مشکلات گل شب تاب یا گینورا

مشکلات گل شب تاب یا گینورا
مشکلات گل شب تاب یا گینورا

مشکلات گل شب تاب : گینورا یا گل شب تاب گیاهای زیبا هست که به خاطر برگ های منحصر به فر خود علاقه مندان بسیار زیادی رو به خودش جلب کرده ولی برای نگهداری این گیاه شرایط محیطی ایده آلی وجود دارد که با فراهم کردن آن میتوانید گیاهی زیبا و بدون مشکل پرورش دهید ولی برخی مشکلات سراغ این گیاه میاد که برخی از روی اشتباه ما و برخی بر اثر عوامل محیطی می باشد که ما در این مطلب به بررسی و حل این مشکلات می پردازیم.

برای آشنایی با شرایط نگهداری گل شب تاب یا گینوار به این لینک مراجعه کنید.

دراز شدن ساقع گینورا

کاربری این سوال را مطرح کرده بودند که : یک سال هستش که گل شب تاب دارم. توی این یک سال فقط یک شاخه بوده و مثل رونده بالا رفته بود و در اواخر تابستان امسال برگ های پایین شروع کرد به سیاه خشک شدن و ریختن تا اینکه آوردمش خونه و شروع به رشد دوباره از جای برگهای ریخته کرده تا اینکه دوباره گیاه شروع به بیحال شدن کرد و سپس برگها شروع به خشک شدن کردن. حتی جوانه ها. گیاه خیلی بیحال هستش و داره میمیره لطفا راهنمایی کنید.

بنر گل من و تو
دراز شدن ساقه

دراز شدن ساقه گیاه گینورا به علت کم بودن نور و همچنین آبیاری زیاد می باشد. برای رفع این مشکل باید گیاه خودتون ر به محیطی پر نور با آفتاب ملایم و همچنین فیلتر شده منتقل کنید که این محیط میتونه آفتاب پشت پرده باشه. محیط با نور زیاد و غیر مستقیم میتونه پشت پنجره با فاصله 50 الی 60 سانتی متری باشه و همچنین فاصله بین دو آبیاری این گیاه بسته به شرایط محیطی و دمای آن قابل تغییر می باشد، در فصل پاییز و زمستان بدلیل ورود به دوره رکود و کم شدن شدت تبخیر و تعرق به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز ایام دیگر سال آبیاری را کاهش دهید.

برای مشخص کردن زمان آبیاری مناسب گیاه باید سطح خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

هر از چندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی و خروج آب اضافی از گلدان مطمئن شوید. از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید و یا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است .

قارچ های سطح خاک شب تاب

از دلایل ایجاد قارچ گیاه شب تاب غبار پاشی برگها و رطوبت بیش از حد محیط گیاه می باشد و اگر از پوشش سلفون استفاده کنید این شرایط را تشدید می کند. برای حل این مشکل 1 سی سی از قاچ کش بنومیل یا کاراتان و یا سولفور را در یک لیتر آب حل کنید و آن را به صورت اسپری روی نقاط مختلف گیاه اسپری کنید  اگر مشکل حل شد که بسیار عالی و اگر باز هم عوامل قارچی بر روی گیاه و خاک گلدان مشاهده کردید 7 روز بعد مجددا سمپاشی را تکرار کنید. دقت کنید که باید سم پاشی را در دمای خنک و در حد امکان هنگام عصر انجام دهید.

پژمرده شدن برگ ها

اگر عکس را مشاهده کنید در این گیاه میتونه جابجایی و مصرف زیاد مواد شیمایی باعث پژمرده شدن برگ ها خواهد شد. همانطور که گفته شده برای نگهداری گیاهان باید شرایط محیزی و ایده آل آنها را فراهم کنید که شما با مراجعه به مطلب معرفی گل شب تا میتونید از این شرایط مطلع شوید و پس از قرار دادن گیاه در محل مناسب از جابجایی گینورا جدا خودداری کنید و سعی کنید که شرایط نگهداری ثابت را برای گیاه فراهم کنید و سعی کنید برگ گیاه را با اسپری آب مرطوب نگه دارید. و همچنین دقت کنید که در مواقعی که گیاه شما دچار بیماری شده و آن را سم پاشی میکنید سعی کنید در مصرف سم زیاده روی نکنید.

پژمرده شدن برگ ها
پژمرده شدن برگ ها

حشرات بسیار ریز سفید رنگی برگ

ابتدا گیاهتان را با محلول رقیق آب ولرم و صابون (یا چند قطره مایع ظرفشویی) و یا حشره کش های خانگی سمپاشی کنید و اگر مشکل رفع نشد از سم های حشره کش استفاده کنید.

