طرز تهیه آش گوجه فرنگی + ویدیو

آش گوجه فرنگی
آش گوجه فرنگی

طرز تهیه آش گوجه فرنگی : سلام روزتون بخیر امیدوارم که حالتون خوب باشه امروز با آش گوجه در خدمتتون هستم که هم میتونید برای سفر های افطار آمادش کنید و هم در مهمونیا و دورهمی ها درستش کنید، رسپی های مختلفی برای آش گوجه وجود داره بعضی ها لوبیا چشم بلبلی یا چیتی ،نخود میریزن +برنج من سالهاست با همین رسپی درست میکنم و خیلی راضیم و خیلی خوشمزه میشه امیدوارم درست کنید و شما هم دوست داشته باشید. این آش یکی از آش های سنتی تبریز هست.

ولی همین جا اعلام میکنم آش گوجه فرنگی که گذاشتم مربوط به هیچ شهر،کشور،حزب،نهاد وارگان خاصی😄 نیست و همونطور که گفتم هرکی به یه شیوه ای درست میکنه.در شهر های مختلف شاید رسپی های مختلفی داشته باشه ولی من اینطوری درست میکنم.

مواد لازم برای آش گوجه فرنگی

این مقدار برای 10نفر مناسبه
بلغور گندم 100گرم
لپه 90 گرم
آب قلم 16 لیوان دسته دار فرانسوی
پوره گوجه فرنگی 700گرم
رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
سبزی(تره، گشنیز، جعفری، نعنا، اسفناج، شوید)500 گرم
رشته آش 80گرم
پیاز یک عدد نگینی خرد شده
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
نمک و فلفل 1 قاشق مربا خوری
آبغوره به میزان لازم

بنر گل من و تو

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

لپه رو شب قبل بخیسونید .بلغور رو داخل قابلمه مناسبی بریزید و آب قلم رو بهش اضافه کنید (من قلم گاو رو با آب و پیاز و نمک و زردچوبه میریزم تو زودپز تا بپزه) در قابلمه رو بزارید و اجازه دهید یک ساعت بپزه و بلغورها شکفته شن و لعاب پس بدن. بعد لپه رو صاف کنید و بهش اضافه کنید یک ربع که جوشید سبزی رو اضافه کنید + پوره گوجه فرنگی.

نحوه درست کردن پوره گوجه فرنگی

برای تهیه پوره گوجه فرنگی ابتدا گوجه ها رو کامل پوست بگیرید و اونها رو داخل غذاساز له کنید، داخل قابلمه کوچکی پیاز و با روغن رو تفت بدید، زردچوبه بزنید و سیر رنده شده رو اضافه کنید تا طلایی شه و بعد گوجه ها رو بریزید و نمک و فلفل بزنید و اجازه دهید بپزه و آب گوجه ها کشیده شه و به همراه سبزی به آش اضافه کنید و درشو بزارید تا خوب بپزه .رشته رو خرد کنید و به مواد اضافه کنید و گاهی هم بزنید ته نگیره و بزارید خوب جا بیفته، در آخر آبغوره رو اضافه کنید و نمک و فلفل آش رو بچشید اگر کم بود بنا به ذائقه خود اضافه کنید.

ویدیو آش گوجه فرنگی

توجه داشته باشید

خوشمزگی این آش به تند بودنشه هر چه فلفل قرمز بیشتر باشه خوشمزه تر میشه.

بجای قلم گاو میتونید از آب مرغ استفاده کنید.

رسپی دوم طرز تهیه آش گوجه فرنگی

مواد لازم برای آش گوحه فرنگی

پیاز متوسط 2 عدد

لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی یک پیمانه پلو پزی

خرده برنج یا برنج اش یک پیمانه پلو پزی

جعفری  گشنیز یک پیمانه پلو پزی(تقریبا 200 گرم کمی هم میتونید تره اضافه کنید )

گوجه فرنگی نیم کیلو

رب گوجه 1 قاشق غذاخوری

زردچوبه نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه آش گوجه فرنگی با رسپی دوم

لوبیا چیتی از شب قبل خیس کنید صبح بزارید تا بپزهريال پیاز را پوست می گیریم و می شوییم. سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. در قابلمهٔ مناسب مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. وقتی روغن داغ شد، پیازهای خردشده را در آن می ریزیم و کمی سرخ می کنیم تا طلائی رنگ شود. سپس زردچوبه و فلفل را به آن می افزاییم،

مخلوط می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود بعد آب بریزید تا آب جوش بیاید.حالا خرده برنج که یک ساعت قبل خیس کردید به داخل قابلمه اضافه کنید. برنج که نیم پز شد سبزی اش (جعفری گشنیز)اضافه کنید کمی که جوشید گوجه رنده شده را اضافه کنید تا داخل اش بجوشد در نهایت لوبیا را که از قبل پختیم به آش اضافه می کنیم در آش را بگذارید تا آش جا بیافتد در آخر کار نمک و آبغوره(بسته به ذائقه خودتون آبغوره اضافه کنید ) را به آش اضافه میکنیم.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی
طرز تهیه آش گوجه فرنگی

من از گوجه خشک شده هم در آش استفاده کردم که در طعم و عطر آش تاثیر زیادی داره اگه خواستید استفاده کنید با سبزی آش داخل آش بریزید