[نگهداری دیفن باخیا] چیکار کنیم دیفن باخیا سریع رشد کنه؟ (Diffenbachia)

شرایط نگهداری دیفن باخیا در خانه
شرایط نگهداری دیفن باخیا در خانه

معرفی و نگهداری دیفن باخیا همان عصای بی عقلی: گیاه دیفن باخیا یکی از قدیمی ترین گیاهان خونه های ما هست که اول کاری بگم یک گیاه سمی هست و به همین خاطر بهش عصای بی عقلی گفته میشه و خیلی مراقب باشید، نام این گیاه از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. گیاهی با گونه های خوشگل و جذاب که هر دکوراسیونی رو میتونه چشم نواز کنه در ادامه تمام آنچه که برای نگهداری و پرورش این گیاه نیاز دارید بهتون گفتم پس تا انتهای مطلب با من همراه باشید.

جالب هست بدونید که دیفن باخیا رو جزو گیاهان مقاوم و گیاهان تصفیه کننده هوا دسته بندی میکنند و نگهداری از اون فوق العاده آسون هست، دیفن باخیا دارای برگ های نوک تیز و بیضی شکل در ترکیبات متنوعی از رنگ های سبز، کرم و سفید هست. جالبتر این هست که این گیاه در مناطق بومی خودش وقتی به سن بلوغ میرسه میتونه 3 متر هم رشد کرده باشه و اندازه برگهای اون به 50 سانتی متر هم میرسه پس یجورایی یک گیاه غول پیکر به حساب میاد.

نگهداری گیاه دیفن باخیا
نگهداری گیاه دیفن باخیا

با گیاه دیفن باخیا بیشتر آشنا بشیم

نام علمی این گیاه Diffenbachia amoena و دیفن باخیا در انگلیسی Diffenbachia میگن که از خانواده Araceae شیپوری می باشد و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد به همین خاطر اگر رطوبت خوب با تغذیه درست و نور عالی براش فراهم بشه میتونه رشد عالی داشته باشه. این گیاه دارای ساقه نرم می باشد که برگ های اون دارای نقش و نگار رنگی زیبا هستند، ساقه غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت هستند، به مرور زمان برگهای پایینی میریزد و ساقه حالت لخت بودن به خودش میگیره. دیفن باخیا دارای برگ های بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، سبز رنگ با نقوش زیبای سفید، کرم و زرد در قسمت میانی برگ است که از دو سمت برگ دیده می شود.

بنر گل من و تو
نام های رایجدیفن باخیا، عصای بی عقلی (عصای گنگ dumb cane)
نام علمیDieffenbachia spp
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی دوست داره (6.1-6.5 )
رنگ گلهایسفید
سمیتبرای انسان و حیوانات خانگی سمی است
نور مورد نیازنور زیاد و فیلتر شده دوست داره
جدول مشخصات گیاه دیفن باخیا
برگهای دیفن باخیا
برگهای دیفن باخیا

آیا دیفن باخیا سمی است؟

اسم این گیاه رو از قدیم در فارسی نام سم برگ گذاشتن که نشان از سمی بودن برگهای اون داره ، توجه داشته باشید که شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث تحریک شدن بدن کودکان و یا حیوانات خانگی شما خواهد شد. پس بهتر است گلدان این گیاه رو از دسترس کودکان قرار دهید.نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای بی عقلی است، چون شیره ان سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان میکند ولی توجه داشته باشید که آدنیوم از دیفن باخیا سمی تر هست. ولی در بعضی از منابع فارسی از اون به عنوان یک گیاه کشنده معرفی شده که اون اندازه هم سمی نیست، در داخل برگهای این گیاه کلسیم اگزالات وجود داره که اگر توسط حیوانات خانگی یا کودکان شما بلعیده بشه دل‌درد، گلو درد، بی حسی و سوزن دهان رو به همراه خواهد داشت.
پس خیلی مراقب باشید که اون رو از دسترس حیوانات کودکان کوچک دور نگهداری کنید.

