صفر تا صد دیوار گیاهی

صفر تا صد دیوار گیاهی
صفر تا صد دیوار گیاهی

شما بهتر از ما می دانید که آوردن گیاهان به فضای خانه و محل زندگی تا چه حد می تواند حال و هوای اهل خانه را تغییر دهد و دکوراسیون منزل را رنگ و زندگی بخشد. دیوار سبز یا گرین وال ( Green wall ) ایده ی فوق العاده ای است که با هزینه ای کم، ظاهری متفاوت را به فضای زندگی شما می بخشد.

اولین دیوار گیاهی که به نوعی پارتیشنی طبیعی محسوب می‌شده است، در سال 1994 در کانادا ساخته شد که در این دیوار از 8000 گیاه در 250 تکه مجزا استفاده شده است. دیوار گیاهی یک پروفیل نازک یا پارتیشن در قالب صفحه‌ای عمودی متخلخل است که بر روی آن ترکیبی از گیاهان خاص استفاده شده است.

– شما ممکن است دیوارهای گیاهی یا باغچه عمودی را دیده باشید که در مغازه ها، رستوران ها و حتی در کنار ساختمان ها سردرآورده اند. اما برای ساختن دیوار گیاهی خود چه کاری می توانید انجام دهید اگر بدانید که میتوان آنها را با استفاده از گل، شاخ و برگ و چمن کاشت.

بنر گل من و تو

از دیوار گیاهی می توان به دو صورت فعال و غیرفعال بهره گرفت که در حالت غیرفعال از جریان طبیعی هوا و در حالت فعال از فن برای گردش و عبور هوا از دیوار گیاهی استفاده می شود. این دیوار را می توان در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان در راستای تلطیف و فیلتر هوا نصب نمود. لازم بذکر است در این دیوار مسیری جهت چرخش آب و آبیاری گیاهان در نظر گرفته شده است.

صفر تا صد دیوار گیاهی
صفر تا صد دیوار گیاهی

ساخت دیوار سبز

1-فضای خود را انتخاب کنید

شما می توانید دیوار خود را بر روی هر دیوار محکم، حصار یا چوب (برای خلق یک دیوار سفارشی که می تواند حرکت کند) بسازید. دیوارها حتی در داخل خانه و در هر اتاقی که دوست دارید، می توانند ساخته شوند. به سادگی می توان چند ردیف نگهدارنده برای پر کردن فضایی که می خواهید به دیوار پیچ کنید.

برای داشتن باغچه عمودی شما به ساختار دیوار صوتی، حصار یا حتی آلونک محکم نیاز خواهید داشت. برای پر کردن فضا، نگهدارنده های 2 سانت در 1 سانت را با فاصله 38 سانتی متری از هم به دیوار پیچ کنید و از مستقیم بودن آنها مطمئن شوید.

2-گلدان ها را به نگهدارنده ها پیچ کنید

با استفاده از یک پیچ گوشتی الکتریکی و کار از پایین به بالا، گلدان های پلاستیکی را به نگهدارنده ها وصل کنید. می توانید گلدان ها را به یکدیگر متصل کنید و دیوار خود را در سطوح متفاوتی ایجاد کنید.

3-آبیاری کنید

برای آبیاری باغچه عمودی، با شروع از بالا، دیوار خود را با شلنگ یا بطری آب آبیاری کنید. سیستم ذخیره آبی طراحی شده است که می تواند آب را برای گیاهان تا دو هفته نگهداری کند.

4-دیوار خود را سبز کنید

گلدانها را با گیاهان انتخابی خود پر کنید. می توانید گیاهان را از گلدان اصلی خود جدا کرده و در گلدانها بکارید یا گلدان را به طور مستقیم در گلدان های پیچ شده قرار دهید. اما مطمئن شوید که گلدان به پایه مخزن متصل است.

– اگر قصد دارید باغچه عمودی یا دیوار سبز خود را به دیوار خانه متصل کنید، قبل از شروع یک غشای ضد آب به دیوار متصل کنید تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کند.

