طرز تهیه شیرینی زبان به همراه خمیر هزار لایه

طرز تهیه شیرینی زبان به همراه خمیر هزار لایه
طرز تهیه شیرینی زبان به همراه خمیر هزار لایه

طرز تهیه شیرینی زبان :یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار ما ایرانی ها شیرینی زبان هست که ما میخوایم در این مطلب به طور کامل به شما نخوه درست کردن شیرینی زبان به همراه خمیر هزار لایه رو آموزش بدیم که در خانه به راحتی میتونید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. در این مطلب اول میخوام آموزش خمیر هزار لایه که در زبان فرانسه میلفوی و به انگلیسی puff pastryگفته میشه رو براتون بزارم .به ظاهر درست کردن این خمیر مشکله ولی اونطور نیست و درست کردنش بسیار هم لذت بخشه فقط یکم وقت و حوصله میخواد.حتما در انتهای مطلب ویدیو آموزشی رو ببینید.با این خمیر شیرینیهایی مثل زبان، ناپلئونی، پاپیونی، نازک رو میتونید درست کنید.

مواد لازم برای خمیر هزار لایه

آرد سفید قنادی ۴۲۰ گرم(معادل ۳و۱/۳پیمانه سرصاف)
کره ۵۰ گرم
نمک ۱/۲قاشق چای خوری
آب یخ ۱پیمانه+۱قاشق غذاخوری

مواد لازم برای وسط خمیر:

بنر گل من و تو

کره رنده شده ۴۰۰گرم(قبل از استفاده درفریزر نگهداری شود)
آرد ۶۵ گرم (معادل۱/۲پیمانه)
نمک ۱/۲قاشق چای خوری
آبلیمو ۴قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر هزار لایه

دوستان تمام مواد اولیه برای تهیه این خمیر باید کاملا سرد باشه و تا قبل از استفاده باید در یخچال نگهداری شوند حتی وردنه و ظرفی که قراره خمیرو داخلش درست کنید. ابتدا آرد رو داخل ظرف گودی بریزید و نمک رو بهش اضافه کنید و سپس شروع به مخلوط کردن کنید مخلوط کنید .حالا کره خرد شده رو از یخچال بیرون بیارید و به آرد اضافه کنید و بانوک انگشتان ورز بدید تا به خورد هم برن.

اضافه کردن مواد

سپس شروع کنید به اضافه کردن آب یخ و با دست ورز بدید تا به شکل خمیر در بیاد روی سطح صاف رو آرد پاشی کنید و خمیر و منتقل کنید روی سطح کارو شروع کنید به ورز دادن خمیر بمدت۱۰دقیقه تا خمیرمون صاف و یکدست شه. اونو بصورت یک چونه گرد در بیاورید و بایک چاقوی تیز وسط خمیر و بشکل + برش بدید(ویدیو رو حتما مشاهده کنید) خمیر و داخل پلاستیک پیچیده و بزارید یخچال بمدت ۳۰دقیقه.

طرز تهیه خمیر هزار لایه
طرز تهیه خمیر هزار لایه

برای تهیه مواد وسط خمیر:

کره رنده شده رو از فریزر بیرون بیارید و داخل یک کاسه سرد بریزید(کره رو دو سه دقیقه قبل استفاده از فریزر خارج کنید که کار باهاش راحت شه) نمک + آبلیمو رو افزوده و با دست مقداری کره رو ورزمیدیم تا منسجم شه سپس آرد سرد رو اضافه و ورز بدید تا کاملا مخلوط شن(این مرحله رو سریع کار کنید).روی سطح کاررو آرد پاشی کرده و کره رو روی آرد قرار بدید، روی کره آرد بپاشید و با نوک انگشتان شروع به منسجم کردن کره کنید.سعی کنید با نوک انگشت کار کنید و کره رو ورز اضافه ندید.

کره رو بشکل یک مربع در بیارید و اونو داخل پلاستیک قرار بدید و داخل یخچال بزارید بمدت ۲۰دقیقه. همونطور که گفتم سرعت عمل داشتن تو این مرحله خیلی مهم هستش چون کره اگه زیاد در معرض محیط قرار بگیره شروع به آب شدن میکنه و این کارتون رو سخت میکنه پس سعی کنید سرعت عملتون بالا باشه.

