاملا داخل (منظور ته ظرف) رو ببینیم.

ماسه (یا سنگریزه به اندازه نصف یک دانه برنج) لازم داریم توجه کنید که خاک یا کود مخلوط ماسه نباشد.

و قلمه کاکتوس J

قبل از گفتن مراحل ریشه دار کردن کاکتوس چند نکته در مورد انتخاب قلمه میگم

انتخاب قلمه کاکتوس

قلمه کاکتوس
قلمه کاکتوس

قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد را انتخاب می کنیم، چون صورت شانس گیاه برای ریشه دار شدن بیشتر خواهد بود.

بعد به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم.

مراحل ریشه دار کردن قلمه کاکتوس

اول از همه ظرفمون رو آماده می کنیم بازم تاکید میکنم بهتره عمق ظرف 5 سانتی متر باشه. بر خلاف همیشه که زهکشی گلدان هارو روش تاکید داشتیم در این مورد ظرف ما نباید سوراخی داشته باشه این خیلی مهمه دلیلش رو در ادامه مطالب میگم.

دومین مرحله ظرف رو با ماسه های ریز پر میکنیم بعد چند بار آروم اون رو به زمین می کوبیم تا دانه ها مرتب کنار هم بیان و سطح صافی رو داشته باشیم.

سومین مرحله قلمه های رو از بدنه کاکتوس جدا میکنیم. دقت کنید که قلمه ها باید به مدت 6-7 روز در جایی که سایه است بذاریم تا ته اونها ببنده و پینه بزنه.

چهارمین مرحله اینه که قلمه هایی که پینه بستن رو بصورت مماس روی ماسه هایی که در ظرف ریختیم قرار می دیم دقت کنید که نیازی نیست قلمه رو خیلی در خاک فرو ببرید کافیه فقط یکم قلمه در ماسه گیر کنه.

پنجمین کاری که باید انجام بدیم ظرف رو باید به مکانی خنک و بدور از نور مستقیم انتقال بدیم و یک هفته بدون اینکه آبی بهش بدین همونجا نگهداری کنیم.

ششمین یا آخرین مرحله شروع آبیاری است. بعد از یکهفته با آب پاش خیلی کم آب رو بروی سطح خاک اسپری می کنیم. بعد از 7 روز دوباره کمی آب اسپری می کنیم دوباره 1 هفته بعد آب کمی رو اسپری می کنیم پس دقت کنید یک هفته تشنگی و 3 هفته آبیاری خیلی کم به صورت اسپری بر روی خاک. حالا هفته 5 ام اب بیشتری رو به خاک میدیم این کارم جوری انجام بدین که آب رو به گوشه ای از ماسه میریزیم پس آب رو پخش نمیکنیم دیگه بعد این بعد از خشک شدن خاک ظرف و گذشت 3-4 روز بعد از اون ته استکان از کنار ظرف بهش آب میدیم.

فوت کوزه گیری قلمه کاکتوس

انتخاب گلدان قلمه کاکتوس
انتخاب گلدان قلمه کاکتوس

اول از همه سوالی که تو ذهن همه هست رو جواب میدیم. چرا باید ته ظرف بسته باشه؟ جوابش اینه که کاکتوس برای ریشه زایی باید بوی آب رو حس کنه و آب براش در دسترس باشه و تحریک بشه که به دنبال آب بگرده به همین خاطر هست که ما سه مرحله فقط خاک رو اسپری می کنیم تا گیاه رو تحریک کنیم که به دنبال آب بگرده. مرحله اصلی ریشه دار کردن گیاه مرحله ای است که بهش اندازه ته استکان آب میدیم و به خاطر بستر ماسه ای بودنش آب سریع میره ته ظرف و گیاه به خاطر آب ریشه میزنه تا به ته ظرف برسه و به آب برسه و این روشی برای گول زدن کاکتوس برای ریشه زایی است.

حالا چرا ظرف رو گفتیم که شفاف انتخاب کنید؟ چون وقتی آب رو ریختیم نگاه کنیم به ته ظرف ببینیم آبی اونجا وجود داره یا نه. اگه ته ظرف آب جمع نشد میتونید دوباه کمی آب بریزیم.

نکته اصلی اینه که هیچوقت توی آبیاری زیاده روی نکنید چون گیاه رو تنبل بار میارید با خشک شدن خاک بعد از 3-4 روز آبیاری بعدی رو انجام بدین.

دقت کنید که کاکتوس های که ریشه غده ای دارند بسیار سخت ریشه دار میشوند و اصولا نمیشود آنها را ریشه دار کرد.

حرف آخر

این روشی که امروز آموزش دادیم بیشتر برای کاکتوس های مدل گرد کاربرد داره برای کاکتوس های مدل ستونی در آموزش های بعد مقاله ارائه میدهیم.

بهترین زمان برای ریشه دار کردن کاکتوس تو فصل بهار که دما معتدل است می باشد موقعی که دما بسیار بالا و پایین است جواب نمیده.

ریشه دار کردن کاکتوس حدود 2 ماه زمان میبرد ولی اگر این مراحل را دقیق انجام دهید زمان کمتری منتظر می مانید برای اینکه بدانید گیاه شما ریشه دار شده یا نه (البته بعد از گذشت حداقل یک ماه) کمی گیاه رو تکون بدین اگه شل و وا رفته نشد پس موفق بودین.

بعد از اینکه کاکتوس ریشه دار شد حالا وقت انتقال به مکان اصلی می باشد خاک گلدان را ترکیبی از پیت ماس و ماسه انتخاب کنید و سایز گلدانی که انتخاب میکنید کوچکترین سایز باشه (تا گیاه سریعتر رشد کند و توان خود را برای ریشه دار شدن ندهد)و مانند گیاه مادر باهاش برخورد کنید.