نیازها و روش رشد سریع دیفن باخیا

در کل این گیاه به تهویه هوای اتاق و همچنین آبیاری زیاد حساس هست و بهتره به عنوان یک گیاه آپارتمانی که نور غیر مستقیم خورشید رو دریافت میکنه از اون استفاده کنید و به هیچ وجه در معرض نور مستقیم قرار ندید براش خاک غنی با زهکشی بالا انتخاب کنید. و اگر بتونید رطوبت بالای 50 درصد براش فراهم کنید رشد عالی خواهد داشت که در ادامه تمامی موارد رو تک به تک مورد بررسی قرار میدیم.

دیفن باخیا چقدر نور نیاز داره؟

همانطور که در مقدمه گفتم این گیاه به نور کم مقاوم هم و میتونه در این حالت زنده بمونه ولی اگر میخواهید گیاهتون رشد عالی داشته باشه بهتره اون رو در مکانی قرار بدید که نور زیاد و فیلتر شده (با پرده یا شیشه مات) در طول روز بهش برسه، حداقل 6 الی 8 ساعت میتونه کمک کنه که گیاهتون رشد عالی و سریع داشته باشه ، اگر خانه یا محل کار شما نور کافی نداره میتونید با استفاده از نور رشد این نیاز نوری رو برای گیاه فراهم کنید ، فاصله نور تا نوک برگ بدون لنز 30 سانتی متر باشه، توجه داشته باشید که گیاه نمیتونه نور مستقیم خورشید رو تحمل بکنه، در این شرایط برگها شروع به خشک شدن خواهند کرد، برعکس اگر میزان نور دریافتی کم باشه برگها دیفن باخیا کم رنگ خواهد شد.
اگر گیاه رو از ابتدای بهار در معرض نور مستقیم قرار بدید به مرور به این شرایط عادت خواهد کرد و همون ابتدای کار رشد گیاه برای یک الی 2 ماه متوقف میشه تا بتونه خودش رو به اون شرایط عادت بده

نگهداری دیفن باخیا
نگهداری دیفن باخیا

میزان و نحوه آبیاری گیاه دیفن باخیا چطور باشه؟

یکی از اصلی ترین و مهمترین نیازها برای رشد سریع دیفن باخیا آبیاری درست و اصولی اون هست، سعی کنید اولین آبیاری رو به صورت کامل انجام بدید، به این شکل که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و سپس آب خارج شده رو دور بریزید و بعد از اون اجازه بدید خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری مجدد کنید، آبیاری زیاد و کم باعث آسیب به گیاه خواهد شد.
آبیاری کم موجب پژمردگی و بیحال شدن گیاه شما میشه و آبیاری زیاد هم باعث زرد شدن برگهای دیفن باخیا و در صورت ادامه دار شدن این روند موجب پوسیدگی و نابودی گیاهتون میشه پس در آبیاری دقت لازم رو داشته باشید.

این گیاه در زمستان نیاز به آبیاری زیادی نداره و برای اینکه دیفن باخیا بتونه استراحت کنه هر زمان خاک به اندازه 4 الی 5 سانتی متر خشک شد بهش آب بدید، حتما توجه داشته باشید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون جمع شدن آب در زیر گلدان همانند آبیاری زیاد هست، در ضمن بهتره از آب بدون املاح برای آبیاری دیفن باخیا استفاده کنید (آب رو جوشانده و به مدت 24 ساعت در دمای محیط قرار بدید تا هم دمای محیط بشه و بعد گیاه رو آبیاری کنید).

