مشکلات اسپاتی فیلوم و زرد شدن برگ

مشکلات اسپاتی فیلوم و زرد شدن برگ
مشکلات اسپاتی فیلوم و زرد شدن برگ

مشکلات اسپاتی فیلوم: خیلی از کاربران و دوستان در خصوص برخی از مشکلات اسپاتی فیلوم از ما سوال میپرسن که عمده مشکل زرد شدن برگ اسپاتی فیلیوم هست ما هم در این مطلب قصد داریم که به بررسی مشکلات اسپاتی فیلوم بپردازیم. در ضمن شما میتونید برای نگهداری این گیاه مطلب اسپاتی فیلوم رو مطالعه کنید. پس با ما در ادامه همراه باشید.

خلاصه مواد نگهداری اسپاتی فیلوم

برای کسانی که مطلب اسپاتی فیلوم رو مطالعه نکردن باید بگم که آفتاب به صورت مستقیم اصلا نباید بهش بخوره و مکانش باید نور غیر مستقیم و نزدیک پنجره باشه. در ضمن گرما و خشکی هوای بیرون هم مضره براش توجه داشته باشید اگر می‌خواهید گیاهتون از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشه، درجه حرارت محیط نگهداری اون نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد کمتر باشه و سعی کنید دمای 24 درجه رو برای اونها فراهم کنید.در ضمن اختلاف دمای شب و روز نباید بیشتر از 4-5 درجه باشه.

برگها حالت افتاده و بیحال پیدا کردند و برگهای پایینی زرد میشن

زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم مخصوصا برگ های پایینی نشانه این هست که آبیاری بسیار زیاده بود و یا گلدان دارای زهکشی مناسبی نیست پس حتما بین دو آبیاری اجازه بدین خاک تا عمق 3 الی 4 سانتی متر خشک بشه و سپس آبیاری کنید و همچنین طهکشی گلدان رو بررسی کنید و از سوراخ بودن کف گلدان اطمینان حاصل کنید و همچنین حتما توجه داشته باشید که بعد از آبیاری آب اضافی باید از زیر گلدان خارج بشه و سپس آب خارج شده را از زیر گلدانی تخلیه کنید.

بنر گل من و تو

برای بیحالی هم خاک گلدان رو بررسی کنید ببینید که آیا کرم در گلدان وجود دارد یا نه اگر کرم وجود داشت میتونید گلدان رو به مدت نیم روز درون تشت پر آب قرار بدید که کرم از گلدان خارج بشه و سپس گلدان را در مکانی قرار دهید که تا گلدان خشک شود و هم میتونید ازسموم سوين يا ليندين ( و تاول پودري) به نسبت يک قاشق مرباخوري در يک ليتر آب استفاده کنید. اين آب بايد به عنوان آب آبياري روي سطح خاک استفاده شود.یک قاشق چای خوری مانکوزب رو هم در همین محلول به خاطر احتمال بیماری قارچی ریشه حل کنید و به گیاه بدین.

سوختگی نوک برگ اسپاتی فیلوم
سوختگی نوک برگ اسپاتی فیلوم

سوختگی نوک برگ اسپاتی فیلوم

اگر سوختگی نوک برگ اسپاتی فیلوم بعد از جابجایی از گلخانه به منزل اتفاق افتاده باشه علتش همون تنش سرما و گرما هوا هست در نتیجه برگهای آسیب دیده رو از گیاه جدا کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که گیاه تازه خریداری شده رو به خانه میارید و یا گلدونش رو جابجا یا تعویض میکنید با توجه به تغییرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی(مانند ریزش برگ و گل،توقف رشد و گلدهی، زردی برگها و…) براش پیش خواهد اومد که به مرور و با فراهم کردن شرایط ایده ال گیاه این مشکلات برطرف شده و گیاه به حالت عادی خودش بر میگرده.

خشکی نوک برگ اسپاتی فیلوم

خشکي نوک برگ اسپاتی فیلوم میتونه علت های زیادی داشته باشه که از عمده این مشکلات میتونیم به : گرما و نور زياد، رطوبت کم و خشکي محيط، آبياري کم و نامناسب اشاره کنیم. پس بهتره تمامی این موارد رو بر روی گیاه خودتون بررسی کنید و اگر چنین مشکلی داشته اون رو رفع کنید.