– اگر گیاهان را از گلدان خود خارج کرده و به طور مستقیم آن را در گلدان های متصل به نگهدارنده ها قرار داده اید، فیلترهای طراحی شده مخصوص را در زیر هر گیاه قرار دهید تا برگ ها خروجی مخزن را مسدود نکنند.

– بر حسب آب و هوا سیستم مخصوص هر دو یا سه روز یک بار نیاز به آبیاری دارد.

– برای مراقبت از گیاهان اگر از گیاهان گل دار استفاده کرده اید، باید گل های فاسد آن را هرس کنید تا در فصل بعدی تقویت شوند. برگ های گیاهانی مانند هوکرها و سرخس ها باید در مواقع مورد نیاز هرس شده و مرتب شوند. این گیاهان سالانه در تابستان هر چند هفته یک بار، نیاز به مواد مغذی مایع دارند تا به بهترین شکل رشد و نمو پیدا کنند.

صفر تا صد دیوار گیاهی
صفر تا صد دیوار گیاهی

مزایای بهره گیری از تکنولوژی دیوار گیاهی

– کاهش 5 الی 10 درصدی در هزینه های مربوط به تهویه مطبوع هوا
– کاهش 80 درصدی ذرات معلق در هوا (VOC)
– عدم ایجاد هیچ گونه آلرژی و حساسیت در ساکنین ساختمان با توجه به گیاهان انتخابی
– کاهش در دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن موجود در هوا
– افزایش رطوبت هوا و تلطیف هوای مصرفی
– افزایش شادابی و کارایی ضمن کاهش استرس ساکنین ساختمان با توجه به تأثیرات روانی دیوار گیاهی به عنوان پارتیشن در محیط‌های اداری

صفر تا صد دیوار گیاهی
صفر تا صد دیوار گیاهی

فاکتورهای مهم انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار گیاهی

انتخاب گیاهان بومی

در صورت عدم انتخاب گونه های گیاهی ناسازگار با محیط، هزینه های نگهداری گیاهان به دلایل مختلف از جمله، خشکی و یا نیاز به آب فراوان، انواع آفات گیاهی و … افزایش خواهد یافت. همچنین گیاهان بومی هر منطقه نسبت به سایر گیاهان در برابر عواملی همچون نوسان های بالا و پایین دمایی، نوع خاک و … بسیار مقاومتر هستند.

انتخاب گیاهان همیشه سبز

این آیتم متأثر از اقلیم می باشد. به این معنی که در اقلیم های سرد و خشک استفاده از گیاهان پوششی با تراکم بالا که نفوذ تابش خورشید را در بین برگها کاهش می دهد توصیه نمی گردد

انتخاب گیاهان مقاوم

بررسی گونه های مختلف گیاهی به لحاظ بصری و زیبایی شناختی
توجه به عواملی همچون تنوع رنگی، غنای بویایی، فرم، خزانپذیری و … در زیبایی بصری دیوار سبز بسیار مؤثر میباشد.

آفات گیاهی

محیط زیست به صورت مشترک محل رشد و زیست بسیاری از جانوارن در کنار گیاهان میباشند و این جانوران بخشی از چرخه حیات هستند. بسیاری از این جانوران بی ضرر و اصطلاحا جزو حشرات پاک محسوب می گردند اما برخی از گیاهان به صورت طبیعی منجر به رشد و گسترش برخی از جانواران خواهند شد. برای مثال یکی از محلهای مناسب جهت زیست مارمولکها، گیاهان مو چسب هستند. بنابراین در انتخاب نوع گیاهان دیوار سبز توجه به این نکته نیز حائز اهمیت می باشد. علی الخصوص در فضاهای مسکونی.

بهترین گیاه برای محیط سایه – آفتاب برای دیوار گیاهی

نمونه ای از گیاهان مناسب برای دیوار گیاهی

پیچ امین الدوله ، پاپیتال ، لیزوماکیا ، ناز فرانسوی ، شیر خشت