معرفی و نگهداری فیکوس خزنده

معرفی و آموزش نگهداری فیکوس خزنده- گل من و تو

سلام به دوستان خوبم در گل من و تو در این مطلب میخوایم در خصوص گیاهی صحبت کنیم که کمتر تو بازار دیدید این گیاه هم ابلق داره هم سبز، به علت آویزان بودن برگهای قلبی شکل و چرمی و براق که ساقه های گیاه را کاملا می پوشاند در سبد آویزان مورد استفاده قرار میگیرد،سریع الرشد است و هر سال ۵۰ سانتیمتر به طول خود می افزاید،گیاه مناسبی برای کاشت گروهی با دیگر گیاهان است،ولی باید دقت نمود که احتیاجات گیاهان همجوار مشابه باشد،در صورت وجود قیم گیاه مانند عشقه یا پاپیتال خود را به بالا میکشاند،علاوه بر واریته های برگ سبز رنگ واریته های ابلق نیز موجود است،در نیم سایه رشد میکند و از نور زیاد گریزان است.

نیازها و نگهداری فیکوس خزنده

معرفی و نگهداری فیکوس خزنده- گل من و تو

نور :این گیاه سایه پسند است،گلدان را در معرض نور مستقیم افتاب به خصوص ازپشت شیشه قرار ندهید.

دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۸ درجه و در تابستان حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد است.

آبیاری : بین دو آبیاری خاکش خشک شود.

رطوبت: نیاز به رطوبت زیادی ندارن همان رطوبت منزل برایش کافیست.

تغذیه :در بهار و تابستان به علت نیاز شدید گیاه به املاح و عناصر غذایی هر ۱۴ روز یکبار با مخلوط کودهای شیمیایی محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب :انواع خاک های کمپوست،پیت برای رشد ریشه مناسب است.

تعویض گلدان :با شروع فصل رشد،ریشه ها را بازدید کنید و در صورت نیاز گلدان را عوض کنید.

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی برای تامین رطوبت برگهای گیاه را نیز تمیز میکند،به مواد براق کننده شیمیایی که روزنه ها را مسدود میکند نیازی نیست.

تکثیر: انتخاب قلمه های سخت تقریبا پوبی و کاشت انها در بهار

نکته مهم در خصوص تامین رطوبت:

جهت تامین رطوبت در تابستان غبارپاشی روزانه و در زمستان هفته ای دو بار لازم است،در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ باشد،جهت تامین رطوبت پایدار مقداری سنگریزه در داخل زیر گلدانی قرار داده و به ان اب اضافه کنید،مواظب باشید ته گلدان با اب در تماس نباشد.

در صورتی که شرایط محیطی برای ان مساعد باشد برگ های قلبی شکل و زیبای ان سریعا ساقه های گیاه را کاملا می پوشاند.

بیماری ها و مشکلات فیکوس خزنده:

برگها لوله شده و خشک میشوند:آبیاری به تاخیر افتاده و یا نور خورشید مزاحم است،برگهای خشک را حذف کنید و گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،گلدان را از دسترس اشعه مستقیم افتاب دور نگه دارید.

برگها زرد میشوند:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود سپس به تدریج با میزان کمتری ابیاری کنید.

برگها زرد و تار های عنکبوت زیر انها مشاهده میشود:علت مربوط به حمله کنه ریز و میکروسکوپی قرمز است،با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

برگهای جوان ریز و رشد  انها تقریبا متوقف است.:ریشه ها را بازدید کنید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

روی برگها زخم های سفید پنبه ای شکل مشاهده میشود:با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس کنید و یا هر ۱۴ روز یکبار طبق دستور سمپاشی کنید.

برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای روی انها دیده میشود:حشره افت مسئول این عارضه است،با پنبه اغشته به سم لکه های را خیس کنید و یا طبق دستور با یک سم جشره کش نفوذی هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

ساقه ها منحرف میشوند و فاصله بین دو برگ زیاد است:نور کافی نیست،گلدان را به محل روشنتری انتقال دهید و مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

معرفی و نگهداری فیکوس خزنده - گل من و تو