معرفی و نگهداری پوتوس قلبی

معرفی و نگهداری پتوس فلبی- گل من و تو
[supsystic-tables id=43]
سلام به همه گل من و تویی های عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه در این مطلب قصد دارم در خصوص گیاهی صحبت کنم که به صورت آویز بیشتر استفاده میشه و برای محل کار گیاه و کلا برای جاهایی که نور کم داره گیاه مناسبی هست باید این نکته رو هم بگم که پتوس قلبی گیاه تصفیه کننده هوا هست و ارزش اونو دو چندان میکنه در ضمن پتوس قلبی مقام ترین نوع فیلدوندرون هست راستی این گیاه برای رشد و بالا رفتن نیاز به تکیه گاه داره تا یادم نرفته اینم بگم که این گیاه یک گیاه ارزان هست و نگهداری خیلی راحتی داره و برای کسانی که میخوان تازه نگهداری گل و گیاه رو شرو کنن بهتره از پتوس قلبی شرو کنن.
درضمن یادتون باشه که با پتوس معمولی فرق داره که این گونه برگاش قلبیه و اون گونه بیضی هستش، گیاهی است مناسب برای استفاده به عنوان سبد اویزان که در این صورت باید هر سال ۲-۳ بار جوانه های انتهایی را قطع تا جوانه های جانبی اجازه رشد یابند،مقاومت عجیبی به تاریکی دارد و مانند همه گونه های فیلودندرون خانواده ان اراسه است.معمولا توی همه ادارات یا شرکتها من توصیه میکنم که  نقاط مرتفع مثل طاقچه ها یا کانترها آویز بشه و زیبایی دو چندانی بده …..

نگهداری و نیازهای پتوس قلبی

معرفی و نگهداری پتوس قلبی-پوتوس-گل من و تو

نور:

تقریبا در همه نقاط اپارتمان قابل نگهداری است،گیاه را از معرض نور مستقیم افتاب در امان نگهدارید،بهترین مکان نزدیک پنجره است

آبیاری:

بین دو آبیاری حتما خاک خشک بشه !

رطوبت :

رطوبت معمولی اتاق براش کافیست.

بنر گل من و تو

تغذیه:

عناصر مورد کمبود در خاک را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار جبران کنید.

دما:

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۸ درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه است.

خاک مناسب:

خاک کمپوست برایش عالی است، بعد از دوسال خاک رو هم عوض کنید چون املاح آب روی خاک جمع شدن و خاک رو سفید میکنند.

تکثیر :

این گیاه بالا رونده و زیبا، یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. زمانی که ریشه دهی صورت میگیرد تحمل گیاه در مقابل آشفتگی کم می شود. بنابراین بهتر است قلمه‌ها ازابتدا در گلدانی کشت شوند که در آینده در آن رشد کافی کنند.

همچنین بهتراست قلمه‌ها را پس از ریشه دهی با کود مایع تغذیه کنند. برای تکثیر شما میتوانید قلمه‌ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر وقلمه، بکارید.

خاک را مرطوب کنید و گلدانها را در نور مناسب و دمای ۲۰درجه سانتیگراد نگاه دارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. ریشه دهی یکماه یا بیشتر طول خواهد کشید.
گیاهانی که در بهار تکثیر شده‌اند، انبوه‌تر و شکیل‌تر می‌باشند. این گیاه در محل گره ساقه، به راحتی تولید ریشه نابجا می‌کند.

پس میتوان از محل همین گره‌ها قلمه گرفت و در ماسه قرار داد تا ریشه دار شوند. از تقسیم بوته هم می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد و در آب نیز ریشه دار می‌شود.

برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می‌توانید قطعاتی از قسمتهای ضخیم ساقه را به طول ده سانتی‏متر جدا نموده و در آب قرار دهید، وقتی قلمه‏‌ها ریشه زدند آنها را به گلدان منتقل کنید.

هر چند بهار مناسبترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما درداخل آپارتمان هر زمانی می‏توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه‏ زایی قلمه‏ ها 21 درجه سانتی‏گراد است.

تعویض گلدان:

هر سال با شروع فصل رشد نیاز به تعویض گلدان دارد،در صورت سنگین شدن گلدان و عدم تعویض ان،خاک های گلدان را (۵-۷ سانتی متر)با خاک نو و غنی از مواد غذایی تعویض کنید.مواظب ریشه های ظریف ان باشید.

تمیز نمودن برگها: برگها را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید،در صورت تمایل میتوانید هر ماه فقط یکبار از مواد براق کننده استفاده کنید.

تعویض خاک های سطحی گلدان:

۱-با بزرگ شدن گلدان و عدم امکان تعویض ان ۵ سانتی متر از خاک های سطحی گلدان را به ملایمت خارج نموده و خاک نو به جای ان بریزید.

۲-خاک ها را با فشار دست متراکم کنید و گلدان را با مواد غذایی مصنوعی و اب طبق دستور ابیاری کنید.

پوتوس قلبی نسبت به تاریکی مقاوم است،ولی در صورت استمرار برگها رنگ پریده و شاخه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد میشود،هر چند وقت یگبار گلدان را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

 پتوس

بیماری های رایج پتوس قلبی

انتهای ساقه ها دراز و فاصله بین دو برگ زیاد است:یا نور کافی نیست و یا گیاه نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،گیاه را به مکان روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کنید و یا هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی کنید.

برگها سقوط میکنند و ساقه ها خم میشوند:گیاه تشنه و هوا خشک است،گلدان را فورا ابیاری و به محل خنک تری انتقال دهید.

نقاط قهوه ای و سیاه در مرکز و نوک برگها مشاهده میشود:گیاه از اشعه مستقیم افتاب صدمه دیده است،ممکن است برگها شیشه داغ را لمس کرده باشند،نارسایی را برطرف کنید

سطح زیرین برگها دارای لکه های برجسته قهوه ای است:حشره افت عامل ان است،هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگهای جوانه های انتهایی دارای کپک نرم،حشرات سفید رنگ و بد شکل هستند:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش هفته ای یکبار گیاه را سمپاشی کنید.

برگها دارای لکه و سطح زیرین انها تار عنکبوتی است:کنه قرمز ریز عامل ان است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت تاثیر زیادی دارد

با وجود اینکه فصل رشد فرارسیده ولی از برگ جدید خبری نیست:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها چین و چروک دار و قهوه ای میشوند:هوا خیلی سرد است،ممکن است گیاه یخ زده باشد،گلدان را در زمستان پشت پرده و نزدیک پنجره به خصوص در شب قرار ندهید،ان را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگهای پائین زرد شده و میریزند:خاک گلدان باتلاقی و یا اینکه با اب سرد غبارپاشی شده است،زهکش را بازدید و اب زیر گلدانی را خارج کنید،فاصله بین دو ابیاری را زیادتر و در زمستان از اب ولرم استفاده کنید.