دیفن باخیا چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه رطوبت را دوست دارد ولی سعی کنید که بجای غبارپاشی زیرگلدانی را پر از سنگریزه کنید و از این طریق رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید به این عمل ساخت جزیره میگویند. البته غبارپاشی اصولی و استفاده از دستگاه بخور سرد راههایی برای تامین رطوبت دیفن باخیا هست. در کل رطوبت 50 الی 70 درصد رو دوست داره و در این شرایط رشد عالی خواهد داشت با برگهای پهن و زیبا

دمای مناسب برای نگهداری دیفن باخیا چقدره؟

این گیاه دمای 14 تا 24 درجه سانتی گراد را بسیار دوست داره و در این دما رشد قابل قبولی خواهد داشت. ولی دمای زمستان نباید خیلی پایین باشه و برای مدت کوتاه میتواند تا دمای ۱۰ درجه را تحمل کنید ولی اگر طولانی باشد باعث ریزش برگهای پایینی خواهد شد. ولی اگر دمای منزل شما بالاتر از ۲۴ درجه است حتما غبار پاشی و ساخت جزیره برای این گیاه را فراموش نکنید. در ضمن با افزایش دما میزان آبیاری هم باید افزایش پیدا کنید، اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما زمستان گیاه رو از تراس به داخل خانه و دور از شیشه قرار بدید.

بهترین خاک برای کاشت و نگهداری دیفن باخیا چیست؟

این گیاه به اندازه ای مقاوم هست که میتونه در انواع خاک های سنگین و سبک رشد داشته باشه ولی برای اینکه رشد دیفن باخیا سریع و عالی باشه بهتره خاکی با زهکشی بالا و غنی برای اون انتخاب کنید، از خاک های آماده موجود در بازار که دارای کوکوپیت و پیت ماس باشند هم میتونید استفاده کنید، ولی من خود در خانه از ترکیب خاک کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس + کمی خاک باغچه استفاده میکنم، حتما قبل از استفاده از خاک های آماده اون رو ضدعفونی کنید و یا دو آبیاری اول رو با ضدعفونی کننده خاک یا قارچ کش انجام بدید.
زمانی که گلدان رو از خاک پر میکنید بهتره کف گلدان رو با سنگریزه پر کنید تا میزان زهکشی بالا بره (کف گلدان هم باید سوراخ باشه)

از چه کودی برای دیفن باخیا استفاده کنیم؟

دیفن باخیا رو در فصل رشد با استفاده از کودهایی که میزان مساوی از عناصر پر مصرف رو دارند باید تغذیه کنید، یعنی از فصل بهار تا اواخر تابستان میتونید هر دو هفته یکبار از کود 20-20-20 یا کود 121236 استفاده کنید، توجه داشته باشید که کودهای نامبرده شده رو در آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید، کوددهی رو در فصول سرد سال متوقف کنید. میتونید از هیومیک اسید هم هر سه ماه یکبار برای تنظیم و بهبود عملکرد خاک استفاده کنید.
شاید برای شما سوال بشه که بهترین کود برای دیفن باخیا رو از کجا بخریم؟ در فروشگاه گل من و تو ما تمام کودها رو تست کردیم و میتونید با خیال راحت خرید کود گیاهان اپارتمانی خودتون رو از اونجا انجام بدید.

آیا برگهای دیفن باخیا رو تمیز بکنیم؟

شما میتوانید با استفاده از اسفنج یا یک پارچه مرطوب هر ماه برگ های این گیاه را تمیز کنید ولی به علت سمی بودن برگ های به نکاتی که در ادامه ذکر میشه حتما دقت کنید. مواظب باشید برگها خراشیده نشه، برای تمیز کردن برگها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگها را تمیز کنید.

آیا دیفن باخیا نیاز به هرس دارد؟

دیفن باخیا چون رشد عمودی داره چندان نیاز به هرس نداره و کافیه فقط برگهای زرد و پزمرده شده گیاه رو از اون جدا کنید.

