2 رسپی از طرز تهیه مربای کدو حلوایی (کدو تبل) + ویدیو

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک
طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک یا همون طرز تهیه مربای کدو تنبل : یکی از مرباهای خوشمزه و دوست داشتنی که من خودم خیلی بهش علاقه دارم مربای کدو حلوایی هست که اصالتی تبریزی داره که ما در این مطلب یک آموزش جامع و کامل از نحوه درست کردن این مربای خوشمزه براتون آماده کردیم (با دو رسپی و به همراه ویدیو کامل مراحل تهیه) که امیدوارم درست کنید و در کنار خانواده بخورید و لذت ببرید. و در انتها مدلهای مختلف قالب زنی مربای را مشاهده خواهید کرد.

مربای کدو حلوایی از کجاست؟

مربای کدو حلوایی یا کدو تنبل از مرباهای مجلسی و لذیذ تبریز است و مورد علاقه بسیاری از افراد است تهیه آن راحت و ساده ولی زمانبر است در حالت عادی کدو حلوایی بافت بسیار نرمی دارد و برای شق و رق کردن آن از آب آهک استفاده میشود بحث استفاده از آهک در تهیه مرباها طرفداران و مخالفان زیادی دارد ولی آنچه از دید من مسلم است این است که زیر دندان “خرچ” کردن ( به ترکی خرچلداماخ) این مربا را باهیچ لذت دیگری عوض نمیکنم و رسیدن به این بافت فقط با استفاده از آب آهک امکانپذیر است از خریدن کدوهایی که با کمی فشار دادن نشانه های لهیدگی دارند بپرهیزید کدو هایی انتخاب کنید که پوستی سفت، بدون لک و چروک باشد و وزن آن هم سنگین باشد کدو حلوایی های کوچکتر تردتر و آبدارتر هستند.

مواد لازم برای تهیه مربای کدو حلوایی

کدو حلوایی 1.5 کیلوگرم
شکر2 کیلو
دانه هل نکوبیده1 قاشق مربا خوری
آهک5 قاشق سوپخوری
گلاب۴/۱ پیمانه
جوهر لیمونصف قاشق چایخوری

بنر گل من و تو

طرز تهیه مربای کدو حلوایی مرحله به مرحله

در ابتدا باید آب آهک رو آماده کنیم و سپس بریم سراغ خود مربا

طرز تهیه آب آهک

آهک را در ظرفی بریزید و حدوداً دو لیتر و نیم تا سه لیتر آب سرد روی آن بریزید و کمی هم مخلوط کنید تا آهک در آب تقریباً حل شود. ۲۰تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا مواد آهک ته نشین شود. و آب زلال آن را مصرف کنید و مواد ته نشین شده را دور بریزید.

طرز تهیه مربا کدو حلوایی با آهک

کدو حلوایی را پوست بکنید و به ضخامت نیم سانت قالب بزنید و یا به شکل مربع یا هر شکلی که دوست دارید به قطر نیم سانت خرد کنید. کدوهای قالب زده را درون آب اهک آماده شده بریزید و ۲۴ ساعت در آب آهک بماند.

حالا پس از این مدت کدو حلوایی را از آب آهک خارج کنید و ۴-۵ ساعت در آب سرد بریزید و در طول این مدت ۳ بار آب آن را عوض کنید. اکنون کدو تنبلها را درون قابلمه بزرگی ریخته و رویش آب میریزیم. به طوریکه روی کدوها را بپوشاند، سپس روی حرارت قرار می دهیم کدوها بایستی حدود 5 دقیقه بجوشد تا هم بپزد و هم آهک احتمالی آن برطرف شود. اکنون آن را آبکش می کنیم. آبش را دور میریزیم و کدوها داخل آبکش باقی بماند.

شکر را در قابلمه بریزید و ۵ – ۶ لیوان آب درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد شربت را از صافی رد کنید . کدو را داخل شربت بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و گاهی کف روی مربا را بگیرید . وقتی شربت قوام آمد دانه هل و گلاب و جوهر لیمویی را که قبلاً در یک ق غ آب گرم حل کرده اید را داخل مربا بریزید و بعد از ده دقیقه جوشیدن حرارت را خاموش کنید . این مربا ترد و شکننده و براق و خوشمزه است.

