طرز تهیه کیک اسفنجی فوق العاده+ ویدیو

طرز تهیه کیک اسفنجی
طرز تهیه کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک اسفنجی : کیک خوشمزه و خوش طعم برای تهیه کیک تولد و همچنین پایه تمامی کیک ها کیک اسفنجی هست و میتونید به راحتی اونو درست کنید. این کیک به روش های مختلفی درست میشه که میتونید با دستوری که امروز بهتون آموزش میدیم در خانه این کیک خومشره و نذم رو درست کنید. مواد تشکیل دهنده این کیک تو همه خونه ها پیدا میشه (شکر، تخم مرغ و آرد) البته میتونید این کیک رو به صورت شکلاتی و کاکائویی هم درست کنید که در بخش نکات این موارد رو هم ذکر میکنیم. در آخر هم ویدیو مراحل کار رو قرار دادم که حتما مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی

سایز قالب۲۰سانت وارتفاع ۷سانت
۶عدد تخم مرغ خنک
پودر قند ۳۰۰گرم
آرد سفید قنادی ۲۱۰ گرم
پودر کاکائو ۳۰گرم
نشاسته ذرت ۶۰گرم(نشاسته باعث نرم ولطیف شدن کیک میشه)
بیکینگ پودر۱/۴قاشق چای خوری

نمک ۱/۴قاشق چای خوری

بنر گل من و تو

وانیل ۱قاشق چای خوری

آب جوش نصف پیمانه

طرز تهیه کیک استفنجی مرجله به مرحله

زرده و سفیده رو جدا کنید.سفیده هابا نصف پودر قند باهمزن زده شود درحدی که به قله راست برسه.

زدن سفیده تخم مرغ
زدن سفیده تخم مرغ
نتیجه زدن سفیده تخم مرغ
نتیجه زدن سفیده تخم مرغ

زرده + وانیل + بقیه پودر قند کمی زده شود و آب جوش اضافه وسریع هم بزنید تا زرده پخته نشه بقدری بزنید تاحجیم بشه ورنگش روشن شه.

ترکیب زرده و مواد
ترکیب زرده و مواد

سفیده رو در ۳مرحله به زرده اضافه و با لیسک به خورد هم بدید.آرد + بیکینگ پودر + نمک سه بار الک ودر سه مرحله به مواد اضافه وبالیسک به صورت دورانی به خورد هم بدید.

اضافه کردن سفیده به مواد
اضافه کردن سفیده به مواد

فقط کف قالب و زاویه کف(۱سانت) با روغن مایع چرب بشه(مهمه اینکار باعث میشه لبه کیکتون صاف و یکدست دربیاد) و کاغذ روغنی بیا ندازید.۲/۳قالب رو از مواد پر کنید و چند بار قالب روبه سطح کار بکوبید تاهوای اضافه گرفته شود داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۵درجه بزارید بمدت۴۰الی۵۰ دقیقه باسیخ چوبی چک کنید اگر مواد به سیخ نچسبید آماده ست.

برای خامه فرم گرفته هم من خامه رو از قنادی میگیرم تو خونه همون مقداری که لازم دارم از فریزر خارج میکنم تا یکم شل شه و با همزن حدود هفت دقیقه هم میزنم که فرم بگیره(نشانه فرم گرفتن خامه اینه که جای پره های همزن رو خامه بمونه).

مرحله درست کردن کیک تولد

کیک رو به چهار قسمت تقسیم کردم و روی هرکدوم از لایه ها با برس نسکافه زدم وبعد خامه و گردو خرد شده و موز تا لایه آخر. و طبق تصویر خامه کشی کردم.یه آستر که زدم کیک رو بیست دقیقه تو فریزر گذاشتم و دوباره یک لایه دیگه خامه کشیدم که یکدست بشه.

از صفحه گردون استفاده کنید نتیجه بهتری میگیرید.برای شکلات مایع هم صدوشصت و شش(۱۶۶) گرم شکلات تخته ای مارک کارات رو خرد کردم و داخل قابلمه با بیست وشش گرم(۲۶) روغن مایع مخلوط وروی بخار آب (بن ماری)کردم و روان که شد حتما بزارید خنک شه بعد روی کیک بریزید وگرنه خامه کیک رو آب میکنه.

با پالت روی شکلات بکشید که از طراف کیک بیاد پایین و چکه کنه کمی کیک رو تکون بدیدتاصاف شه.انتهای کیک رو روبان بستم وروش با کرمفیل شکوفه زدم وبا شکلات تزیین کردم .

کیک اسفنجی
کیک اسفنجی

ویدیو طرز تهیه کیک اسفنجی

نکات مهم

این کیک حدودا برای ۱۸نفر کافیه البته بسته به خوراک و تعداد افراد کوچک وبزرگ.

مدت زمان پخت کیک برای دو قالب بطور همزمان کمتر از مدت زمان گفته شده در دستور هست لطفا دقت کنید.
من در دو قالب درست کردم و ۳۵ دقیقه زمان پختش شد.
اگر خواستید مقدار کیک اسفنجی رو کم یا زیاد کنید برحسب تخم مرغ بسنجید مثلا برای هر تخم مرغ ۴۰گرم آرد و۱۰گرم نشاسته ذرت در نظر بگیرید یا با حذف نشاسته۵۰گرم .بقیه موادهم به همان نسبت کم یا زیاد کنید.

برای کیک اسفنجی ساده پودر کاکائو را از دستور حذف و به همان میزان آرد جایگزین کنید. و برای شکلاتی کردن من پودر کاکائو رو با آرد مخلوط کردم وریختم اما بهتره پودرکاکائو را با آب دستور حل کنید وبه زرده اضافه کنید . انشالله که مفید بوده باشه وشما هم تو منزل برای مناسبتها وتولد عزیزانتون درست کنید هر چند به شیکی کیکهای بیرون نباشه ولی خیالتون از بابت تازه بودن مواد راحته و خیلی خیلی هم خوشمزه تره☺️

سعی کنید در طرز تهیه کیک اسفنجی خومشزه و خوش طعم تا آنجایی که میتونید بکینگ پودر رو کم کنید و به جاش تخم مرغ اضافه کنید.
یك نكته بسیار مهم در تهیه كیك اسفنجی نوع آرد توجه کنید که اصلا از آر نانوایی بریا تهیه این کیک استفاده نکنید و حتما از آرد شیرینی پزی استفاده کنید تا کیک خوبی داشته باشید است.
 
مطالب مرتبط: