معرفی شمعدانی پیچ و نکات نگهداری آن در خانه

معرفی و نگهداری شمعدانی پیچ
معرفی و نگهداری شمعدانی پیچ

معرفی و نگهداری شمعدانی پیچ : سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه، یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار بین ما ایرانی ها شمعدانی هست که به شکل کامل مورد بررسی قرار دادیم ولی گونه از از شمعدانی به نام شمعدانی پیچ وجود داره جذابیت دوچندانی به نسبت گیاه شمعدانی معمولی داره که در کنار این زیبایی نگهداری بسایر راحتی داره که با فراهم کردن شرایط اولیه میتونید گیاهی پر گل و زیبا داشته باشید.

پس با من همراه باشید تا تمامی نکاتی که در نگهداری این گیاه زیبا لازم هست که بدونید رو بررسی کنیم.

شمعدانی پیچ کیست و از کجا اومده؟

خب همین اول کاری در معرفی شمعدانی پیچ علت نام گذاری اون رو بگم، چون ساقه های این گیاه پیچ و تاب داره به همین خاطر این اسم رو در فارسی براش انتخاب کردن، نام انگلیسی اون IVY-LEAF GERANIUM میباشد و نام علمی این گیاه PELARGONIUM PELTATUM است که از خانواده GERANIACEAE (شمعدانی ها) می باشد و بومی جنوب آفریقا، به ویژه در آفریقای جنوبی که بهش برگ عشقه ای, cascading geranium هم میگن.

بنر گل من و تو

شمعداني پيچ، گیاهی دائمی و مقاوم به سرما و سایه میباشد. گونه های این جنس همگی بومی آفریقای جنوبی است. برگهای شمعدانی پهن و کنگره دار،یک رنگ،دورنگ و شکننده هستند. شمعداني پيچ، گونه شناخته شده به نامهای مشترک شمعدانی پیچک برگ و شمعدانی آبشاری است. این گیاه که بومی جنوب آفریقا است معمولا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش داده میشود.

حتما در نگهداری اون سعی کنید از قیم استفاده کنید تا گیاه شما کج رشد نکنه، در خیلی از جاها از اون به عنوان گیاه آویز استفاده میکنند که جذابت محیط نگهداری رو دو چندان میکنه، این گیاه رو در خیلی از مناطق جهان به عنوان گیاهی که پشت پنجره کاشته میشه استفاده میکنند.

شرایط نگهداری شمعدانی پیچ
شرایط نگهداری شمعدانی پیچ

نیازها و شرایط نگهداری شمعدانی پیچ

به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه به نور خوب ولی فیلتر شده، آبیاری منظم و متوسط، خاک با زهکشی بالا و دمای معمول اتاق نیاز دارد که در ادامه تمام موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار میدیم.

شمعدانی پیچ چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره و بهترین محل برای نگهداری از اون پشت پنجره جنوبی با شیشه مات می باشد، اگر آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدید(مخصوصا ظهر تابستان) باعث ایجاد مشکلاتی در برگها خواهد شد.

به شمعدانی پیچ چقدر آب بدم؟

این گیاه بیشتر از شمعدانی معمولی به آبیاری نیاز داره ولی حتما بین دو آبیاری اجازه بدید که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، آبیاری زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگها میشه و اگر این روند ادامه پیدا کنه موجب مرگ گیاه شما خواهد شد.

دمای مناسب برای نگهداری

درجه حرارت مناسب برای شمعدانی ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است دمای مناسب برای این نوع شمعدانی ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. تهویه هوای اتاق‌ها عامل مهمی در امر نگهداری شمعدانی است. به‌طور کلی شمعدانی گیاهی که در آب و هوا معتدل و کمی مرطوب سواحل دریا رشد خوبی خواهد داشت پس حتما براش رطوبت کافی فراهم کنید.

نگهداری و معرفی شمعدانی پیچ
نگهداری و معرفی شمعدانی پیچ

خاک مناسب نگهداری شمعدانی پیچ

اگر یادتون باشه خونه مادر بزرگه پر از شمعدانی بود پس میشه در هر خاکی اون رو کاشت چون اون زمان ها خاکی بجز خاک باغچه نبوده که با ماسه ترکیب کنند، ولی بهتره از خاک های آماده موجود در بازار و یا ترکیب خاک باغچه+خاک برگ+ پرلیت استفاده کنید. البته میشه سه قسمت خاک لوم خوب (خاک باغچه) و یک قسمت کود دامی پوسیده یا تورب و یک قسمت ماسه هم استفاده کرد. به این مخلوط بهتر است مقداری کود شیمیائی مثلاً سوپر فسفات اضافه شود.

از چه کودی برای شمعدانی پیچ استفاده کنم؟

سعی کنید عمل کوددهی را در فصول رشد گیاه (بهار و تابستان) انجام دهید و در فصل پاییز و زمستان به گیاه استراحت بدید، بهترین کود برای این گیاه کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی می باشد که من خود از سه بیسن هر ماه یکبار به صورت آبیاری استفاده میکنم.

زمان گلدهی شمعدانی پی

این گیاه در اوایل بهار تا اواخر تابستان شروع به گلدهی میکنه، گل‌ها این گیاه (Pelargonium Peltatum) به رنگ‌های قرمز، صورتی و بنفش می باشد و از نظر تراکم به پیچ کم پر و پُر پر شهرت دارد. این نوع شمعدانی نیز در ایران کشت و کار می‌شود.

گلدهی شمعدانی پیچ
گلدهی شمعدانی پیچ

مشکلات و بیماری های

یی از رایج ترین مشکلات این گیاه و شمعدانی عطری شته هست که باید برای ازبین بردن از سموم سیستماتیک استفاده کنید، در شمعدانی پیچ کنه‌ها نیز عامل مهمی در بوته میری محسوب می‌شوند، مالاتیون سم مناسبی است چون به گل‌ها آسیب نمی‌رساند. توجه کنید که آبیاری بیش از اندازه باعث گسترش بوته میری می‌شود.

زرد شدن برگ‌های شمعدانی به دلایلی از قبیل آبیاری کم و یا بیش از اندازه، کمبود مواد غذائی، شرایط نامساعد جوی و خشکی بیش از حد اتفاق می‌افتد

سایر مشکلات و بیماری ها با مشکلات و بیماری های شمعدانی مشترک هست که ما مورد بررسی قرار دادیم و میتونید مطالعه کنید.

نحوه تکثیر شمعدانی پیچ

تکثیر شمعدانی پیچ هم همانند تکثیر شمعدانی به روش های مختلفی انجام میشه، ولی رایج ترین اونها تکثیر از طریق قلمه‌گیری به آسانی امکان‌پذیر است و قلمه‌ها در هر بستری حتی در داخل آب ریشه می‌دهند هر قلمه باید درست از زیر یک گره قطع شود. قلمه‌ها بهتر است که درون ماسه و در محل گل‌خانه کاشت شوند، در روزهای اول قلمه‌ها را در سایه نگهداری می‌کنند، سپس به‌تدریج به آن‌ها نور کافی داده می‌شود تا رشد و نمو کنند. زمانی قلمه‌ها آبیاری می‌شوند که بستر کاملاً خشک باشد.

مطالب مرتبط :

علت زرد شدن برگهای شمعدانی چیست؟

هر آنچه که برای گلدهی شمعدانی باید