فواید ورمی کمپوست

فواید ورمی کمپوست

شاید خیلی جاها بشنوید که فواید ورمی کمپوست خیلی زیاده، تصمیم گرفتیم در این مطلب از ویژگی های و فواید استفاده از ورمی کمپوست در نگهداری گل و گیاه براتون بنویسم لازم به ذکر هست که ورمی کمپوست یکی از غنی ترین کودهای دنیا می باشد، هنگامی که غذا در دستگاه گوارش کرم حرکت میکند، مواد شیمیایی در بدن او ترشح میشود که مواد آلی را به مواد مغذی تبدیل می نماید. این مواد شیمیایی همراه مواد دفعی از بدن کرم دفع میشوند و در فرایند ورمی کمپوست شدن دخالت میکنند که باعث بهبود بافت، ساختار و هوا دهی خاک میشود.

تعریف ورمی کمپوست

ورمی‌کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی EiseniaFoetidaمی‌باشد این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه‌ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی‌ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا می‌باشد. کاربرد ورمی‌کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر بسزایی دارد. این کود اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز می‌باشد.

ورمی‌کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگه‌داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌نماید. ورمی‌کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آن‌ها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد (این نکته از نظر حاصل‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است.

بنر گل من و تو

برای آشنایی بیشتر با ورمی کمپوست این مطلب رو بخونید.

آشنایی با ورمی کمپوست

ورمی‌کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی و منگنز نیز می‌باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامینB12و اکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می‌آورند. معمولاً نسبت کربن به ازت(C/N) ورمی کمپوست ۱۵ تا ۲۰ بوده و طول دانه‌های خشک آن بین ۱ تا ۵ میلی‌متر متغیر است. هوموس آن نیز ۲۰ درصد وزن خشک می‌باشد.

به طور خلاصه ورمی کمپوست نوعی کود سبز است که از مواد زاید آلی به کمک ارگانیسم‌های مفید تهیه می‌شود که دارای عناصر مغذی لازم و کافی برای تولید محصول مناسب و سالم است.

ویژگی های ورمی کمپوست

ورمی کمپوستی که دارای رنگ تیره باشد نشانه آماده و رسیده بودن و اگر میحواهید تست کنید بین دو انگشت خود نگه دارید اگر به حالت صابونی و لغزنده بوده یعنی رطوبت قابل قبولی داره.

همه ورمی ها بی بون نیستن و گاهی مرطوب بودن باعث ایجاد بوی خفیف و شبیه بوی خاک داره.

مزایا و فواید ورمی کمپوست

یکی از ویژگی های بسیار خوب و منحصر به فرد ورمی مغذی قرار دادن مواد مغذی بلافاصله برای گیاه می باشد. در ضمن از ورمی استفاده به عنوان مالچ و یا ترکیب کردن با خاک عنوان کرد و حتی شما میتونید در آب گرم مخلوط کنید و به عنوان کمپوست کود مایع از آن استفاده کنید.

ورمی کمپوست

باعث بیشتر شدن رشد گیاهان و محصول میشود

یکی از فعالیت هایی که امروزه کشاورزان به دنبال آن هستند تولید محصولا ارگانیک می باشد که منظور از این نوع محصولات استفاده از کودهای غیر شیمایی و کلا مواد شیمیایی در فرایند تولید محصولات است. از مزیت های ورمی کمپوست میتوان به این ویژگی اشاره کرد که در تولید محصولات ارگانیک روی ورمی میتوان حساب کرد.

در آزمایشات اخیر که روی گوجه فرنگی، فلفل و توت فرنگی انجام شد مشخص شد که آن دسته از گیاهانی که از کود ورمی کمپوست آلی استفاده شده بود محصول بیشتری در مقایشه با گیاهانی که از کود شیمیایی در پرورش آنها استفاده شده بود داشته اند و همچنین این آزمایش نشان داد که کود چای ورمی کمپوست در رشد گیاهان و افزایش محصول حدود 50 درصد تاثیر مثبت گذاشته است.

غتی کردن هاک

از دیگر مزیت های ورمی کمپوست که در ابتدای مطلب نیز اشاره شده غنی تر کرن خاک می باشد، تحقیقات متعدد نشان داده که کرم های خاکی مواد مغذی موجد را 5 تا 11 درصد افزایش میدهند این مواد عبارت اند از: نیتروژن، فسفر، پتاسیم درسته همان مواد مغذی اصلی گیاهان(برای مطالعه مواد مغذی به این لینک مراجعه کنید).

ورمی کمپوست به عنوان یک کود آلی جایگزین خوبی برای کود شیمیایی و سنتزی در خاک گلدانی غنی برای نشاء سبزیجات است. بر اساس گزارش دانشگاه کالیفرنیا، ورمی کمپوست به عنوان اصلاح کننده خاک بر کمپوست معمولی ارجحیت دارد چون توانایی بهبود ساختار خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب در آن بیشتر است.

مزیت ورمی کمپوست

ورمی کمپوست بیماریهای گیاهی را کاهش میدهد

مرگ گیاهچه یکی از بیماری های رایج در گیاهان است که یک نوع بیماری عفونی میباشدف این بیماری از بذرها منتقا میشود، در این بیماری بذرها قبل از جوانه زدن و سبز شدن موفق کمی بعد از سبز شدن از سطح خاک پژمرده میشوند و در اثر ضایعات عفونی می میرند. در روشهای مرسوم کنترل بیماریهای گیاهی از مواد شیمیایی برای پیش درمان بذرها استفاده میشود. در پروژه تحقیقاتی دانشگاه کورنل در سال 2010 ، بر روی نشاء های خیار بررسی انجام شد و پس از استفاده از ورمی کمپوست فعال به جای پیش درمان بذرها با مواد شیمیایی بیماری، مرگ گیاهچه حاصل از پیتیوم با موفقیت سرکوب شد.

پس میتوانیم با استفاده از ورمی کمپوست در تولید محصولاتی با کیفیت بالا و ارگانیک و همچنین استفاده کمتر از مواد شیمایی که برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشد قدم مثبتی بردارم و به فکر سلامتی خود و خانواده خود باشیم.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: