سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی
سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی : برای هر کسی که در منزل خود فضای سبز و یا گل و گیاه در باغچه دارد اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گل و گیاه شما دچار آفت شده باشد و اولین فکر که به ذهنتان میرسد سمپاشی گیاه با سموم شیمیایی باشد ولی یک روش بهتر استفاده از سموم طبیعی و ارگانیک هستش، در این مطلب میخواهیم با روش های طبیعی مبارزه با آفت ها و حشره ها را به شما معرفی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی

امروزه بیشتر کسانی که به دنبال پرورش باغبانی و کاشت به صورت ارگانیک هستند با این کار علاوه بر گیاهان ضامن سلامت و خود و خانوادشان هستند. در این روش شما می توانید با روش های طبیعی و ارگانیک سم پاشی کنید ولی آفت کش های ارگانیک زود اثر خود را از دست میدهند و با بارش باران و یا شستن از بین میروند و به همین خاطر باید سمپاشی را به دفعات و با فاصله ای حدودا یک هفته انجام دهید.

سم پاشی با مواد ارگانیک
سمپاشی ارگانیک

استفاده از روغن

روغن پخت و پز یکی از مواد طبیعی و ارگانیک برای مبارزه با حشرات است.برای این کار ابتدا باید به میزان یک قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی بردارید و آن را با یک فنجان روغن در یک کاسه مخلوط کنید. فقط یادتان باشد که مایع ظرف شویی تان نباید آنتی باکتریال و یا از انواع تخصصی صابون ها باشد! حالا از دو و نیم قاشق چایی خوری روغن کانولا یا روغن گیاهی استفاده کنید و آن را با یک فنجان آب مخلوط کنید. حالا این ترکیب جدید را با ماده ترکیبی قبلی تان درون یک آبپاش بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

بنر گل من و تو

برای شروع سمپاشی باغچه، بهتر است که ابتدا از بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید تا مطمئن شوید که گیاهتان آسیبی نخواهد دید. حالا اگر قسمت کوچک گیاهتان زرد و یا پژمرده شد باید بگوییم که باید به سراغ صابون های معمولی دیگری برای سمپاشی باغچه تان بروید! اگر هم برای گیاهتان هیچ مشکلی پیش نیامد که به کار خود ادامه دهید و آن را به کل گیاه و به خصوص زیر برگ های آن اسپری کنید. یادتان نرود که نقاطی که حشرات تخم گذاری کرده اند باید نقطه تمرکز شما باشد.

پوست تخم مرغ

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی
استفاده از تخم مرغ برای سم پاشی ارگانیک

برای ساخت آفت کش طبیعی و مبارزه با سوک ها و دیگر حشرات باید پوست تخمی مرغ خود را کاملا خشک کنید و بعد به صورت کامل خرد نمایید تا جایی که کاملا پودر شود. شاید برایتان جالب باشد که همین پوست تخم مرغ به تنهایی از پس سوسک ها و حشرات بر می آید! فقط کافی است مقداری از آن را بر روی سوسک ها بریزید. با این کار سوسک ها به خود می پیچند و در طول زمان خواهند مرد.

برای آنکه سوسک هایی که به گیاهانتان حمله کرده اند را به صورت دائمی کنترل نمایید می توانید مقداری از پودر پوست تخم مرغ را بر روی برگ گیاهانی که آسیب زیادی دیده اند را بریز تا آفت ها از باغچه شما دور شوند. اگر هم می خواهید حلزون ویا سایر سوسک ها را از بین ببرید می توانید پوست تخم مرغ را بر پایه گیاهتان بریزید. جالب است بدانید که پوست های تخم مرغ برای سلامت باغ و باغچه شما فوق العاده خواهند بود، چراکه به میزان مناسبی به خاک شما کلسیم خواهند بخشید.

آب گوجه فرنگی

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی
آب گوجه فرنگی برای سم پاشی

یکی دیگر از مواد ارگانیک و ساده ای که برای مبازه که به راحتی قابل دسترس است و در سمپاشی باغچه نیز معجزه می کند آب گوجه فرنگی است! این ماده می تواند در کنترل شته ها و سایر حشرات بسیار مفید باشد.

برای تهیه این آفت کش، دو فنجان برگ و ساقه گوجه فرنگی را در غذاساز بریزید و سپس به آن دو فنجان آب اضافه نمایید و اجازه دهید که به مدت دو دقیقه با هم مخلوط شوند. حالا این مخلوط را به مدت یک روز به حال خود بگذارید. بعد از گذشت این مدت مخلوط خود را صاف کنید و بعد آن را با یک لیتر آب مخلوط نمایید. حالا می توانید از این ماده ارگانیک برای سمپاشی باغچه تان استفاده نمایید. این مخلوط می تواند برای گیاهانی که شته های بسیاری به خود می گیرند مفید و لازم باشد؛ گیاهانی مثل گل رز و یا سایر گیاهان حساس.

قارچ کشی با جوش شیرین

سمپاشی ارگانیک با مواد طبیعی
قارچ کشی با جوش شیرین

یکی از بهترین قارچ کش های طبیعی برای حفاظت از گل ها و گیاهان جوش شیرین هستش که میتوانید سه قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب را اسپری کنید و به زودی قارچ های گل و گیاه شما از بین میرود.

اسپری فلفلی

انتخاب فلفل - Cayenne pepper
انتخاب فلفل – برای سمپاشی ارگانیک

این افشانه برای حفاظت از گلها و سبزیجات شماست و به دفع آهو، گوزن،خرگوش و سایر آفات کمک می‎کند. توجه کنید که استفاده از این اسپری ممکن است طعم تندی روی میوه‎های گیاه شما به جای بگذارد.
موار لازم برای تهیه اسپری فلفل: 6 عدد فلفل تند، 2 فنجان آب، 1 لیتر آب
(توجه شود که هر چقدر فلفل‎ها تندتر باشند بهتر است).

نحوۀ انجام کار
  1. فلفل‎های تند را با 2 فنجان آب مخلوط کنید.
  2. به مدت 1 تا 2 دقیقه با سرعت بالا مواد را مخلوط کنید.
  3. مخلوط را در یک ظرف ریخته و بگذارید تا یک روز بماند.
  4. مایع را درون یک پارچه‎ی نخی نازک بریزید و صاف کنید.
  5. مایع صاف شده را با حدود 1 لیتر آب مخلوط کنید.
  6. به تمام گیاه خود مخلوط را اسپری کنید (اگر باران بارید، بعد از باران دوباره مایع را اسپری کنید). پس از یک هفته دوباره مایع را به گیاه خود بپاشید و هفته بعد نیز این کار را دوباره تکرار کنید.
شما در این مطلب با روش های طبیعی مبارزه با آفت ها و حشره ها آشنا شدید و الان میتونید به راحتی در خانه برای خودتون سم درست کنید و از مواد شیمایی برای دفع حشرات و آفات گیاهتون استفاده نکنید. همیشه سعی کنید از سمپاشی ارگان با مواد طبیعی استفاده کنیم تا از خطرات مواد شیمایی در امان باشیم.