شایع ترین بیماری های گل و گیاه آپارتمانی

بیماری های رایج گل و گیاه آپارتمانی

سلام خدمت همه دوستان خوبم در گل من و تو امروز میخوایم به برخی پرسش های پر تکرار در خصوص گل و گیاه آپارتمانی پاسخ بدیم و شایع ترین بیماری هایی که بین گیاهان آپارتمانی رایج هستن رو براتون مشخص کنیم و جواب بدیم پس با ما همراه باشید

برگهای کوچک پژمرده میشن

دلیل: خاک زیاد خیس یا خشک است

درمان: روتین آبیاری برای خودتان درست کنید که گهگاه ولی عمیق باشد تا رشد ریشه افزایش یابد و از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود. اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید، گیاه را از گلدان درآورید و سیستم ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های عفونی (نوک سیاه شده ریشه ها با پوسیدگی چسبناک) را ببرید و با مخلوط گلدانی استریل و یک گلدان جدید، جای گیاه را عوض کنید.

بنر گل من و تو

نوک برگ گلهام داره قهوه ای میشه

دلیل: کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه

درمان: به بیشتر گیاهان خانگی حداکثر ماهی یک بار باید کود داد. گلدان ها را در سینی ها کم عمق پر از ماسه بگذارید و آنها را پر از آب کنید تا رطوبت اطراف گلدان افزایش یابد (گلدان باید روی ماسه و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد). یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

برگ های سوخته

دلیل: نور مستقیم زیاد

درمان: گیاه را از مقابل نور مستقیم آفتاب به جایی با نور غیرمستقیم منتقل کنید، برگ های آسیب دیده را هرس کنید و آبیاری عمیق و گهگاه را ادامه دهید تا ریشه بهتر رشد کند. از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا این کار سوختگی گیاه را تشدید می کند.

زرد شدن برگ ها

زرد شدن برگ گوجه فرنگی

دلیل: آبیاری زیاد، رطوبت کم، زهکشی ضعیف خاک، دمای پایین یا کم بودن جای گلدان برای ریشه ها

درمان: اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد، نباید گیاه را نزدیک بخاری بگذارید تا به تغییر ناگهانی محیط زیست واکنش بدهد. گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند.

گیاهان کم پشت‌باگلهای‌کم

دلیل: نور کم وضعیف

درمان: بیشترگیاهانی‌که داخل منزل نگهداری می شوند روزانه به  نور لازم احتیاج دارن. شمابرای هر گیاهی که در منزل دارید باید به‌ میزان نور توجه کنید.

گل های‌کم وشاخ وبرگ زیاد

دلیل:کودنیتروژنی‌زیاد

درمان:اغلب‌ گیاهان‌ خانگی‌ فقط‌ یک بار‌ در ماه‌ به‌ کود نیاز دارند و د رماه‌های‌ سرد تر این مقدارکمتر هم میشود.برای‌ کوددهی برنامه ریزی داشته‌ باشید و از آن‌ بیشتر کود ندهید

خال روی برگ

دلیل: خال های برگی قارچی، خال های آبی

درمان: اگر گیاه شما عفونی شده است، باید آن را از گیاهان دیگر جدا کنید و برگ های عفونی را ببرید. برای پیشگیری از خال دار شدن باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان ها را افزایش دهید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ ها نپاشد.

رشدقارچ پودری سفید

روی شاخ و برگ ها  از ریخت افتادن برگ و افتادن برگ
دلیل: کپک پودری
درمان: تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید.

رشد نکردن پس از مرگ گیاه

(خشک شدن گیاه از نوک شاخه ها به سوی ریشه) و از ریخت افتادن گیاه
بیماری: کپک بوتریتیس
درمان: گیاه بیمار را ایزوله کنید و قسمت های عفونی را ببرید. تهویه هوا در اطراف گلدان را با افزایش فاصله بین گلدان ها، بیشتر کنید.

ریشه های نرم قهوه ای و سیاه گیاهان پژمرده

دلیل: فاسد شدن ریشه یا ساقه
درمان: از آبیاری زیاد پرهیز کنید.
گیاه عفونی را حذف کنید، ریشه های فاسد شده را قطع کنید و با ترکیب گلدانی استریل و گلدان تمیزی، جای گیاه را عوض کنید.