مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن

`مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن
مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن

قبلا مطلبی درباره معرفی گیاهان هوازی و نحوه نگهداری آنها صحبت کردیم امروز میخواهیم در مورد مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن ها مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که دیدید گیاهان هوازی جزو گیاهان کم توقع می باشند و نگهداری آنها به نسبت راحت می باشد و دکوراسیون خانه شما را بسیار شیک و سبز می کند. ولی این نوع گیاهان نیز دچار بیماری می شوند و امکان تلف شدن آنها نیز وجود دارد. پس امروز با مشکلات و بیماری های گیاهان هوازی و رفع آنها آشنا می شویم.

همانطور که از اسم این گیاهان پیدا است هوازی (اپی فیتیک) هستند و برای بقا نیاز به خاک ندارند. آنها رطوبت و مواد غذایی را از طریق پوست برگ‌هاشان به درون می‌کشند. به همین دلیل است که نگهداری زیادی نیاز ندارند اما این به آن معنی نیست که آنها مریض، پژمرده، شل و ول و قهوه‌ای نمی‌شوند.

مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن

آفات گیاهان هوازی

آفات گیاهان هوازی
آفات گیاهان هوازی

حواس‌تان به آفات باشد. یکی از عمده‌ترین دلایلی که گیاهان هوازی تان از روی غفلت می‌میرند، وجود آفاتی است که شما متوجه آنها نمی‌شوید. اگر تا به حال از گیاه هوازی‌تان غافل بوده اید، الان زمان مناسبی برای سر زدن و بررسی آنها است. اگر بر روی گیاه موجودات پنبه شکلی می‌بینید، شپشک‌های آرد آلود به گیاه‌تان حمله کرده اند. این آفات خود را در میان ترشحات مومی پنهان می‌کنند و بعد بر روی گیاه‌تان جشن می‌گیرند!

بنر گل من و تو

درمان شپشک آرد آلود آسان است. اولین کاری که باید انجام دهید آن است که گیاهان آلوده را از گیاهان سالم جدا کنید تا دیگر گیاهان آلوده نشوند. سپس گیاه هوازی را با محلول رقیق شده‌ای از آب و مایع ظرفشویی بشویید. گیاه را به خوبی آبکشی کنید. سپس مقداری پنبه را به الکل آغشته کنید و با آن شپشک‌های مزاحم را از روی گیاه‌تان بردارید. چند هفته گیاه را تحت نظر بگیرید و اگر دیگر آفتی روی آن مشاهده نکردید آن را به جای قبلی‌اش در کنار بقیه گیاهان منتقل کنید.

کوددهی گیاهان هوازی

گرسنگی را ریشه کن کنید. گیاهان گرسنه می‌شوند. غلط ترین فرض رایجی که در مورد گیاهان هوازی وجود دارد آن است که آنها هر چه نیاز دارند را از طریق هوا جذب می‌کنند. گیاه هوازی‌تان را هر ماه کود دهی کنید. برای این کار مقداری کود مخصوص گیاهان هوازی را به آب اضافه کنید. غلظت محلول کودی باید به میزان گفته شده روی بسته کود باشد. اگر نمی‌توانید کود مخصوص گیاهان هوازی را پیدا کنید، هر کود مایع مخصوص گیاهان خانگی که پیدا کردید را تهیه کنید و محلولی یک چهارم غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و با آن گیاه هوازی‌تان را تغذیه کنید.

کمبود نور

۳ نیاز اصلی گیاهان هوازی هوا، آب و آفتاب است. شاید گیاه هوازی‌تان دارد به خاطر کمبود آفتاب می‌میرد. نوری فیلتر شده یا غیر مستقیم که از فاصله ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متری از پنجره به گیاه هوازی بتابد، برای گیاهان هوازی خانگی ایده آل است. مقداری نور مستقیم هم عالی است اما بهتر است که این نور، نور صبحگاهی باشد. هرگز اجازه ندهید گیاه هوازی‌تان تمام روز آفتاب مستقیم داشته باشد در غیر این صورت گیاه‌تان حتما دچار سوختگی و خشکی می‌شود. نور مصنوعی هم گزینه‌ای خوب است اما باز هم باید گیاه‌تان را در کنار منبعی از نور طبیعی نگه دارید؛ همچنین باید منبع نور مصنوعی را شب‌ها خاموش کنید. این را هم در نظر داشته باشید که گیاهان هوازی در هوای خیلی سرد دوام نمی‌آورند و حتما باید دمای محیط را بالای ۵ درجه سانتی گراد نگه دارید.

خشکی گیاهان هوازی

خشکی گیاهان هوازی
خشکی گیاهان هوازی

خیساندن بهترین راه است. بهترین و اساسی‌ترین راه نجات یک گیاه هوازی آن است که آن را درون آب بخیسانیم. گیاه را برای ۶ تا ۸ ساعت، در شب یا روز، در آب بخیسانید. بعد از این زمان گیاه را برای ۴ ساعت در مکانی روشن بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. می‌توانید گیاه را در آبکش یا روی دستمال کاغذی بگذارید. این مرحله بسیار مهم است چرا که رطوبت اضافی دشمن هر گیاهی است.

هر ۲ تا ۳ روز یکبار این خیساندن را، برای مدت زمانی کوتاه‌تر، تکرار کنید تا زمانی که دیگر گیاه خشک به نظر نرسد. بعد از مدتی می‌توانید هر ۱ هفته یک بار این کار را انجام دهید و تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گیاه را بخیسانید. در طول زمستان و در روزهایی که هوا مرطوب است کمتر و با فاصله‌های زمانی بیشتر گیاه را بخیسانید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید گیاه‌تان را بیشتر بخیسانید. هر هفته چند ساعت کفایت می‌کند.

هوای تازه

گردش هوا مهم است. همه ما به هوای تازه نیاز دارید، گیاهان هوازی‌مان همین طورند! گردش هوای ضعیف دلیل دیگری است که گیاهان ما می‌میرند. اگر می‌خواهید گیاه هوازی‌تان سالم و شاداب بماند، آن را در جایی نگه دارید که هوای تازه دریافت کند. گیاهان هوازی که در تراریوم‌های در بسته یا در محیطی خفه نگه داشته می‌شوند زنده نمی‌مانند. گردش هوای خوب باعث متعادل شدن دما و جلوگیری از تجمع آب اضافی بر روی برگ‌های گیاه می‌شود. گیاه هوازی‌تان را نزدیک به وسایل خنک کننده یا گرم کننده هوا قرار ندهید.

خلاصه آنکه بعد از اینکه فهمیدید چه چیزی دارد گیاه‌تان را از پای درمی‌آورد، سریعا جلوی آن را بگیرید.

مطالب مرتبط:

تیلاندسیا ، گیاه هوازی + تصاویر زیبای تیلاندسیا

با گیاهان هوازی بیشتر آشنا بشیم

آموزش ساخت آویز زیبا برای گلدان (جا گلدانی آویز)

ساخت گلدان دیواری بسیار زیبا با قوطی کنسرو با گیاهان هوازی