همه چیز در خصوص روش نگهداری و کاشت گل داوودی

معرفی و نگهداری گل داوودی
معرفی و نگهداری گل داوودی

معرفی و نگهداری گل داوودی : یکی از گلهای زیبای که برای کاشت در فضای باز و باغچه خیلی مناسب هست و زیبایی دو چندانی به فضای یبز شما میده این گیاه هست که دارای گونه های مختلف می باشد و بومی آسیا می باشد و گونه ای به صرفه برای کاشت در فضای سبز به شمار می آید در این مطلب به شما نحوه کاشت و نگهداری از این گیاه زیبا را آموزش خواهیم داد پس با ما همرا باشید.

معرفی گل داوودی

نام علمی این گیاه Chrysanthemum هست و از خانواده Compositae ها به حساب میاد و داری 200 گونه مختلف می بشاد. این گیاه یک ساله و چند ساله می باشد که نوع گونه ای که شما تهیه میکنید بستگی دارد و روی بسته بندی حتما نوشته خواهد شد. گل داوودی دارای برگ های سبز نیره و گلهای با واریته های رنگی گوناگون می باشد. شما میتونید این گیاه را در فضا های سبز خود ما بین گل های رز بکارید تا زیبایی باغچه خود را دو چندان کنید.

شرایط نگهداری و نیازهای گل داوودی

شما همان طور که گفتیم میتویند این گل را به راحتی در داخل باغچه بکارید فقط بهتر است مکانی رو برای کاشت انتخاب کنید که در زمان نور مستقیم ظهر گیاه در سایه باشد ، اگر این امکان برای شما فراهم نیست مشکلی برای گیاه به وجود نخواهد آمد ولی شرایط ایده آل پرورش آن را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

بنر گل من و تو
خاک مناسب

اگر قصد دارید که این گیاه را در گلدان بکارید ترکیبی از خاک لوم و شن بهترین خاک برای پرورش می باشد ولی میتویند از ترکیب خاک باغچه+خاک برگ+کوددامی به نسبت مساوی برای خاک کاشت استفاده کنید. ولی حتما اگر قصد کاشت در فضای باز را دارید روی بذرها از کود دامی پوسیده استفاده کنید.

دما متناسب

چون این گیاه دارای گونه های مختلفی می باشد پس شرایط دمامی متفاوتی هم برای رشد نیاز دارد پس سعی کنید گونه ای را انتخاب کنید که با شرایط محیط زندگی شما سازگارتر باشد، اما نیاز دمای این گیاه بین 10 الی 27 درجه مغییر می باشد

معرفی و کاشت گل داوودی
معرفی و کاشت گل داوودی
نور مناسب

این گیاه به نور کامل خورشید نیاز دارد ولی اگر نور کافی برای گیاه فراهم نکنید غنچه های آن باز نخواهند شد پس اگر در گلدان اقدام به کاشت میکنید حتما فکر نور باشید.بهترین محل برای کسانی که در گلدان این گیاه رو میکارند پشت پنجره جنوبی هست.

نیاز آبی گل داوودی

این گیاه به آبیاری مدام نیاز دارد و حتما باید محل کاشت مرطوب باشد پس اگر در باغچه گیاه را کاشته اید حتما هر روز عصر یا صبح گیاه را آبیاری کنید و اگر در گلدان اقدام به کاشت نموده اید حتما خاک را مرطوب نگهدارید ولی باتلاقی نکنید. البته میتوایند از غبارپاشی هم هر روز برای تامین رطوبت استفاده کنید ولی غبارپاشی را به هیچ وجه هنگام ظهر انجام ندید.

تعذیه و کوددهی

اگر این گیاه را در داخل گلدان کاشتید سعی کنید از دودهای ازت و پتاس بالا برای گلدهی استفاده کنید برای استفاده هر هفته یکبار کافی خواهد بود ولی اگر در باغچه کاشته باشید همون ابتدای کاست از کود دامی پوسیده استفاده کرده باشید کافی هست.

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستنید که میخواهید مزرعه گل داوودی داشته بشاید پس نیاز اساسی به كود كامل ( ازت + فسفر + پتاس ) خواهید داشت. ولي توصيه مي شود كه از ميان آنها كود ازت دار ( اوره ) بيشتر استفاده کنید.چون مقدار كود لازم بازهم با ارقام گل داودي ارتباط مستقيم داشته و بعضي از آنها نسبت به كم يا زياد شدن كود حساسيت نشان ميدهند بهتر است باغبانها با متخصصين مربوطه در اين مورد مشاوره نمايند.

