طرز تهیه چای دو رنگ مجلسی + ویدیو

طرز تهیه چای دو رنگ مجلسی
طرز تهیه چای دو رنگ مجلسی

چگونه چای دو رنگ درست کنیم؟ چای دو رنگ مجلسی بهترین شیوه سرو چای توی مجالس به حساب میاد تا هنر و سلیقتون رو به مهمون نشون بدین. چای دو رنگ تاریخچش برمیگرده به مراسم خواستگاری و مجالس مهم ولی به مرور زمان کم رنگ شد و فقط در بعضی از خانواده های اصیل این کار انجام میشه.
برای اینکه چای دو رنگ مجلسی به مهموناتون بدین باید کمی صبر و سرعت عمل داشته باشین تا چایی سرد نشه، آرامش داشته باشید تا چایی با آب قند قاطی نشه و زحمتتون به باد نره. در ادامه هم با شکر و هم با قند نحوه درست کردن چای دو رنگ رو گفتم میتونید ویدیو مراحل کار رو هم مشاهده کنید.

چای دو رنگ از کجا اومده؟

تاریخچه چای دورنگ رو اگر میخواهید بدونید باید بگم که این چای قدمتی به اندازه خود چای در ایران داره، یعنی زمانی که کاشف السطنه چای رو وارد ایران کرد مرد ایران با هنر و خلاقیت خودشون شروع به نوشیدن این نوع چای کردند. اولین بار هم مردم گیلان این نوع چای رو درست میکردند.
جالب هست بدونید که این چای بیشتر نماد هنر و ظرافت دختران و زنان ایرانی بوده و نشان از کدبانو بودن آنها داشته و به همین دلیل در مراسم های خواستگاری استفاده میشده ولی بر خلاف مواردی که گفته میشه این چای در مناطقی از ایران از طرف خانواده داماد در مراسم ازدواج آماده میشد.
در زمان های نه چندان قدیم یک سینی چای دو رنگ برای عروس و داماد آورده میشد و طبق رسوم قدیمی پولی به عنوان هدیه برای کسی که این چای را آورده بود باید داده میشد.
میدونید مردم گیاهان برای چه چای دو رنگ رو در مراسم ازدواج رواج داده بودنند؟ آنها بر این باور بودند که زندگی عروس و داما دقیقا مثل قسمت بالای چای سبز و قسمت پایینی آن شیرین خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه چای دو رنگ

مواد لازم رو در ادامه برای تهیه دو فنجان چای دو رنگ گفتم

بنر گل من و تو
مواد اولیهمقدار
چای سیاه دم شدهیک فنجان
آب جوشیدهیک فنجان
قند8 الی 12 عدد (از قند حبه ای استفاده نکنید)
جدول مواد لازم برای تهیه چای دو رنگ

شما میتونید بجای قند از شکر یا نبات هم برای درست کردن چای دو رنگ مجلسی استفاده کنید ولی اصل این چای رو قدیم با قند درست میکردند.

چگونه چای دو رنگ درست کنیم؟
چگونه چای دو رنگ درست کنیم؟

طرز تهیه چای دور نگ مجلسی در خانه

برای تهیه چای دو رنگ استکان کمر باریک هاتون (یا هر لیوانی که توش چای سرو می کنید) رو دربیارید و نصفش رو آب جوش بریزید و داخلش 4-5 حبه قند بیاندازید و یا چند قاشق شکر بریزید و هم بزنید تا شکر و یا قندها داخل آب جوش حل بشن، لگر از قند آب میخواهید استفاده کنید، قند باید زیاد باشه تا چای درون با آب جوش قاطی نشه. سپس چایی رو که دم کرده بودین و چایی خوش رنگی شده بود رو خیلی آروم روی آب قند غلیط بریزید فقط باید این کار رو خیلی آروم انجام بدین. حالا میبینین که آب در پایین و چای در بالا قرار می گیره. به همین سادگی و زیبایی.

مطالب مفید: روش دم کردن چای با عطر و طعم فوق العاده

ویدیو مراحل طرز تهیه چای دورنگ با شکر

برای تهیه این چای در تعداد بالا بهتره که در قابلمه ای آب و قند درست کنید و با ملاقه داخل استکان های کمرباریکتون بریزید و بعد چایی رو آرام بهش اضافه کنید این کار باعث میشه چایی هاتون زیاد سرد نشه و سرعت کارتون هم بالا بره.
فقط چون این چای، هم شیرین و هم خیلی داغ نیست قبل از اینکه برای مهموناتون سرو کنید مطمئن بشید که مهمونها همه چای شیرین و ولرم رو دوست دارند.
ولی دور از همه چی این یک کار هنرمندانه ای هست و امتحان کردنش در خونه برای یکبار هم که شده می ارزه.

چند نکته کوچک

  • اگر جزو افرادی هستید که چای تلخ دوست دارید این چای برای شما مناسب نیست
  • چای دو رنگ بیشتر جنبه تشریفاتی داره و برای روزمره خوب نیست
  • برای افراد دیابتی به هیچ وجه چای دورنگ توصیه نمیشه
  • اگر جزو افرادی هستید که عاشق چای داغ هستید شاید این نوع چای گزینه خوبی برای شما نباشه.

چند مطلب مرتبط :