زمان و نحوه تعویض گلدان گیاه دیفن باخیا

رشد گیاه نه خیلی زیاد هست که هر سال تعویض گلدان کنید و نه خیلی کم، بهتره گلدان گیاه رو هر دو الی سه سال یکبار با یک گلدانی که یک سایز (20%) از گلدان قدیمی بزرگتر است تعویض کنید، تعویض گلدان رو میتونید در هر فصلی از سال انجام بدید ولی حتما توجه داشته باشید که شرایط گفته شده در بالا رو براش فراهم کنید. زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شد و یا رشد گیاه متوقف شدن نشون میده که زمان تعویض گلدان فرا رسیده

تکثیر دیفن باخیا
تکثیر دیفن باخیا

روش های تکثیر دیفن باخیا

دیفن باخیا رو میشه به دو روش تقسیم بوته و قلمه ساقه تکثیر کرد که بهترین و درست ترین روش قلمه گرفتن از گیاه است برای این کار می توانید از قلمه های ۵ سانتی متری استفاده کنید، برای این کار باید یک قلمه ۵ سانتی متری که حداقل یک جوانه داشته باشد را به مدت ۲ الی ۳ روز در محیط اتاق قرار دهید تا خشک شود سپس آن را یه صورت افقی روی خاک شنی قرار دهید تا شروع به ریشه زدن کند. توجه داشته باشید که در زمان تکثیر حتما از دست کش استفاده کنید.ریشه دهی قلمه ممکن است تا دو ماه هم طول بکشد.

در زیر روش های دیگر تکثیر دیفن باخیا را هم میتوانید داشته باشید.
• زمانی که سن این گیاه بالا می رود و رشد آن بیشتر می شود ساقه های آن بی برگ شده و لخت دیده می شود در این زمان. می توانید با روش تقسیم ساقه و پاجوش هم آن را تکثیر کنید.
• با روش خواباندن هوایی از بهار تا تابستان هم می توانید دیفن باخیا را تکثیر کنید

معرفی انواع دیفن باخیا

تعداد گونه این گیاه بسیار زیاد هست ولی تعداد معدودی از انواع دیفن باخیا در بازار به صورت گیاهان آپارتمانی در بازار فروخته میشه که در زیر چند گونه رایج رو معرفی میکنم :

  • دیفن باخیا seguine : محبوب ترین گونه دیفن باخیا هست که بومی برزیل با دسته هایی از برگ های تخم مرغی بزرگ با حاشیه های سبز با رنگ زرد یا کرم.
  • دیفن باخیا maculata : خود این گونه دارای ارقام مختلفی هست مانند : “Perfection” با برگ های 20 سانتی متری بسیار متنوع است. ‘Rudolph Roehrs’ با برگهای کاملا زرد با لکه های جذاب و “Superba” با برگ های ضخیم و رنگارنگ سفید، “Camille” دارای برگ های زرد کم رنگ با حاشیه های سفید.

مشکلات دیفن باخیا

گیاهان دیفن باخیا تا حد زیادی بدون دردسر هستند، ولی اگر شما شرایط درست، تهویه مناسب براش فراهم نکنید گیاه دچار بیماری و مشکل خواهد شد، گیاهان ما با نشانه هایی روی برگها خودشون از مشکلاتشون با ما صحبت میکنند پس به برگهای دیفن باخیا خیلی دقت کنید. به صورت جداگانه در خصوص مشکلات و بیماری دیفن باخیا در مطلبی جداگانه صحبت کردیم ولی در ادامه به صورت خلاصه بعضی از مشکلات رو مورد بررسی قرار میدیم.

علت زرد شدن برگهای دیفن باخیا چیست؟

این مشکل در بیشتر موارد بخاطر آبیاری زیاد و یا آبیاری کم هست، در آبیاری زیاد ریشه به مرور پوسیده شده و آب کافی به برگها نمیرسه و برگها شروع به زرد شدن خواهند کرد، پس حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و بعد اقدام به آبیاری مجدد کنید، جمع شدن آب در زیر گلدان هم باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ دیفن باخیا خواهد شد. آبیاری کم هم باعث از بین رفتن ریشه و در نتیجه زرد شدن برگه خواهد شد، آبیاری زیاد خطرناک تر از آبیاری کم هست. دمای نامناسب هم از دیگر دلایل هست که بهتره گیاه رو در محلی با دمای 18 الی 23 درجه سانتی گراد قرار بدید.