برگهای پایینی آن زرد و در نهایت خشک می شود

ریزش برگ های پایینی پیر یک امر عادی می باشد (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده می ریزند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند احتمال افراط در آبیاری و برعکس آبیاری کم گیاه دلیل این مشکل خواهد بود مشکل را بررسی کنید و با توجه به دلیل به وجود آمدن آن را رفع کنید.

گلدان مناسب قلمه شب تاب

برای قلمه گینورا یک گلدان به قطر 9 سانتی متر تهیه کنید و قلمه ها را به آن منتقل کنید. برای داشتن قلمه خوب ساقه را طوری در خاک بکارید که جفت برگ باقیمانده درست در سطح خاک باشد.سه هفته اول گلدان را با پلاستیک بپوشانید و هر روز به مدت 5 دقیقه پلاستیک را بر دارید تا تهویه گیاه انجام بشه. توجه داشته باشید که حتما محیط کشت را مرطوب نگه دارید.

برگهاش تقریبا شل و بیحال شدن

کم آبی و آبیاری زیاد و سرما وگرما میتونه علت بروز این مشکل باشه. این گیاه به آبیاری بیش از اندازه حساس است و این شرایط یکی از دلایل پوسیدگی ساقه های این گیاه می باشد. آبیاری کم و خشکی کشیدن گیاه نیز موجب پژمردگی برگها و ساقه ها و سوختگی حاشیه و نوک برگها بخصوص در روزهای گرم می شود.

بعد از آبیاری برگها را تکان دهید تا قطرات آب از روی برگهای کرکدار گیاه بریزد در غیر اینصورت علاوه بر اینکه لکه های سوخته بر روی برگها بوجود می‌آید ممکن است بیماریهای قارچی شیوع یابند و موجب پوسیدگی و از بین رفتن برگها شود. بخصوص اگر آب سرد یا محتویات کلر آن زیاد باشد. به همین دلیل سعی کنید تا آب ابتدا به دمای هوای اتاق برسد و همچینن به مدت 2-1 ساعت آنرا به کناری گذاشته و بعد ازآن استفاده کنید تا در طی این مدت مقداری از کلر خود را از دست بدهد.

رطوبت محیط به شادابی برگها کمک می‌کند. یکی از بهترین روشها استفاده از زیرگلدانی حاوی سنگریزه است بدین صورت که یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنیدو سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و گلدان حاوی گینورا را بر روی آن قرار دهید اما مراقب باشید تا انتهای گلدان گیاه با آب داخل زیر گلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیر گلدانی به دلیل گرمای محیط به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین می‌کند. با شروع فصل سرد و کاهش دما آبیاری را کاهش دهید به صورتی که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک تقریبا خشک شود. ارگ دما به زیر 13 درجه سانتیگراد رسید پیشنهاد می‌شود که آبیاری بسیار کاهش یابد.

برای درشت شدن برگ های گل شب تاب چه باید کرد؟؟؟

نور مناسب و تقویت گیاه با کودهای کامل مخصوص به طور منظم و نیز آبیاری مناسب و به اندازه یکی از عوامل درشت شدن برگ ها می باشد.. به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر آب حل کرده و به مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت آبیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید.

پژمرده شده برگهاي پاييني

در بخی ار فروشگاه های گل و گیاه از خاک سنگین برای این گیاه استفاده میکنن که وقتی گیاه را به خانه و یا فضای باز منتقل میکنید پس از خشک شدن خاک، این خاک بسیار سخت خواهد شد و به ریشه فشار میاره برای حل این مشکل حتما از گیاه قلمه بگیرید و سپس به یک گلدان حاوی پیت ماس منتقل کنید.

کود دهی به گیاه گینورا

برای کوددهی باید از کودهای محلول مخصوص گیاهان(انواع مختلف ان در فروشگاه سایت نیز عرضه شده است)که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و… می‌باشند استفاده کرد. این کودهادرفصول رشد(فروردین-ابان)، هردو هفته یک بار یا از طریق خاک یا روی برگ‌ها اسپری می‌شود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبة کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه می‌گردد.مقدار صحیح مصرف حدود یه قاشق مربا خوری(4-5سیسی) رو باید در یه لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید ودر مصرف محلول کود زیاده روی نکنید ولازم نیست تمام محلول تهیه شده رو به یک گیاه بدهید،به مقداری که در هر نوبت ابیاری اب به گیاه میدهید ،از محلول استفاده کنید. مقداری از محلول رو هم روی شاخ وبرگ گیاه اسپره کنید.