ولی توجه کنید که چند نکته برای حل این مشکلات وجود داره

1- برای تامین رطوبت از اسپری کردن آب بر روی برگ های این گیاه به هیچ وجه قافل نشید ولی توجه داشته باشید که برای این کار از آب تصفیه شده یا آبی که 24 ساعت در دمای اتاق مانده استفاده کنید. و یا زیر گلدانی را پر از سنگ ریزه کرد به نحوی که آب که از گلدان خارج میشه با کف گلدان تماس نداشته باشه.

2- اگر آب خیلی سریع از زیر گلدان شما خارج میشه این نشون دهنده سبک بودن خاک گلدان شماست پس سعی کنید آبیاری گیاه رو خیلی کند انجام بدین تا ریشه گیاهاتون خوب مرطوب بشه

3- اگر گرما و نور زیاد باعث این مشکل شده گیاه را به مکانی با نور غیر مستقیم و خنک منتقل کنید.

برگهای جدید ریز و برگهای قدیمی زرد میشود

این مشکل نشان دهنده این است که گیاه شما از کمبود مواد مغذی و غذایی رنج نیبره و در این حال باید گیاه رو با کودهای مناسب تغذیه کنید پس هر ماه یکبار با کود کامل و یا کود 20-20-20 آن را تغذیه کنید.کود را در آب محلول کنید و موقع آبیاری به گیاه بدین.

سیاه شدن و خشک شدن برگ اسپاتی فیلوم

موار خیلی زیادی علت سياه و يا خشک شدن برگ های این گیاه خواهند شد که میتوان توان به : قرار گرفتن گياه در نزديکي منبع گرمايي و يا سرمايي و يا محيط آشپزخانه ،نور زياد و مستقيم و يا گرم و خشک بودن محيط نگهداري ،زياده روي در مصرف کود و يا بر عکس کمبود مواد غذايي ،وجود آفت در خاک ،آبياري زياد و نامناسب بودن زهکش ،تجمع املاح در خاک ،بيماري و …سعي کنيد گلدان را در مکاني با نور غير مستقيم و تهويه کافي قرار دهيد ،برگ هاي خشک و بيمار را جدا کنيد و دور بريزيد،خاک را از نظر وجود آفت بررسي کنيد ،از تجمع آب در زير گلداني خودداري کنيد.

شرايط نوري و دمايي مناسب براي گياه را فراهم کنيد ،آبياري را به موقع انجام دهيد (خاک نبايد خيلي خشک و يا خيس باشد ) محيط خيس و آبياري بيش از اندازه باعث سوختن و سياه شدن برگ ها مي شود، مقداري آب استفاده کنيد که بعد از آبياري حتما از منافذ زيرين گلدان آب بيرون بيايد، نگذاريد در زيرگلداني گياه آب براي مدت طولاني جمع شود و سعي کنيد از آب بدون املاح براي آبياري استفاده کنيد .جهت تقويت گياه از کودهاي کامل با فرمول ملايم همانند 10-10-10 هر ماه يک مرتبه و يا فرمول 20-20-20 هر دو ماه يک مرتبه استفاده کنيد. در هر مرتبه کود دهي غلظت کود را نصف آنچه که کارخانه سازنده توصيه کرده است، براي اين گياه بکار ببرید.

قهوه ای شدن گلهای اسپاتی فیلوم

قهوه ای شدن گلهای اسپاتی فیلوم
قهوه ای شدن گلهای اسپاتی فیلوم

قهوه ای شدن گلهای اسپاتی فیلوم یعنی بذر های شما آماده می باشد و بعد از قهوه‌ای شدن گلها و پوشش بذر، پوشش بذر‌ها را باید با چاقویی تیز شکافت و بذر‌ها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی بکارید و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی اون قرار بدین و دمای محیط را حدود ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید البته باید این رو هم اضافه کنم که وجود نور جوانه زنی بذر‌ها را تسریع میکنه پس ظرف محتوی جوانه‌ها را در محیطی روشن، اما به دور از نور آفتاب قرار بدین. افزایش رطوبت نسبی محیط و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذر‌ها به جوانه زنی آنان کمک میکنه اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز شاهد جوانه زنی بذر‌ها خواهید بود.