طرز تهیه خاچاپوری غذای سنتی گرجستان رحله به مرحله

طرز تهیه خاچاپوری
طرز تهیه خاچاپوری

طرز تهیه خاچاپوری : امروز خاچاپورى درست كردم، كه يك غذاى خميرىِ گرجستانى، كه البته بيشتر براى صبحانه درستش مى كنن و داخل فرهاى سنگى مى پزنش و در حد كله پاچه ى ما سنگينه، صبح بخوريدش تا شب ديگه سير مى مونيد. پس با من همراه باشید تا مرحله به مرحله این غذای خشومزه رو بهتون آموزش بدم.

مواد لازم برای تهیه خاچاپوری

این غذای خوشمزه گرجستانی از دو لایه تشکیل شده که یکی همیر و دیگری مواد میانی هست که در ادامه اونهارو به صورت جداگانه بیان میکنم.

مواد اوليه براى خمير

بنر گل من و تو

آرد نان فانتزى ٣٠٠ گرم حدود دو پيمانه ى استاندارد
نمك ٧ گرم يا يك قاشق چای خوری (از قاشق هاى اندازه گيرى استاندارد استفاده كنيد)
شكر ١٢ گرم يا يك قاشق غذاخوری
روغن ١٢ گرم يا يك قاشق غذاخوری
مايه خمير خشك يا فورى ٧ گرم يا يك قاشق غذاخوری سرخالى
آب تازه حدود ١٥٠ ميلى ليتر يا سه چهارم پيمانه

مواد میانی

مواد ميانى، تركيب پنير موزارلا، پنير لبنه يا پنير خامه اى و پنير ليقوان(به اندازه ى دلخواه) (توو گرجستان از پنير مخصوصى استفاده مى كنن كه طعمش نزديك به پنير ليقوان و پنير موزارلاست كه منم از همون پنير داشتم و استفاده كردم) و تخم مرغ و كمى كره براى هر يك از خاچاپورى ها.

طرز تهیه خاچاپوری غذای سنتی گرجستان

مايه خميرو با ١٢٠ ميلی لیتر از آب و نوك قاشق شكر حدود ٨ تا ١٠ دقيقه فعال كنيد، بعد به تركيب آرد و نمك و شكر اضافه اش كنيد و ورز بديد و روغن رو اضافه كنيد و بقيه ى آب رو هم كم كم اضافه كنيد و حدود ١٥ دقيقه ورز بديد تا يك خمير كاملاً نرم و لطيف داشته باشيد، اگر خميرتون خيلي چسبناك بود نهايتاً تا يك قاشق غذاخوری آرد اضافه كنيد، و اگر به لطافت كافى نرسيد تا دو قاشق غذاخوری آب اضافه كنيد.

خمیر آماده شده
خمیر آماده شده

اگر خمير يك كوچولو چسبندگى داشته باشه اشكالى نداره، بعد خميرو داخل كاسه ى چرب قار بدید و روش رو كمى چرب كنيد و سلفون بكشيد و بذاريد يكساعت تا يكساعت و ربع بمونه توو دماى آشپزخانه تا استراحت کنه

استراحت دادن به خمیر
استراحت دادن به خمیر

حالا از خمیر حاصل که استراحت کرده به تعداد 4 عدد ازش چونه بگیرید.

چونه گرفتن از خمیر
چونه گرفتن از خمیر

و با وردنه يا دست به صورت بيضى بازش كنيد ( موقع باز كردن براى زير كار،كمى آرد بپاشيد)

باز کردن خمیر با وردنه
باز کردن خمیر با وردنه

بعد لبه هارو رول كنيد و به شكل يه قايق درش بياريد

شکل دهی خمیر خاچاپوری
شکل دهی خمیر خاچاپوری

و بذاريد داخل سينى فر ( از كاغذ روغنى جنس خوب استفاده كنيد يا فويل بذاريد يا خود سينى رو يه كوچولو آردپاشى كنيد)و بعد وسط قايق رو به اندازه ى دلخواهتون تركيب پنيرهارو بريزيد

ریختن پنیر پیتزا
ریختن پنیر پیتزا
مرحله پایانی تهیه خاچاوری

حالا بذاريد داخل فر كه حداقل يك ربع ،داغِ داغ شده(يك كاسه آب هم داخل فر بذاريد) با دماى ١٩٠ درجه به مدت ١٨ تا ٢٠ دقيقه تا لبه هاى قايق رنگ بگيره، بعد از فر خارج كنيد، روى پنيرها يك تخم مرغ بشكونيد و دوباره بذاريد توو فر به مدت ٤ تا ٦ دقيقه تا سفيده ى تخم مرغ ها بپزن. بعد كه از فر خارج كرديد همونطور داغ داغ روى لبه هاى خاچاپورى ها كره بماليد و روى تخم مرغ هم كمى كره بذاريد. البته مى تونيد كره هم نذاريد. چون خودشون به اين صورت سرو مى كنن منم انجام دادم.

خاچاپوری غذای سنتی گرجستان
خاچاپوری غذای سنتی گرجستان
جالب است بدانید :

طرفداران اصلی این غذا در کشور گرجستان سالمندان هستند، خاچاپوری به عنوان یکی از غذاهای اصلی این کشور،یکی از معیارهای اصلی برای سنجش گرانی و تورم در شهرهای مختلف گرجستان در نظر میگیرند. این غذای خوشمزه در ارمنستان یک غذای خیابانی محبوب است و در رستوران‌ها و مدارس هم عرضه می‌شود.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه کوفته بلغور

طرز تهیه تپسی کباب ترکیه

طرز تهیه فاصولیه یک غذای ترکیه ای