معرفی و راهنمای نگهداری گلوکسینیا

معرفی و راهنمای نگهداری گلوکسینیا

[supsystic-tables id=39 ]
گیاهی آپارتمانی و گلدار، هم خانواده ی بنفشه آفریقاییه و تقریبا شرایط نگهداری یکسانی دارن. گل ها به رنگ های سفید، صورتی، بنفش، ارغوانی و…هستند.  نسبت به طول روز بی تفاوته و در فصل خاصی گلدهی نداره. که به محیط روشن اما دور از تابش مستقیم احتیاج داره، پنجره ی جنوبی مکان مناسبی برای قرار دهی این گیاهه. نبود نور کافی باعث عدم گلدهی میشه.

معرفی کلی گلوكسينيا

گلوكسينيا با اسم علمي Gloxinia speciosa،که از خانواده Gesneriaceae است. اين جنس داراي 20 گونه مختلف ازگياهان علفي با ريشه هاي غده اي است. این گیاه برزیلی یکی از سه گونه از گیاهان گرمسیری دارای ساقه های ریشه مانند زیرزمینی در خانواده ژسنریاسه است. این گونه عمدتا در رشته کوه های آند در امریکای جنوبی مخصوصاً برزیل به صورت خود رو وجود دارد. اما در آمریکای مرکزی و غرب هند از طریق کشت به وفور یافت میشود.

گیاه گلوکسینیا تقریبا بدون ساقه با برگهای مستطیلی تخم مرغی، به رنگ سبز تیره و آبدار و مخملی، میباشد. گلهای این گیاه بنفش یا ارغوانی بوده و از اواسط بهار تا اواخر تابستان ظاهر می شوند

بنر گل من و تو

این گیاه آپارتمانی بسیار مناسب برای داخ ساختمان و یا گلخانه و مکان های مسقف میباشد

نگهداری و نیازهای گلوکسینیا

معرفی و نگهداری گلوکسینیا-گل من و تو

خاک:

به خاک سبک و کمی اسیدی احتیاج داره، استفاده از پیت ماس، کود پوسیده دامی و ماسه میتونه بستر مناسبی رو فراهم کنه.

خاک با  PHکمی اسیدی (۶-۵/۵ = PH) برای آن مناسب است. آمیخته خاکی مناسب برای این گیاه شامل دو قسمت خاک معمولی، یک قسمت ماسه، یک قسمت کود دامی پوسیده و یک قسمت پیت نرم است. گیاهان جوان گلوکسینیا، به سرعت رشد می کنند و باید به طور مرتب با یک برنامه کودی مناسب تغذیه شوند. چنین برنامه ای از طریق محلول پاشی با یک کود کامل حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و ریز مغذی ها انجام می شود. در این مرحله گیاه به کود پاشی عکس العمل شدید نشان می دهد و برگ ها درشت و سبز تیره می شوند. محلول غذایی نباید در طوقه گیاهان باقی بماند، در این صورت باعث سوختگی برگ ها می شود. خاک می تواند اندازه گیاه و تعداد روزهای لازم تا گلدهی را تحت تأثیر قرار دهد که PHو ظرفیت نگهداری آب خاک می تواند مؤثر باشد. ظرفیت نگهداری آب بالا باعث ایجاد گیاهانی با اندازه بزرگ می شود و عکس آن نیز می تواند صادق باشد.


تکثیر:

از طریق بذر، قلمه ی برگ و تقسیم غده تکثیر میشه. قلمه ی برگ رو همراه با دمبرگ در خاک سبک مثل پرلیت یا ماسه قرار بدید و در دمای 20درجه نگهداری کنید. روش تجاری تکثیر استفاده از کشت بذره، بذرها رو به صورت سطحی در پیت ماس قرار بدید و خاک رو مرطوب نگه داری کنید برای تقسیم غده از چاقوی استریل و قارچ کش استفاده کنید.

آبیاری:

بین دو آبیاری اجازه بدید سطح خاک خشک بشه، آبیاری بیش از حد و خیس و غرقابی بودن دائم خاک باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه میشه.

باید دقت کرد که آب در طوقه گیاه به ویژه در طول شب باقی نماند چون باعث پوسیدگی می شود. خاک را باید همیشه مرطوب نگه داشت ولی از آبیاری بیش از حد باید خودداری کرد. خشکی بیش از حد ممکن است تشکیل جوانه گل زودرس را افزایش دهد. ریختن اب روی برگ آسیبی به برگ ها نمی رساند مگر اینکه دمای آن کمتر از ۱۰ باشد. در این حالت آسیب دیدگی به صورت حلقه هایی به رنگ سفید مایل به زرد و یا لکه هایی روی برگ ظاهر می شود. برای رفع این مشکل می توان پیش از آبیاری آب را گرم کرد.


دما:

دمای 20-25درجه بهترین دما برای نگهداریه، البته دمای بالای 30درجه رو هم تحمل میکنه، دقت کنید دما از 15درجه کاهش پیدا نکنه

معرفی و نگهداری گلوکسینیا-گل من و تو

آفات و بیماری ها:مهمترین آفت گلوکسینیا کنه است و مهمترین بیماری آن پوسیدگی طوقه و ساقه است.

ناهنجاری های فیزیولوژیک

خم شدن حاشیه برگ به سمت داخل، ناشی از دمای ۱۶ یا کمتر است. همانند بنفشه آفریقایی اگر آب با دمای ۱۰ یا کمتر روی برگ ها پاشیده شود باعث آسیب دیدگی برگ ها می شود.

معرفی و نگهداری گلوکسینیا

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: