بنفشه آتشین فوق العاده زیبا با گلهای قرمز | نگهداری اپیشیا

گل بنفشه آتشین - نگهداری اپیشیا
گل بنفشه آتشین - نگهداری اپیشیا

اپیشیا یا بنفشه آتشین: سلام خدمت همه دوستان و همراهان عزیز گل من و تو میخواهیم در خصوص نگهداری از اپیشیا با هم در این مطلب صحبت کنیم که به نظر من یکی از زیباترین گلها هست که شما میتونید تو خونه خودتون نگهداری کنید. این گیاه استعداد این رو داره که جای حسن یوسف رو تو خونه های ما بگیر البته حقش هم هست چون بسیار مقاوم تر از حسن یوسف هست. در کل من که این گیاه رو خیلی دوستش دارم .

معرفی گل بنفشه آتشین یا همون اپیشیا

گیاه اپیشیا (بنفشه آتشین)  از خانواده بنفشه آفریقایی (میشه گفت شمعدونی)که بومی آمریکای جنوبی هست، شما میتونید گل بنفشه آتشین رو به صورت آویز هم استفاده کنید میشه اولین گل آویزاز خانواده بنفشه نامید.

اپیشیا دارای 8 گونه مختلف هست که اکثراً با نام بنفشه ی آتشین و برخی اوقات بنفشه آفریقایی شناخته میشه. این گیاه دارای گلهایی با رنگ سرخ، بنفش ، نارنجی و یا صورتی هست. در نگهداری گیاه بنفشه آتشین توجه داشته باشید که ساقه ها رونده هستند و همان طور که در بالا گفتیم برای گلدان های آویز زینتی مناسب هستند.

بنر گل من و تو

علت محبوبیت این گل به خاطر برگهای قرمز و رنگی اون هست، من خودم که از مشکلات حسن یوسف خشته شدم گیاه بنفشه آتشین رو جایگزین خیلی خیلی خوب برای حسن یوسف میدونم، اگه از این گیاه در اتاق استفاده میکنید شمارو شگفت زده خواهد کرد، وقتی میای داخل اتاق بعد از مدتی رنگ صورتی تمام فضای اتاق شما رو خواهد گرفت. من توصیه میکنم یا در فضایی که سفید هست و یا روی کمد از این گیاه استفاده کنید.

این گل در نگهداری بسیار مقاومتر از حسن یوسف هست و نازو ادای گلسنگ رو هم نداره. هوای گرم و سرد رو به خوبی تحمل میکنه. کلا این گلهای خانواده ی بنفشه آفریقایی بسیار گلهای دوست داشتنی هستند و پتانسیل کلکسیونی بالایی دارن .

نگهداری از اپیشیا - بنفشه آتشین
نگهداری از اپیشیا – بنفشه آتشین

خب دوستان بریم برای نیاز ها و موارد لازم برای نگهداری اپیشیا این گیاه خوشگل

نیازهای بنفشه آتشین و نگهداری اپیشیا

قبل از اینه به بررسی این گیاه زیبا بپردازیم میخوام ویژگی هایی این گیاه رو براتون بیان کنم ، برگ های گل بنفشه آتشین بیضی شکل چروکیده و ابلق است. لبه های برگ سبز تیره است و در مرکز برگ لکه های سفید و مسی رنگ و طرح هایی مشاهده خواهید کرد. گل ها لوله ای شکل و دارای 5 گلبرگ هستند. گل های اپیشیا اغلب به رنگ قرمز دیده خواهد شد. خب حالا بریم سراغ نگهداری از اپیشیا:

نور بنفشه آتشین:

گیاه بنفشه آتشین نیاز به نور زیادی داره ولی به هیچ وجه نمیتونه نور مستقیم رو تحمل کنه، همون طور که در بالا گفتم این گیاه برگهای رنگی داره و اگه دوست دارید که برگهای گیاه سرختر بشه باید بهش نور زیاد ولی غیر مستقیم بدید نمیگم که تو نور کم گیاه میمیره ولی اصلا انتظار نداشته باشید که گیاه شاداب و پر رنگ باشه. شما میتوند برای رشد این گیاه هم از نور مصنوعی بهمدت 14 الی 15 ساعت استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نور کم باشه رانر ها کوچیک باقی میمونند پس دوباره تاکید میکنم نور زیاد ولی غیر مستقیم

آبیاری گیاه اپیشیا:

این گیاه نیاز آبی زیادی نداره ولی باید خاک اون همیشه تقریبا مرطوب باشه. گل بنفشه آتشین مانند کروتون و کاج مطبق و بنجامین نیست که همش آب بخاد ، هفته ای یبار من خودم آب میدم تازه اونم توی اتاق گرم و دم کرده ی خودم ولی توجه کنید که اگه از کولر گازی استفاده میکنید تو خونه یا محل کارتون باید آبیاری رو بیشتر کنید علت اونم اینه که کولر های گازی هوا رو خشک میکنن و این گیاه اصلا هوای خشک رو دوست نداره.