هرس گل داوودی

اگر گل داوودی را به حالت خود رها کنید و هیچ هرسی انجام ندهید ، سر شاخه هاي زيادي از ساقه اصلي منشعب شده و در نتيجه تعداد گلها فراوان خواهد شد و اندازه هر گل كوچك مشود بطوريكه از يك ساقه اصلي كه از ريشه خارج شده در حدود ده پانزده شاخه جديد بوجود آمده و حالت يك دسته گل را خواهد اشت برای اینکه یک گل بزرگ و خوشگل داشته باشید حتما هرس گا خود را انجام دهید.

البته این بستگی به سلیقه شما دارد که آیا دست گل دوست دارید یا گل های توپل و کاملا هرس کردن سلیقه ای می باشد. براي اينكه گل داودي ( تك گل ) زودتر داشته باشید کافیه كه فقط يك بار پايانه ( جوانه انتهايي ) قطع بکنید.

روش های مختلف کاشت گل داوودی

این گل زیبا را میتوان به روش های گوناگون کشت کرد که برخی از این روش ها برای تولیدکنندگان و برخی هم برای کاشت در منزل مناسب هست که در ادام ابتدا نحوه کاشت در منزل را براتون توضیح میدم و در آخر نحوه تولید انبوه آن را خواهم گفت.

کاشت گل داوودی در گلدان
کاشت گل داوودی در گلدان
روش کاشت گل داوودی در گلدان و باغچه

برای این کار ابتدا باید بذر مناسب شرایط نگهداری و محل زندگی خود را از بذر فروشی ها و وسایل کشاورزی فروشی ها تهیه کنید مرحله به مرحله طبق مراحل زیر اقدام کنید

انتخاب بستر مناسب

همانطور که در بخش نیازها گفتیم اگر قصد کاشت در گلدان را دارید بستر کشت که شامل خاکبرگ و شن یا خاکبرگ، کوکوپیت، پرلیت و یا هر گونه خاک سبک دیگری  اماده کنید و بذرها را روی بستر کشت بپاشید ، در خصوص باغچه هم بعد از شخم زدن و ساف کدن خاک بذرها را روی خاک بپاشید. و سپس با استفاده از کود حیوانی (برای باغچه) و خاک برگ به ضحامت 5 میلی متر تا 1 سانتی متر روی بذرها را بپوشانید.

آبیاری

پس از کاشت بذرها با استفاده از آبپاش گلدان ها را به آرامی آبیاری کنید تا بذرها خیلی جابجا نشوند و از هم فاصله نگیرین ، با پاشیدن آب روی بستر کاشت در باغچه هم گل های خود را آبیاری کنید و مراقب باشید که بذرها جابجا نشوند از شدت زیاد آبیاری

مرطوب نگه داشتن محل کاشت

تا زمانی که جوانه های گل از خاک خارج نشده حتما بستر کشت را مرطوب نگهداری کنید بریا حفظ رطوبت میتونید از نیالون هم استفاده کنید ولی خیلی نیاز به نشان دادن حساسیت نیست راحت کار خودتون بکنید.

به همین راحتی شما بدون هیچ دردسری گل های داودی خودتون رو کاشتید و پس از گذت مدتی شروع به گلدهی خواهند کرد از این روش های عجیب و غریب که در سایت های مختلف هم نوشته خبری نست.

روش های کاشت و تکثیر گل داوودی

معمولا تولید کنندگان گلهای شاخ بریده داوودی به سه روش مختلف اقدام به کشات و تکثیر این گیاه میکند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت

مزرعه گل داوودی
مزرعه گل داوودی
اولین روش

استفاده از پاجوش ها هست که با جدا کردن پا جوش ها از گیاه مادری میتونید به راحتی این گل را تکثیر کنید ولی در موارد خیلی زیاد دیده شده که بیماری های گیاه مادر با استفاده از خاک به گیاه جدید منتقل شده پس خیلی از این روش استفاده نمیشه.

روش دوم :

در این روش پاجوش های سالم رو انتخاب میکنند و سر و ته آنها را به اندازه 10 الی 15 سانتی متر قطع میکنند مثل قلمه زدن و در داخل خاک گلدان، خزانه انتظار و یا باغچه میکارند.

روش سوم :

در این روش که به رشو قلمه هم معرف هست ساقه های چیده شده گل رو در خرانه یا گلدان به طوری که قلمه ها حداقل 10 الی 15 سانتی متر طول داشته باشند تمام برگهای اضافی را از گیاه جدا کنید و سپس قلمه را در داخل خاک بکارید. پس از تقريبأ سه چهار هفته قلمه ها ريشه دار خواهند شد و پس از آن میتوانید گیاه را به گلدان جدید و یا باغچه منتقل کنید.