معرفی و نگهداری گیاه دیفن باخیا
معرفی و نگهداری گیاه دیفن باخیا

علت رنگ پریدیگی برگهای دیفن باخیا چیست؟

این نشانه میتونه دو دلیل عمده داشته باشه نور خیلی زیاد که اگر رنگ برگ گیاه شما متمایل به سفیدی میزند به احتمال خیلی زیاد شدت نور زیاد دریافتی گیاه زیاد بوده و یا گیاه نیاز به کود دهی دارد. و اگر رنگ برگها کم رنگ میشه میتونه از کمبود نور هم باشه

دلیل وجود سفیده های پنبه ای روی برگ های دیفن باخیا

عامل این اتفاق وجود حشره می باشد که شما از حشره کش ها و یا سم های نفوذی هر ۱۴ روز استفاده کنید. تا مشکل گیاه کاملا رفع بشه

علت ریزش برگهای دیفن باخیا چیست؟

این مشکل بخاطر نور نامناسب میتونه باشه، دیفن باخیا نور فیلتر شده رو دوست داره، اگر گیاه شما افتادگی برگ یا ساقه داشته باشه، ممکن است به این معنی باشد که نور دریافتی مستقیم و خیلی زیاد هست گیاه را به مکانی با نور غیر مستقیم خورشید منتقل کنید. با این حال، اگر نور کافی دریافت نکند، ممکن است برگ‌ها زرد و آویزان بشن. دلیل دیگه میتونه دمای نامناسب باشه این گیاه ممکن است به دلیل سرد بودن یا نزدیکی به پنجره در زمستان دچار افتادگی بشه. که گیاه رو باید به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

علت خشک شدن برگها گیاه دیفن باخیا چیست؟

در هوای گرم و خشک برگ های این گیاه خشک خواهند شد حتما رطوبت را در اینگونه موارد برای گیاه خود تامین کنید. یعنی با افزایش دما شما باید رطوبت و آبیاری محیط رو افزایش بدید، البته خشک شدن و سوختگی روی برگها میتونه از نور مستقیم هم باشه

علت ایجاد سوختگی روی برگ دیفن چیست؟

اگر شما غبارپاشی رو درست و اصولی انجام ندید این مشکل پیش میاد، اسپری آب روی برگها رو به عصر یا صبح موکول کنید.

رنگ پریدگی برگ و ریزش آن

این نشانه در دیفن باخیا نشون میده که دمای محیط نگهداری پایین است گلدان را به محیطی با دمای بالا منتقل کنید.

پوسیدگی برگ و ساقه

یکی از بیماری های این گیاه قارچ بوتری است که در این اتفاق هم عامل آن قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد،غبارپاشی را کمتر کنید،گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

از کجا بدونیم دیفن باخیا دچار شپشک شده

اگر روی ساقه گیاه برامدگی هیا سفید رنگ و توپی دیدید یعنی شپشک آرد آلود به گیاه شما حمله کرده و باید ابتدا با گوش پاک کن و الکل اون رو از گیاه جدا کنید و سپس با استفاده از سم هایی چون کنفیدور هر دو الی سه هفته یکبار گیاه رو سم پاشی کنید تا کاملا مشکل رفع بشه، در مورد شپشک آرد آلود به صورت کامل در مطلبی دیگه توضیح دادم که حتما مطالعه کنید.

زرد شدن برگهای پایینی و لکه های قهوه ای روی دیفن باخیا

این نشانه در گیاه میگه که شما گیاه را بیش از حد آبیاری کردید و باید ابتدا اجازه بدید خاک خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری کنید. در تمام طول سال تمام نکات گفته شده در خصوص آبیاری رو رعایت کنید.

من در این مطلب سعی کردم تمام نکات مورد نیاز برای نگهداری گیاه دیفن باخیا رو شرایط رشد سریع اون رو به شما بگم، دوست دارم شما از تجربه نگهداری این گیاه در بخش دیدگاه برام بنویسید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند، در ضمن اگر سوال یا مشکلی در نگهداری دیفن باخیا دارید مطرح کنید تا کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.