نکات آبیاری گیاه بنفشه آتشین

آبیاری زیاد باعث میشه که برگهای گیاه زرد بشه و آبیاری خیلی کم هم باعث زرد شدن برگهای پایینی گیاه میشه.

زمان آبیاری دقت کنید که آب بر روی برگ های این گیاه نمونه چون باعث له شدن اون میشه.

نیاز ها و نگهداری اپیشیا
نیاز ها و نگهداری اپیشیا

دما:

گل بنفشه آتشین رو سعی کنید که در دمای تقریبا 30 درجه نگهداری کنید. چون در این دما گیاه میتونه خیلی خوب رشد کنه و به رنگ دلخواهتون برسه و گیاهی کاملا سرخ بشه. گیاه هوای گرم رو دوست داره دوستان امتحان کردن در شرایط نگهداری مساوی ولی دمای متفاوت گیاهی که در هوای گرمتر بوده بهتر رشد کرده.

خاک:

من پیشنهاد میکنم از خاک بنفشه آفریقایی استفاده کنید علت این امر هم اینه که شما خیلی راحت میتونید تو بازار خاک بنفشه آفریقایی رو پیدا کنید. از خاکبرگ استفاده نکنید چون که خاکبرگ به مرور زمان میپوسه و گرما تولید میکنه و این گرما باعث زردی برگ ها میشه.

زمان تعویض گلدان

تا زمانی که ریشه ها از زیر گلدان خارج نشده اند گلدان رو تعویض نکنید، هرچی جای گلدان تنگ تر بشه تعداد بیشتری رانر یا دستک برای تکثیر تولید میکنه.

رطوبت :

اگر دوست دارید که گیاهتون برگ هاش پهن تر بشه رطوبت محیط رو برای اپیشیا فراهم کنید. اما در کل همون رطوبت معمولیه اتاق براش کافیه و نیازی به کارای اضافه نیست ، همونطور که گفتم اگه از کولر گاز یاستفاده میکنید یا یک ظرف کنار گیاهتون بذارید و یا زیر گادانی رو سنگ بذارید و توشو پر آب کنید و توجه داشته باشید که آب با گلدان تماس نداشته باشه.

ایپیشیا و معرفی گل من و تو

تغذیه :

هر دو هفته بایستی به آن کودی که حدود یک چهارم رقیق شده است داده بشه. این گیاه گلدار هستش و گلهای قرمز و خوشگلی در زاویه برگها در تابستان بیشتر، تولید میکنه ، فقط باید گردش هوا و نور و تغذیش به راه باشه ، تا یه حجم قرمز رنگ و گلدار روی طاقچه خونتون آویزون باشه ، اوایل رشد باید از کودهای کامل بهش بدید ولی بعدا باید کودهای فسفر بالا بهشون بدید تا برگهاش پهن تر بشن و ریشه هاش گسترش پیدا کنه تا بتونه بهتون گل بده در نتیجه !

تکثیر بنفشه آتشین (تکثیر اپیشیا)

برای تکثیر بنفشه آتشین میتونید از گیاه یک برگ را قطع کنید و دمبرگ اون رو توی آب که حاوی هورمن ریشه زایی هست قرار بدین و بعد از رشد و ریشه زنی به گلدان منتقل کنید. و یا اینکه میتونید قسمتی از ساقه را جدا کرد و در گلدان دارای خاک مرطوب کاشت و پس از حدود یک ماه جوانه زنی رخ می دهد و می توان جوانه ها را مشاهده نمود. تقیربا شبیه تکثیر بنفشه آفریقایی هستش.

برای تکثیر اپیشیا روش های خیلی جالبی وجود داره ، مثلا از زاویه برگهاش یه دستک یا دمبرگ همراه با دوتا برگ میاد بیرون که خودش میشه یه گیاه جدید روی بوته مادر! که بهش میگن اصطلاحا دستک یا رانر! میتونید این رانر رو از ته بکنید توی خاک بنفشه بذارید و  براحتی تکثیر میشه !

تکثیر اپیشیا - تکثیر بنفشه آتشین - گل من و تو
تکثیر اپیشیا – تکثیر بنفشه آتشین

آفت ها و بیماری اپیشیا

این گیاه هم مانند بنفشه آفریقایی گوشتی شیرین داره که شپشک ها عاشق اون هستن و به سراغ این گیاه هم میان

ممکنه در اثز تهویه ناقص برگها خشک و روی خشکی پودر سفید بیوفته ، که این یعنی قارچ کپک خاکستری باید برگ خراب از گیاه جدا کنید و کلا بندازید بره و قارچکش بهش بزنید.

از دیگر مشکلات نگهداری اپیشیا لکه های قارچی برگ، پژمردگی ساقه و ریشه، شته زدگی. لبه ی برگ ها بر اثر کمبود آب قهوه ای می شوند. و در صورتی که آبیاری بسیار زیاد باشد ویا اینکه نور مستقیم بر آن ها بتابد و یا گردش هوا مناسب نباشد برگ ها پژمرده می شوند.