مربای کدو حلوایی با آهک
مربای کدو حلوایی با آهک
قوام آمدن شربت

یعنی موقعی که مربا آماده شد مقداری از شربت آنرا در قاشق بریزید کمی که سرد شد باید به حالت کش از قاشق بریزد. ویا قاشق را داخل شربت مربا کنید و بیرون بیاورید و انگشت خود را داخل قاشق کنید و دوانگشت اشاره و انگشت شصت خود را که آغشته به شربت مربا کرده اید را چند بار به هم بزنید اگر شربت بین دو انگشت شما حالت کش یا مثل نخ شد شربت مربا قوام آمده.

رسپی دوم برای تهیه مربای کدو تنبل

قبل دستور بگم که من میزان شکر، آب و میوه رو برابر میریزم بجز مرباهایی که با میوه های ترش مزه درست میشه که در اون صورت میران شکر بیشتره خواهد شد. مثلا معیارتون هر چیزی که بود (کاسه، سطل، پارچ و…) با همون میوه و شکر و آب رو به میزان مساوی استفاده کنید. کدوی من سفید بود و گوشت این کدو رو ما استفاده نمیکنیم فقط تخمه ش استفاده میشه. از گوشتش فقط برای مربا استفاده میکنیم.

طرز تهیه مربای کدو تنبل

با کدو تنبل نارنجی و زرد هم میتونید درستش کنید هیچ فرقی نمیکنه. کدو رو به برشهای کوچک تقسیم کنید و پوستشو بگیرید و با کاتر دلخواه یا ساده با چاقو برش بزنید سپس دو لیتر آب را با ۳ قاشق غذاخوری آهک بهداشتی (مخصوص مربا که لوازم قنادیها میفروشن) مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه زمان داده و سپس آب زلالش رو جدا کنید و آهک ته نشین شده کف ظرف رو دور بریزید.کدوها رو داخل آب آهک ریخته و ۱۲ساعت لجازه بدین تا بمونه. بعد چندین مرتبه آبشو عوض کنید یعنی هر بار که آب روش میریزید بزارید ۲۰ دقیقه بمونه و بعد دوباره تکرار کنید تا کامل آهک از روی کدوها پاک بشه.

حالا شکر و آب را داخل قابلمه بریزید رو حرارت قرار بدین تا به جوش که اومد و شکر حل شد ۱۵دقیقه بعد کدوهای آبکش شده رو اضافه کنید. درب قابلمه رو نذارید و با حرارت کم اجازه دهید حدود ۲ساعت شایدم بیشتر بسته به حرارت اجاقتون بجوشه.کدوها مثل تصویر باید شفاف بشن و شیره داخلش نفوذ کنه و در نهایت شیره قوام مناسب رو داشته باشه.اگر اواسط کار دیدید شیره غلیظ شده و قوام اومده ولی داخل کدوها هنوز سفیده و پختش کامل نشده ۲لیوان آب جوش بریزید.

مراحل پایانی پخت کدو تنبل

درآخر ۱ قشاق مرباخوری جوهر لیمو یا اگه نداشتید آبلیمو بزنید و از رو اجاق بردارید یک روز بمونه تو محیط آشپزخونه بعد داخل شیشه بریزید.اینکار بخاطر اینه که طی این مدت زمان و بعد سرد شدن مربا ببینید قوام شیره مناسبه؟ اگر خیلی روان و آبکی بود باید دوباره بجوشونید و گرنه کپک میزنه و اگر خیلی کشدار و غلیظ بود کمی آبجوش اضافه کنید. خیلی هم غلیظ برندارید که داخل یخچال مثل سنگ میشه تو کلیپ مشخصه قوامش

طرز تهیه مربای کدو تنبل
طرز تهیه مربای کدو تنبل
ویدیو طرز تهیه مربای کدو تنبل
نکات مهم

👈 قالب من گل مینا بود
👈 میتونید برای خوش عطر شدنش چوب دارچین یا چند دانه هل اضافه کنید
👈 درست کردنش زمانبره ولی میارزه واقعا خوشمزه ست این مربا

تصاویر مربای کدو حلوایی در مدلهای مختلف
تزیین مربای
تزیین مربای
برش کدو حلوایی به شکل قلب
برش کدو حلوایی به شکل قلب
برش ساده
برش ساده
مطالب مرتبط :

طرز تهیه مربای سیب خانگی

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی خوشمزه

طرز تهیه مربای نارنج فوق العاده خوشمزه