علت وجود لخته خون در پریود

علت وجود لخته خون در پریود
علت وجود لخته خون در پریود

علت وجود لخته خون در پریود : پریود سنگین با رنگ قرمز و لخته های خونی یکی از مواردیه که حتما باید به پزشک مراجعه کنید! لخته های خونی نشون دهنده عدم تعادل هورمونی و پروژسترون کم و استروژن بالاست. اما دیدن لخته های خون در قاعدگی در چه صورت نگران کنندست؟ پس با من همراه باشید تا این موارد رو مورد بررسی قرار بدیم.

اول از همه اینکه خیالتون رو راحت کنم! دیدن مقداری لخته خون در هر عادت ماهیانه ای طبیعیه! پس نگران نباشید! این لخته ها عمدتا بدلیل ریزش دیواره های رحمه و کاملا نرماله!

چه زمانی لخته خون در پریود خطرناک است؟

مورد بعدی اینکه چیزی که نگران کنندست “لخته های بزرگ خون” هست. منظور از لخته های بزرگ، لخته هایی هستند که حدودا به اندازه چهار انگشت خودتون کنار هم باشند! لخته های کوچکتری که گهگاه مشاهده میشن، مشکلی ایجاد نمی کنند!

بنر گل من و تو

لخته های خونی متوسط (و نه کوچیک) زمانی نگران کننده محسوب می شن که همراه با حجم بالای خونریزی در این دوران باشن و یا احیانا پریودهاتون نامنظم باشند! حجم خونی که یک خانم در عادت ماهیانه ش از دست میده بین 30 تا 80 سی سی هست. این اعداد نشون میده که پریودهای نفرات مختلف با هم فرق داره! البته بیشتر از این مقدار، عادت ماهیانه سنگین محسوب میشه و باید به پزشک زنان مراجعه کنین! و مورد خیلی مهم لکه بینی بعد از پریوده. اگر احیانا بعد از عادت ماهیانه تون لکه یا از اون بدتر لخته ای دیدید، قضیه رو جدی بگیرید و حتما به متخصص مراجعه کنین!🌹

علت وجود لخته خون در پریود

اگر وجود لخته خون در زمان پریود به نحوی باشد که در بالا آن را خطرناک اعلام کردیم میتونه عوامل مختلفی باشه که در ادامه به بررسی اونها می پردازیم.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از مشکلاتی که در بین خانم ها برای به هم ریختن تعادل هورمونی و پروژستون میتونه اتفاق بیوفته سندروم تخمدان پلی کیستیک هست که این مشکل باعث میشه تا خون سنگین شده و یک خونریزی غیر عادی در شخص رخ بده و همچنین این خونریزی به صورت لخته دفع بشه.

پولیپ رحم یا فیبروئید

در این مشکل وقتی انسداد رحم رخ دهد انقیاض آن توقف پیدا میکند و باعث کاهش سرعت خارج شدن خون از رحم میشود و همین کم شدن سرعت باعث به وجود آمدن لخته در خون خواهد شد.

آندومتریوز

آندومتریوز یکی از دردناکترین مشکلاتی است که برای خانم ها میتواند رخ دهد، زمانی استفاق می افتد که لایه داخلی رحم (اندومتریوم ) بیرون از بخش داخلی رحم رشد کند. این غشای مخاطی مانند اندومتریوم غشای مخاطی رفتار و شروع به خونریزی و دفع لخته های خون بزرگ در دوره عادت ماهانه می کند.

نشانه هایی که دارد :

– درد و گرفتگی در لگن یا پایین کمر
– دوره‌های قاعدگی خیلی شدید یا منوراژی
– دوره‌های قاعدگی دردناک یا دیسمنوره
– ناراحتی یا درد در زمان رابطه جنسی
– مشکلات باروری

آندومتریوز و لخته خون در پریود
آندومتریوز و لخته خون در پریود

وجود فیبرم رحمی

فیبرم رحمی یک غده است که درون فضای خالی رحم خانم ها و یاد دیاره رحم رشد کرده و باعث بروز مشکلاتی در خانم ها می وشد که در مطلبی جداگانه مورد بررسی قرار داده ایم.

آدنومیوز

در افرادی که به آدنومیوز مبتلا هستند، پوشش‌های رحمی خارج از دیواره‌ی عضلانی رحم رشد خواهد کرد. که این مشکل باعث به وجود آمدن پوشش های اندومتری و دیواره‌ی رحم، ضخیم‌تر شوند، که می‌تواند به خونریزی شدیدتر در قاعدگی ختم شود. که همین خونریزی شدید باعث به وجود آمدن لخته‌های خون در دوران قاعدگی میشود.

کمبود مواد معدنی و مواد فعال بیولوژیکی

کمبود مواد معدنی و مواد بیولوژیکی مانند ویتامین های ث، پتاسیم و کا نیز باعث لخته شدن خون می شود. اگر مقدار آمینو اسید زیاد باشد لخته خون تشکیل می شود حتی اگر فاکتور لخته شدن خون کم باشد .

نداشتن تعادل هورمونی

همانطور که ابتدای مطلب ذکر شد مشکلات هورمنی میتونه از دلایل اصلی وجود لخته خون در پریود می باشد که تعادل هورمونی در بدن برای داشتن یک رحم سالم امری ضروری می باشد. اگر سطوح هورمون‌های خاص نامتوازن شود، مسائل زیادی، از جمله قاعدگی سنگین یا لخته شدن خون رخ خواهد داد.

نداشتن تعادل هورمونی
نداشتن تعادل هورمونی
سایر موارد علت وجود لخته خون در پریود

علاوه بر موارد ذکر شده بالا میتوان به سقط جنین، بزرگ شدن رحم که این مشکل میتواند پس از چند بارداری اتفاق بیوفد، اختلالات خونریزی، کمبود آهن برای سایر علت ها اشاره کنیم.

برخی اقدامات اولیه

اگر لخته شدن خون در زمان پریود برای شما هم اتفاق افتاده حتما در صورت داشتن نشانه های بالا به دکتر مراجعه کنید و همچنین از مصرف آسپرین اجتناب کنید، که ممکن است خونریزی را تشدید کند و همچنین با رعایت رژیم غذایی سالم که شامل مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن است آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و فعالیت های فیزیکی و ورزش را فراموش نکنید.

دکتر متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان)

مطالب مرتبط :

فیبروم رحمی چطور بوجود میاد؟

راههای درمان فیبروم رحمی

چرا باید پریود در دوران بارداری را جدی بگیریم؟