نحوه پرورش قلمه در خزانه انتظار :

شما میتوانید کار تکثیر گل داوودی را ( قلمه كاري )از اواسط  بهمن ماه تا اوايل ارديبهشت انجام دهید زمان دقیق به وضعیت آب و هوایی شما دارد. ولي بهترين تاريخ عمل قلمه زني از اواسط اسفندماه تا اواسط فروردين ماه است.
عمل قلمه كاري اگر زودتر انجام گيرد ، ريشه و ساقه ها بطئي رشد كرده و گل پرورش يافته درشت مي شود و با العكس اگر عمليات كشت قلمه ديرتر صورت گيرد ، رشد و نمو گياهي سريع و بوته ها ضعيف تر و گلها كوچكتر خواهد شد.

دمای مورد نیاز برای رشد قلمه ها

براي سرعت دادن به رشد، ريشه دهی خوب درجه حرارتي در حدود 15 تا 18 درجه سانتيگراد برای محل نگهداری قلمه ها لازم است. قلمه هاي كاشته شده نسبت به تابش آفتاب حساسيت ندارند و اگر چنانچه باغباني بخواهد با حصير مانعي براي نور آفتاب تند ايجاد نمايد ، اين نكته را بايد توجه نمايد كه برگهاي قلمه به هيچ وجه پژمرده نشوند.توصيه مي شود كه عمل آبياري از روي خاك انجام گيرد.از اوايل تا اواسط تابستان به علت رشد رشه ، حتما باید گلدانها و يا مكان قلمه ها در خزانه را تعويض کنید.جابجايي قلمه ها گاهي اوقات چهار يا پنج بار بايد صورت گيرد و هر بار فواصل رديف و بوته ها را بايد مطابق بزرگي گياه در نظر گرفت.

تعيين تاريخ برداشت گل داودي :

در ميان گلها ، گل داودي از گلهائي است كه تغييرات تاريخ برداشت آن ( يعني روز ، هفته يا ماه ) توسط باغبان مي تواند به آساني انجام گيرد.چون اين گل حساسيت خيلي زيادي در برابر تغييرات طول زماني روشنائي دارد ولي اين موضوع بي ارتباط با مسئله اقتصادي تهيه گل نيست.

همانطوريكه اغلب توليد كنندگان گلهاي زينتي در جريان امر هستند ، چون گل داودي در پائيز و تا نيمه زمستان مي تواند مورد استفاده قرار گيرد ، از نظر هزينه هاي غير قابل اجتناب پرورش و توزيع اين گل از فصل سرما ، توجه بيشتري را بايد مبذول داشت.

با در نظر گرفتن اينكه گل داودي در زمان پرورش در داخل گلخانه احتياج به حدود 16 درجه سانتيگراد حرارت مي باشد ، از نظر هزينه توليد گرما مسئله بزرگي را در زمستان براي توليد كننده فراهم مي نمايد.

همانطوريكه قبلا توضيح داده شد ، بالاخره براي تعيين تاريخ برداشت گل داودي ازاثرات روشنائي ( دركم و زياد كردن فاصله روشنائي) استفاده كرد حتي مي توان روز برداشت ( چيدن گل ) اين گل را تعيين نمود براي اين كار از تاريك يا روشن نگهداشتن محل رشد و نمو بوته هاي گل داودي مي توان به نتيجه خيلي خوبي رسيد.

براي تعيين تغييرات مدت روشنائي مورد لزوم گل داودي مي توان از پارچه كاملا سياه رنگ استفاده نمود. البته در بعضي از نقاط با شرايط آب و هوائي مناسب عده اي از پرورش دهندگان گلهاي زينتي از نايلون سياه استفاده مي نمايند.

با در نظر گرفتن مطالب گفته شده فوق همچنين با ايجاد روشنائي مصنوعي بوسيله لامپ مهتابي يا لامپ هاي معمولي ميتوان تغييراتي در تعيين تاريخ برداشت گل داودي بوجود آورد. براي به عقب بردن تاريخ برداشت گل داودي در تابستان احتياج به نور مصنوعي نيست ولي از شروع فصل پائيز گل داودي در بعضي از مناطق نياز به روشنائي دارد.

مطالب مرتبط :

همه چیز در خصوص نگهداری و پرورش گل کوکب

هر آنچه برای نگهداری گل بنت قنسول باید بدانید

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله