عوامل موثر در جلوگیری از سرمازدگی گیاه

جلوگیری از سرمازدگی گیاه-گل من و تو

باید گیاهی رو برای کاشتن در فضای باز انتخاب کنیم که با اقلیم محل زندگیمون سازگار باشه و گیاهانی که به اصطلاح بهشون سر سخت گفته میشه انتخاب کنیم یا گیاهانی که حساس تر به سرما هستند رو در جایی قرار بدیم که مستقیم در معرض باد و سرما نباشن، مثلا زیر گلدان های بزرگتر یا در پناه یک دیوار باشن، این گیاهان باید در جایی قرار بگیرند که در معرض افتاب بعد از ظهر باشن. چون آفتاب صبح موجب گرم شدن سریع سلول های گیاهی میشه که از شب قبل هنوز سرد هستند و ممکنه به دیواره ی گیاه آسیب برسونه.

گیاهان قوی نسبت به گیاهان ضعیف در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند پس در انتهای فصل رشد که اواخر تابستانه از دادن کودهای نیتراته خودداری کنید. این کودها باعث ایجاد ساقه های جدید که نازک و حساس تر نسبت به ساقه های قدیمی هستن میشه و احتمال آسیب دیدگیشونم بیشتره. در فصل پاییز و زمستان اگه گیاه به کود احتیاج داشت از کودهای پتاسه استفاده کنید که باعث افزایش مقاومت گیاه میشن

استفاده از پوشش برای حفاظت گیاه از سرمازدگی:

پوشش های گوناگونی برای جلوگیری از سرما و یخ زدگی گیاه وجود داره چند نکته رو باید در مورد همشون دونست و رعایت کرد:
باید پوشش رو قبل از تاریک شدن هوا بر روی گیاه قرار بدیم و بهتره اگه در روز شرایط دمایی مساعد بود یا هوا آفتابی بود پوشش رو برداریم.
البته بستگی به حساسیت گیاهمون به سرما و درجه ی هوا هم داره.
هرچقدر پوششمون کلفت تر باشه، تبادل هوایی کمتر صورت میگیره و در روزهای افتابی احتمال اسیب به گیاه بالامیره و باید کنار زده بشه تا هم گیاه آسیب نبینه هم خاک مقداری از گرمارو جذب کنه.

بنر گل من و تو

نکته ی دیگه اینه که اگه پوشش سنگین باشه ممکنه به ساقه ها صدمه بزنه و قبل از گذاشتن پوشش باید برای گیاه چارچوبی در نظر بگیریم که چند سانت از گیاه بلندتر باشه و پوشش روی اون قرار بگیره.

جنس مناسب پوشش

جنس پوششمون هم بسته به مدت زمانی که قراره بر روی گیاه قرار بگیره باید انتخاب بشه، به طور مثال اگه زمان کوتاهی مد نظرمونه میتونیم از پوشش هایی با طول عمر کمتر استفاده کنیم اما اگه برای مدت زمان طولانی میخوایم ازش استفاده کنیم باید پوششی باشه که خیس نشه و رطوبت رو در خودش نگه نداره چون پوشش خیس میتونه باعث سردترشدن محیط اطراف گیاه بشه.
پس یا باید پوشش ضد اب انتخاب کنیم یا به صورت دولایه استفاده کنیم مثلا اول دورشو با گونی بپوشونیم و بعد روش پلاستیک قرار بدیم.
نکته ی دیگه هم اینه که دقت کنیم پوششمون منفذ و سوراخی نداشته باشه که باعث تبادل دما نشه.

انواع پوشش ها:

گل من و تو - دکوراسیون خانه

روزنامه:

یکی از مواردیه که میتونه در مواقع ضروری مثل پاییز که کاهش ناگهانی دمارو داریم و وسیله ی دیگه ای رو در دسترس نداریم ازش استفاده کنیم و چند لایه روزنامه رو روی گیاه قرار بدیم و کناره هاشو با چندتا قلوه سنگ روی زمین نگه داریم. البته این روش برای گیاهان کوتاه قامت کاربرد داره.
سبد های چوبی یا پلاستیکی: یکی دیگر از مواردیه که اگه با افت ناگهانی مواجه شدید میتونید روی گیاه قرار بدید(البته باید ارتفاع سبد بیشتر از گیاه باشه) و برای محافظت بیشتر روی سبد رو با پلاستیک بپوشونید. در طول روز هم سبد رو بردارید تا گیاه از نور و هوا برخوردار بشه و قبل از تاریک شدن باز سبدو روی گیاه بذارید.

پوشش های پلاستیکی:

اصولا پلاستیک به دلیل عدم امکان تهویه هوا وسیله ی مناسبی برای پوشش گیاهان نیست چون باعث میشه رطوبتی که در زیر پوشش جمع شده به شکل شبنم بر روی سطح برگ ها قرار بگیره و با افت بیشتر دما این رطوبت باعث سرمازدگی سطح برگ بشه.
بنابراین اگه چاره ی دیگه ای جز پلاستیک ندارید صبح روز بعد پلاستیک رو از روی گیاه بر دارید تا رطوبت جمع شده خارج بشه.
همچنین توجه داشته باشید که نوع سفیدش بهتر از انواع مشکیه و پلاستیک نباید با گیاه در تماس باشه.

پارچه:

از پارچه هایی با جنس های مختلف میتونید استفاده کنید و برای پارچه هایی که وزن دارند باید ابتدا یک فریم درست کنید و بعد پارچه رو روش قرار بدید.
حتی از یک ملحفه ی کهنه هم میتونید برای محافظت از گیاهتون استفاده کنید. برای جلوگیری از خیس شدن میتونید روی پارچه رو با پلاستیک بپوشونید یا از کاور های مخصوص لباس که آب رو از خودشون عبور نمیدن استفاده کنید. اگر گیاهتون شاخ و بال زیادی داره برای جلوگیری از آسیب دیدگی شاخه هارو بهم ببندید بعد پوشش رو قرار بدید.