طرز تهیه خمیر هزار لایه
طرز تهیه خمیر هزار لایه

طرز تهیه شیرینی زبان

حالا نوبت اون رسیده که مراحل تهیه شیرینی زبان رو شروع کنید، بعد از۳۰دقیقه خمیر هزارلا رو از یخچال بیرون بیارید روی سطح کار آرد بپاشید همچنین روی خمیرو آرد بپاشید وردنه رو آغشته به آرد کنید و شروع به باز کردن خمیر کنید سعی کنید خمیر و بصورت بعلاوه (+) باز کنید وسعی کنید وسط خمیر نسبت به گوشه های خمیرضخیم تر بمونه این به این دلیل هستش که ما کره رو میخوایم وسط خمیر بزاریمو نمیخوایم کره از داخل کره بیرون بزنه.

بعد از اینکه خمیرو باز کردید کره رو از یخچال خارج کنید و وسط این خمیر قرار بدید و چهار گوشه خمیرو روی کره برگردونید در صورت داشتن آرد اضافه روی هرگوشه ای که برمیگردونید با یک برس آرد اضافه رو پاک کنید بعد از اینکه لایه های خمیرو روی کره برگردوندید با استفاده از وردنه ابتدا حرکات ضربه ای روی خمیر بزنید تا خمیریکم بازشه و سپس وردنه بکشید و بازکنید(دوستان بازم تاکید میکنم سرعت عمل دردرست کردن خمیرهزارلا خیلی مهمه مواد نباید به دمای اتاق برسن و گرنه کارتون مشکل میشه پس وردنه کشی رو سریع انجام بدید و سعی کنید از همه جهات وردنه بکشید.

مراحل کار با خمیر

بعد از باز کردن خمیر آردهای اضافه رو پاک کنید سمت چپ و راست خمیرو تا بزنید ورویز هم برگردونید اونو به یک سینی آردپاشی شده منتقل کنید و پلاستیک بکشید ،حالا بزارید یخچال بمدت ۲۰دقیقه.دوستان وردنه کشی و تازدن خمیر هزارلا رو باید هر ۲۰دقیقه یکبار بمدت ۴بار انجام بدید یعنی بعد از گذشت ۲۰دقیقه دوباره خمیرو از یخچال دربیارید و با حرکات ضربه ای بازکنید و دوباره تا کنید و دوباره بمدت ۲۰دقیقه تویخچال بزارید این عمل ۴بارتکرار میشه.

مراحل تهیه شیرینی زبان
مراحل تهیه شیرینی زبان
نکات وردنه زدن

نکاتی که برای وردنه زدن و تا کردن خمیر باید درنظر بگیرید این هستش که هرزمان که خمیرو از یخچال درمیارید باید خمیرو بصورت برعکس زمان قبلش تا بزنید و همیشه قسمت باز خمیر که تازده شده به سمت خودتون باشه.اگرخواستید همون موقع باهاش شیرینی درست کنید درغیر این صورت داخل کیسه فریزر بزارید وتو فریزر نگهداری کنید ویک ساعت قبل استفاده از فریزخارج کنید یخش باز شد باوردنه بازکنید و استفاده کنید برای درست کردن شیرینی زبان خمیرو بازکرده دورشو با پیتزابر ببرید تا هوا داخل خمیر نفوذ کنه

مراحل پایانی تهیه شیرینی زبان

حالا با کاتر شیرینی زبان خمیرو به ضخامت ۵الی ۷میل کاترزدم وداخل سینی فر که کاغذ روغنی انداختید کنار هم بچینید.شیرینیها رو خیلی نزدیک بهم بچینید یکی از دلایل کج وکوله شدن شیرینی موقع پخت فاصله بین شیرینی هاست.

حالا شما 2 قاشق غذاخوری عسل رو با یک قاشق غذاخوری  آب داغ و یک قاشق چای خوری زعفران دم کرده و۱ قاشق گلاب مخلوط کرده و روی شیرنی ها میمالیم و سپس بایک چاقوی تیز یک شکاف وسط خمیر ایجاد کنید و روشون کمی شکر و کنجد بپاشید و داخل فر از قبل گرم شده بادمای ۲۰۰درجه سانتی گراد بمدت ۷دقیقه تاوقتی پف میکنند بزارید  وبعد دما رو به ۱۸۰درجه کاهش داده و۲۰دقیقه بزارید بمونه تا روشون طلایی شه.و ازفر که خارج کردید کمی که خنک شدن دوباره بافرچه رومال بزنید ونوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی زبان
طرز تهیه شیرینی زبان

ویدیو طرز تهیه شیرینی زبان به همراه خمیر هزار لایه

مطالب مرتبط :