عوارض زایمان طبیعی

عوارض زایمان طبیعی
عوارض زایمان طبیعی

خب امروز میخوایم در مورد عوارض زایمان طبیعی باهاتون صحبت کنیم. تا امروز همیشه شنیدیم که گفتم زایمان طبیعی خیلی فواید داره امروز هم نمیخوایم فواید و نکات مثبت زایمان طبیعی رو زیر سوال ببریم فقط میخوایم نگاهی هم به عوارض زایمان طبیعی داشته باشیم.

مهمترین فایده زایمان طبیعی

اول از همه این رو بگم که مهمترین فایده زایمان طبیعی اینه که نوزاد دقیقا سر وقت به دنیا میاد. زمانی که از لحاظ بیولوژیکی آمادست و میشه گفت اگر زایمان طبیعی به صورت درست و اصولی انجام بشه هم مادر و هم فرزند از همین تولد به موقع بهره مند میشن. دیگه اینکه درسته که زایمان طبیعی درد بیشتری نسبت به زایمان سزارین داره اما همه دردها و سختی هاش بعد از حداکثر دو سه روز یا شایدم خیلی زودتر رفع و فراموش میشه.

یه سری مواردی هست که مثلا میگن نوزاد در طبیعی باهوش تر میشه یا بهتر با مادر ارتباط برقرار میکنه که اینها پشتوانه علمی نداره. بیشتر تجربه افراده از محیط اطراف هست و در هیچ مقاله علمی یا تحقیقی چنین نتیجه گیریهایی گرفته نشده!

بنر گل من و تو

معایب زایمان طبیعی

اما معایب زایمان طبیعی مشکلاتیه که حین زایمان پیش میاد. خیلی تیتروار میگم و وارد جزئیات نمیشم چون بحث طولانی میشه:
– بیرون نیومدن بچه و احتمال خفگی (که بعضی وقتها مجبور میشیم با وکیوم خارجش کنیم)
– گیر کردن دست و شانه نوزاد در رحم
– مشکلات احتمالی برای جمجمه و سر و گردن نوزاد هنگام زایمان
– مشکلات افتادگی رحم مادر بعد از زایمان
– مشکلات جنسی بعضی از مادرها و از بین رفتن حس های جنسی شون بعد از زایمانهای طبیعی
– مشکلات برخی مادرها بعد از زایمان در کنترل ادرار و مدفوع و یا مشکل همورئید
– تغییر شکل واژن (معمولا در زایمانهای دوم و سوم)
– برشهای بخش پرینه (بافت نازک بین واژن و مقعد) که باعث بخیه خوردن میشه.

چگونه زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

زایمان طبیعی
زایمان طبیعی

راستش رو بخواهید حین زایمان طبیعی انقدر خطرات برای نوزاد بالاست که خطرات و عوارضی که آخر کار برای مادر گفتم اصلا مطرح نیست و هیچ کس اون وسط که زایمان خورده به مشکل، به برش زدن واژن و مشکلات بعدیش اهمیتی نمیده.

خیلی وقتها تیم پزشکی فقط تلاش می کنن نوزاد رو نجات بدن!
چرا که شرایط واقعا تو موارد زیادی غیرقابل پیش بینی میشه و استرس کار شدیدا میره بالا.

با تمام اینها زایمان طبیعی اگر خوب انجام شه و مادر و تیم پزشکی آماده باشن و مشکل خاصی پیش نیاد،خیلی خوب و ایده آله. منظورم از آماده بودن مادر اینه که مادر باید حتما ورزش های دوران بارداری رو انجام داده باشه. با دم و بازدم های زایمان و “مهارتهای زایمان طبیعی” آشنا باشه.

در کنارتون توصیه می کنم حتما حتما یه مامای همراه داشته باشین که کمکتون کنه و به کارش اطمینان داشته باشین. و یه مورد دیگه اینکه از لحاظ آناتومی بدن هم خودتون بهتره آناتومی خوبی داشته باشین تا در زایمان طبیعی به مشکل نخورید.

مبیع: دکتر متین ذاکرین